A Rotterdam Tanulmánynak elnevezett felmérés során kérdőíveket töltettek ki 55 év feletti holland állampolgárokkal. A feltett kérdések a táplálkozási szokások feltérképezését célozták. A vizsgálatba bevont 4170 AMD szempontjából veszélyeztetett beteget 8 éven keresztül rendszeres időközönként szemészeti vizsgálatnak vetették alá. Ezalatt az időszak alatt a megvizsgáltak 13,4 %-ánál alakult ki az időskori makuladegeneráció korai formája.
A kutatók jelentős összefüggést figyeltek meg a táplálékkal elfogyasztott E-vitamin és a cink mennyisége, valamint a betegség kialakulása között. Azok, akiknek az étrendje az átlagosnál nagyobb mennyiségben tartalmazott E-vitamint vagy cinket, közel 10 %-kal kisebb valószínűséggel betegedtek meg időskori makuladegenerációban. A karotin-származékokban, C- és E-vitaminban, valamint cinkben egyaránt gazdag étrendet fogyasztóknál pedig 35 %-os kockázat csökkenést figyeltek meg. Ezzel szemben azoknál, akik az átlagosnál kevesebbet fogyasztottak ezekből a látást védő anyagokból, 20 %-kal nagyobb valószínűséggel alakult ki a szembetegség. A táplálék-kiegészítők fogyasztása nem javította jelentősen a kilátásokat az antioxidánsokat bőségesen tartalmazó étrend fogyasztásához képest.
A tanulmány tehát azt sugallja, hogy helyes étrenddel befolyásolni lehet az időskori makuladegeneráció kialakulásának kockázatát, elsősorban az E-vitamin és a cink fogyasztásával. E-vitamin a gabona magvakban, növényi olajokban, tojásban és csonthéjas gyümölcsökben található nagy mennyiségben. Nagy mennyiségű cinket tartalmaznak a húsok, a hal, a gabonák, és a tejtermékek. A karotin-származékok kiváló forrásai a sárgarépa, a kelkáposzta és a spenót; C-vitaminból pedig sok található a citrus-félékben, a levükből készült italokban, zöldpaprikában, brokkoliban.
A tanulmány egyik legfontosabb megállapítása, hogy az antioxidánsokban gazdag ételek fontosabbnak tűnnek a betegség megelőzése szempontjából, mint a táplálék-kiegészítők. A szerzők úgy foglalták össze kutatásuk tapasztalatait, hogy bár még további ellenőrzésre lesz szükség, az eddigi eredmények alapján bizonyos antioxidánsokat nagy mennyiségben tartalmazó étrend fogyasztása késleltetheti az időskori makuladegeneráció kialakulását vagy előrehaladását. Addig is, amíg végleges adatok nem állnak rendelkezésre, ez az információ hasznos lehet azok számára, akiknél már jelen van a betegség korai formája, illetve akiknek a családjában már előfordult ez a megbetegedés, és így fokozott kockázattal rendelkeznek. Egészséges táplálkozási szokások kialakításával 10, 15 vagy akár 20 év múlva jelentkező problémák előzhetőek meg.
A kutatók az Amerikai Orvostársaság tudományos folyóiratában tették közzé eredményeiket.
Dr. Heksch Katalin
- Az időskori makuladegeneráció és az antioxidánsok
- A helyes étrend csökkentheti az időskori makuladegeneráció kialakulásának kockázatát








