[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW
 

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Hasznos vegyületet azonosítottak a csokoládéban [origo] egészség 2006. január 24., kedd, 10:19 Utolsó módosítás: 2009. július 13., hétfő, 12:15

Részben az újonnan azonosított kémiai vegyület a felelős az egyes csokoládé- és kakaófajták szív- és érrendszerre gyakorolt pozitív hatásaiért - derül ki egy új tanulmányból.

A kaliforniai, a harvardi és a düsszeldorfi egyetemek kutatóinak együttműködésével készített tanulmány szerint a flavonoidok közé tartozó epikatechin nevű vegyület képes közvetlen módon is pozitívan befolyásolni a keringést, valamint a szív- és érrendszer egészséges működését szabályozó más tényezőket. A kutatás eredményei a Proceedings of the National Academy of Sciences c. folyóirat online kiadásában olvashatók.

Korábbi tanulmányokból már eddig is ismert volt, hogy a flavonoidokban gazdag italok, mint például a bor, a tea és a kakaó jótékony hatással vannak a keringési rendszerre. A kutatóknak azonban első alkalommal sikerült közvetlen kapcsolatot kimutatniuk a kakaóban jelenlévő egyes flavonoidok bevitele, a keringési rendszerbe történő beáramlásuk és a szív- és érrendszeri funkciókra gyakorolt hatásaik között. "A tanulmány eredményei egyértelmű bizonyítékot jelentenek amellett, hogy az epikatechin nevű vegyület részben biztosan felelős a flavonoidokban gazdag kakaófajták fogyasztásának keringésre gyakorolt pozitív hatásaiért" – mondta Hagen Schroeter (Kaliforniai Egyetem), a cikk társszerzője.

A kutatók most is a Panama közelében fekvő San Blas szigeteken élő kuna indiánokat vizsgálták, akiknél rendkívül ritkák a szív- és érrendszeri megbetegedéseket jelző különféle tünetek, mint például a magas vérnyomás. A szigetlakókról ismert, hogy nagy mennyiségben fogyasztják a termesztett kakaócserjékből származó, flavonoidokban gazdag kakaót, akár három vagy négy csészével is naponta. Norman Hollenberg (Harvardi Orvosi Egyetem) korábbi kutatásának adatai azt mutatták, hogy a városba bevándorolt indiánoknak, akik sokkal kevesebb, és kisebb flavonoidtartalmú kakaót fogyasztanak, korántsem olyan kifogástalan a keringésük, mint szigetlakó társaiknak. Ezt az indiánok vizeletében található nitrogén-oxid (NO) koncentrációjának összehasonlításával mutatták ki, mivel a nitrogén-oxidról ismert, hogy kapcsolatban áll az egészséges artériás keringéssel. A szigetlakók vizeletmintáinak nitrogén-oxid tartalma csaknem kétszerese volt a városlakóknál mért értékeknek.

Az indiánok vizsgálata csak az egyik részét alkotta kutatásnak, amely öt fő részből állt. Ennek során a kutatók célja annak meghatározása volt, hogy az epikatechin megfelel-e annak a korábban meghatározott öt fő követelménynek, amely általánosan jellemző a keringést serkentő vegyületekre. A kutatás további négy fő része kimutatta, hogy a nitrogén-oxidok vérben mérhető szintje magasabb volt azoknál az egyedeknél, akik a flavonoidokban gazdag kakaófajtákból többet fogyasztottak, mint azoknál, akik alacsony flavonoid tartalmú kakaóitalokat fogyasztottak. Ebből arra lehetett következtetni, hogy a kakaóban található flavonoidok felszívódtak és ezt követően végig jelen voltak a véráramban. Sikerült továbbá bizonyítani, hogy az epikatechin vérben mérhető magasabb szintje a kapcsolatban áll a keringés javulásával. Laboratóriumi körülmények között az érszövet-mintákba kívülről bejuttatott flavonoidok hatására a szövetek rugalmasabbá váltak. Arra is fény derült, hogy az epikatechin önmagában történő fogyasztása nagyon hasonló hatást eredményez, mint a flavonoidokban gazdag kakaó fogyasztása. A tanulmánynak tehát sikerült igazolnia, hogy a kakaóban előforduló epikatechin valóban olyan vegyület, amely jótékony hatású a keringési rendszer működését tekintve. 

[origo] egészség
Új elnöke van a Magyar Rákellenes Ligának

Az elnöki teendőkért mostanáig felelős Dr. Vasváry Artúrné helyett Prof. Dr. Simon Tamás látja majd el az egyesület vezetői feladatait. A HER2-receptort gátló terápiáról, valamint az érképződést gátló eljárás mechanizmusáról Dr. Szentmártoni Gyöngyvér onkológus tartott előadást.

További hírek:

Az akut tüdőkárosodás is kezelhetővé válhat

Akut tüdőkárosodás a tüdő bármilyen eredetű fertőzése vagy sérülése esetén kialakulhat, erre azonban ma még nem létezik hatékony gyógyszeres terápia. Csontvelői őssejtek segítségével viszont már sikerült megakadályozni a tüdőkárosodás kialakulását.

További hírek:

Még több hír>>

Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás

Kutatók egérkísérletek keretében teszteltek egy olyan új eljárást, amely megóvhatná az egészséges sejteket a rák kezelése során alkalmazott sugárterápia káros hatásaitól.

További hírek:

Még több hír>>

Természetes gyógymód bélgyulladásra

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói egy mostanában egyre népszerűbbé váló kezelési módszerrel próbálják leküzdeni a gyulladásos bélbetegségeket.

További híreink:

Még több hír>>


Tisztelt Látogatónk!

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

- A szerkesztők

Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtette jelszavát?  |  Regisztráció

24 ÓRA HÍREI

AJÁNLÓ

Géndiagnosztika Géndiagnosztika Korszerű kockázatelemzés a magzati rendellenességek szűrésére.
Vastagbélrák, végbélrák Vastagbélrák Minden fontos információ a vastagbélrákról egy helyen.
Korszerű rákdiagnosztika A legkorszerűbb onkológiai diagnosztikai eljárások ismertetése

AJÁNLÓ

SZAVAZÁS

Milyen rendszeresen jár tüdőszűrésre?
  • Évente
  • Néhány évente
  • Már nagyon régen voltam
  • Még soha nem voltam
A szavazás állása

PARTNEREK

MTI AFP

SZAKMAI PARTNEREK

Medical Tribune Magyar Orvosi Kamara