Karotin-származékokban, C- és E-vitaminban, valamint cinkben gazdag étrend fogyasztásával jelentősen csökkenthető az időskori makuladegeneráció kialakulásának kockázata - állítja egy új holland felmérés.
Az időskori makuladegeneráció (AMD) egy előrehaladó betegség, amely a szem éleslátásért felelős központi területét, a sárgafoltot (orvosi nevén makulát) támadja meg. A fejlett nyugati országokban ez a szembetegség felelős a visszafordíthatatlan látáskárosodások legnagyobb részéért. Bár ritkán vezet teljes vaksághoz, csak a látótér legszélén található területeket kíméli meg, ezáltal homályos látás és a látótér közepén teljes látáskiesés jöhet létre. Így a beteg számára nehezen kivitelezhetővé, vagy lehetetlenné válik az olvasás, az arcok felismerése, az autóvezetés, és esetenként a szabad mozgás is.
Az AMD kialakulásának kockázata jelentősen emelkedik az életkorral, és az átlagos várható élettartam növekedése miatt manapság egyre többen szenvednek ebben a pusztító szembetegségben. Megfelelő, hatékony kezelés hiányában a jövőben tovább emelkedhet az AMD előrehaladott formájának következtében jelentősen korlátozott személyek száma.
Az antioxidáns hatású táplálék összetevőknek kiemelt szerep jut a szem egészségének megőrzésében. A szembe ugyanis nagyon sok fény jut, és a fényben található UV sugárzás olyan lebontó folyamatokat indít el, amelyek káros oxidáló anyagokat, ún. szabad gyököket eredményeznek. Ezek a szabad gyökök károsítják az ideghártyát, és visszafordíthatatlan látásromlást, vagy akár vakságot is okozhatnak. Bizonyított, hogy jelenlétük szorosan összefügg a szürkehályog és az időskori makuladegeneráció kialakulásával. Az antioxidáns vegyületek éppen ezeknek a káros szabad gyököknek a hatását küszöbölik ki, ezért védő hatásúak a fenti szembetegségekkel szemben.
A táplálékkal elfogyasztott antioxidánsok mennyiségét és vérszintjüket vizsgáló tanulmányok mostanáig egymásnak ellentmondó eredményeket hoztak. A kutatók eddig azt gondolták, hogy az antioxidánsok előnyös hatásai csak nagy mennyiségű táplálék kiegészítés formájában érvényesülnek. Az egyik jelentős régebbi vizsgálat (az ún. AREDS tanulmány) megállapításai szerint azok a táplálék-kiegészítők, amelyek az ajánlott napi bevitel 5-13-szorosát tartalmazták karotin-származékokból, C- és E-vitaminból, továbbá cinkből, sikeresen csökkentették a már jelen lévő korai típusú AMD további romlását.
- Az időskori makuladegeneráció és az antioxidánsok
- A helyes étrend csökkentheti az időskori makuladegeneráció kialakulásának kockázatát









