A szakemberek eddig is úgy gondolták, hogy a zöldség- és gyümölcsfogyasztás csökkentheti a gutaütés kockázatát. A londoni Szent György Egyetem kutatói most konkrét adatokkal is alátámasztották ezt a feltételezést.

Ajánló
Zöldségek és curry a prosztatarák kezelésében
Növényi anyagok lehetséges szerepe a szívinfarktus megelőzésében
A csoport korábbi kutatások mintegy 250 ezer résztvevőjének kórtörténetét dolgozta fel, a zöldség- és gyümölcsfogyasztásra koncentrálva. Eredményeik szerint napi három-öt adag fogyasztása 11 százalékkal, ötnél több adag esetén pedig már 26 százalékkal csökkent a szélütés kockázata azokhoz képest, akik három adagnál kevesebbet fogyasztottak. Egy adagnak számít például egy narancs, egy banán vagy egy paradicsom.
A kutatók már eddig is ismerték ezt az összefüggést, azonban korábban nem ismerték a kapcsolat erősségét. "Az átlagos napi fogyasztás a fejlett országokban sajnos legfeljebb három adag. Ugyan a kutatásunk nem vizsgálta a nagyobb mennyiségű fogyasztás hatásait, de ennek aligha lehet káros hatása, valószínűleg csak tovább csökkenti más szív- és érrendszeri betegségek és a daganatok kialakulásának kockázatát" - mondta Feng He, a kutatás vezetője.
[origo] egészség








