[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW
 

 

KÖNYVAJÁNLÓ

A mértékletes ivás csökkentheti az elhízás veszélyét [origo] egészség 2005. december 8., csütörtök, 8:46 Utolsó módosítás: 2005. december 8., csütörtök, 11:07

A mértékletes alkoholfogyasztás hatásait évek óta vizsgálják, főleg a szívbetegségekkel kapcsolatban. Újabb kutatási eredmények szerint egy kevés alkohol az ideális testsúly megtartásában is szerepet játszhat.

Egy új kutatás szerint kevésbé hajlamosak az elhízásra azok, akik hetente egy-két alkalommal fogyasztanak alkoholt. Azoknál viszont, akik naponta négy vagy akár több pohár bornak megfelelő alkoholt is megisznak, 46%-kal is nőhet az elhízás veszélye - írja a BMC Public Health c. folyóirat online kiadása.

James Rohrer (Mayo Clinic) és kollégái 8236 nemdohányzó személytől gyűjtöttek adatokat, akik az Egyesült Államokban zajló, nemzeti egészségügyi és táplálkozást vizsgáló kutatásban vettek részt. A mértékletes fogyasztókat olyanokkal hasonlították össze, akik egyáltalán nem vagy csak nagyon ritkán isznak alkoholt. A résztvevőknek válaszolniuk kellett az alkoholfogyasztási szokásokkal kapcsolatos kérdésekre, emellett megmérték testtömeg-indexüket is.

Az eredmények szerint azok között, akik naponta fogyasztanak egy kevés alkoholt, 73%-kal kisebb volt az elhízás esélye az alkoholt egyáltalán nem fogyasztókhoz képest. A hetente öt pohárnál kevesebb alkoholt fogyasztóknál egyaránt hasonló eredmény jött ki, ha az absztinens és a rendszeresen nagy mennyiségű alkoholt fogyasztó személyek testsúlyával vetették össze az adataikat. Arra azonban egyelőre nincs megfelelő magyarázat, hogy mi okozza a mértékletes ivás és az elhízás veszélyének csökkenése között tapasztalt összefüggést. "Mivel a teljes absztinenciának eddig semmilyen kézzelfogható előnyét nem sikerült kimutatni, ezért a mértékletes alkoholfogyasztás lehet a leginkább egészséges választás" - mondta Rohrer.

Más kutatók szerint az eredményeknek nincs konkrét biológiai alapja. David L. Katz, a Yale Egyetem orvosi karának kutatója szerint az alkohol gátlásokat oldó hatása elősegítheti a nagyobb mértékű kalóriabevitelt, ezen kívül az alkohol maga is nagy kalóriatartalommal (7 kcal/1g etanol) bír. A kutató szerint a mérsékelt alkoholfogyasztás és a súlycsökkenés között megfigyelt összefüggést inkább együttes életmódbeli sajátosságok eredményezhetik. Ilyen lehet például, hogy sokan, akik különben is egészséges életmódra törekszenek, előnyös hatásai miatt minden nap isznak egy kevés alkoholt is. A túlsúlyos emberek pedig gyakran azért hagynak fel az alkoholfogyasztással, hogy kisebb legyen a kalória bevitel. Ez szintén a testsúly mértékletes ivásból származó, látszólagos csökkenéséhez vezethet. "

A tanulmány nem ad pontos adatokat a mérsékelt alkoholfogyasztásra, de más tanulmányok alapján ez átlagosan napi 2-3 deciliter bornak felel meg (az egyéni különbségek fontosak). Bármennyire is bizonyított, hogy a mértékletes alkoholfogyasztásnak kedvező élettani hatásai vannak, nagyon óvatosnak kell lennünk ivási szokásainkkal. Az sem mindegy, ez milyen típusú alkohol formájában történik. A tömény italok sokkal károsabbak kisebb mennyiségben is, mivel roncsolhatják például a nyálkahártyákat. Emellett a májat mérhetetlenül jobban károsítják a nem tiszta, "pancsolt" italok.

[origo] egészség
Új elnöke van a Magyar Rákellenes Ligának

Az elnöki teendőkért mostanáig felelős Dr. Vasváry Artúrné helyett Prof. Dr. Simon Tamás látja majd el az egyesület vezetői feladatait. A HER2-receptort gátló terápiáról, valamint az érképződést gátló eljárás mechanizmusáról Dr. Szentmártoni Gyöngyvér onkológus tartott előadást.

További hírek:

Az akut tüdőkárosodás is kezelhetővé válhat

Akut tüdőkárosodás a tüdő bármilyen eredetű fertőzése vagy sérülése esetén kialakulhat, erre azonban ma még nem létezik hatékony gyógyszeres terápia. Csontvelői őssejtek segítségével viszont már sikerült megakadályozni a tüdőkárosodás kialakulását.

További hírek:

Még több hír>>

Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás

Kutatók egérkísérletek keretében teszteltek egy olyan új eljárást, amely megóvhatná az egészséges sejteket a rák kezelése során alkalmazott sugárterápia káros hatásaitól.

További hírek:

Még több hír>>

Természetes gyógymód bélgyulladásra

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói egy mostanában egyre népszerűbbé váló kezelési módszerrel próbálják leküzdeni a gyulladásos bélbetegségeket.

További híreink:

Még több hír>>


Tisztelt Látogatónk!

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

- A szerkesztők

Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtette jelszavát?  |  Regisztráció

24 ÓRA HÍREI

AJÁNLÓ

Géndiagnosztika Géndiagnosztika Korszerű kockázatelemzés a magzati rendellenességek szűrésére.
Vastagbélrák, végbélrák Vastagbélrák Minden fontos információ a vastagbélrákról egy helyen.
Korszerű rákdiagnosztika A legkorszerűbb onkológiai diagnosztikai eljárások ismertetése

AJÁNLÓ

SZAVAZÁS

Milyen rendszeresen jár tüdőszűrésre?
  • Évente
  • Néhány évente
  • Már nagyon régen voltam
  • Még soha nem voltam
A szavazás állása

PARTNEREK

MTI AFP

SZAKMAI PARTNEREK

Medical Tribune Magyar Orvosi Kamara