Az elfogyasztott táplálék a szem egészségére is hatással van. Bostoni kutatók most megjelent tanulmánya szerint a szemszárazság kialakulása megelőzhető lehet omega-3 zsírsavakban gazdag ételek, például tonhal fogyasztásával.

Ajánló
Korunk betegsége, a száraz szem
Az egészséges táplálkozás tízparancsolata
A kutatók arra jutottak, hogy az omega-3 zsírsavak nagyobb mértékű bevitele kedvező hatással jár, mivel védhet a szemszárazság kialakulása ellen. Ezek a zsírok általában a halakban és a dióban találhatók meg, és sokszor “jó zsírsavaknak" is nevezik őket. Ezzel szemben az olajokban és különböző állati húsokban előforduló omega-6 zsírsavak nagyobb arányú fogyasztása növelheti a szemszárazság kialakulásának kockázatát.
A szem elülső felületén elterülő vékony könnyréteg egészséges emberben nedvesen tartja a szemet és segíti azt a normális működésben. A száraz szem betegségre a könny mennyiségének csökkenése és minőségének romlása jellemző. Ez a betegség fájdalommal, irritációval, szárazság- és idegentest-érzéssel járhat ("mintha homok ment volna a szembe"). Kezelés hiányában az állapot súlyosbodhat, a szaruhártya hegesedéséhez és kifekélyesedéséhez is vezethet, ami a látás elvesztésével járhat. A betegségben szenvedők olyannyira állandó és súlyos tüneteket tapasztalnak, hogy néha a munkavégzés mellett az olvasás, az autóvezetés és a mindennapi élet egyéb, jó látást igénylő cselekvései is nehézkessé vagy kivitelezhetetlenné válnak számukra.
A részletes adatok
A kutatók az American Journal of Clinical Nutrition c. folyóirat októberi számában közölték vizsgálatuk eredményeit. Megállapításaik a több mint 37 000 nő részvételével lefolytatott, mérföldkőnek számító Tanulmány a Nők Egészségéről (BWH Women's Health Study) elnevezésű felmérésen alapulnak. A vizsgálatban szereplő kérdésekkel a nők száraz szem betegségének kórtörténetéről és a táplálkozási szokásaikról igyekeztek információt gyűjteni. A következőket állapították meg:
- A legnagyobb mennyiségű omega-3 zsírsavat fogyasztó nők körében 20%-kal alacsonyabb volt a szemszárazság kialakulásának kockázata, mint azoknál a nőknél, akik a legkevesebbet fogyasztották ebből a fajta zsírból.
- 2,5-szeresére nőtt a betegség rizikója azoknak a nőknek a körében, akiknek az étrendje 15-ször annyi omega-6 típusú zsírsavat tartalmazott, mint omega-3 típusút. Jelenleg az átlagos amerikai étrendben hasonlóan magas arányban fordulnak elő az omega-6 zsírsavak.
- Tonhal fogyasztása csökkenti a szemszárazság kockázatát. Azok a nők, akik egy héten legalább 5 adag* tonhalat fogyasztanak, 68%-kal alacsonyabb kockázatúnak bizonyultak azokhoz képest, akik csak egy adagot esznek ebből a halfajtából. (*Szerkesztői megjegyzés: a táplálék-piramisban halból "egy adag" kb. 6-9 dekányi főtt étel mennyiségének felel meg.)
- Úgy tűnik, hogy más, kevesebb omega-3 zsírsavat tartalmazó halak fogyasztása nem jár védő hatással.
Debra Schaumberg a SERI szemész-kutatója és a BWH közegészségügyi szakértője, a cikk szerzője. Mint azt a kutató elmondta, a közismert szólás, miszerint “Amit eszel, azzá leszel", az ember látására is érvényes. A tanulmány alapján a szemszárazság megelőzése újabb érv lehet a tonhal, és más, omega-3 zsírsavakban gazdag táplálékok fogyasztása mellett - írja a Medical News Today.
Dr. Heksch Katalin








