Egy új tanulmány szerint a C-vitamin bevitele képes megakadályozni az E-vitamin kiürülését a szervezetből, ami dohányosoknál gyakori jelenség. A két antioxidáns hatású vitamin nem egymástól függetlenül, hanem együtt fejti ki hatását az ember szervezetében.
Antioxidánsokban gazdag étrenddel megőrizhető a jó látás
Hasznos táplálkozási tanácsok középkorúaknak
Az antioxidánsokban rejlik a hosszú élet titka?
Asztmások fogyasszanak sok C-vitamint
Fontos felfedezés a C-vitaminról
A C- és E-vitamin csökkentheti az Alzheimer-kór kockázatát
Veszélyes lehet egyes vitaminok túlzott fogyasztása
Károsak lehetnek az E-vitamint tartalmazó készítmények
A vizsgálat résztvevőit arra kérték, hogy három hónapig olyan étrendet fogyasszanak, amely kevés gyümölcsöt és zöldséget tartalmaz, ezáltal szervetezetükben csökkent a C-vitamin mennyisége. Ezt követően egyesek C-vitamint, mások pedig placebót (C-vitamin nélküli tablettát) kaptak. A C-vitamint fogyasztó dohányosoknál nagyjából ugyanolyan mértékben csökkent a sejtplazma E-vitamin koncentrációja, mint azoknál, akik nem dohányoztak. Azoknál a dohányosoknál viszont, akiknek a szervezetében továbbra is kevés maradt a C-vitamin, a nemdohányzókhoz képest nagyjából 25%-kal gyorsabb ütemben csökkent az E-vitamin alfa-változatának mennyisége, és kb. 45%-kal a gamma-változaté.
Az emberi tüdőszövetben az E-vitamin a cigarettafüst hatására képződő káros szabadgyökökkel szembeni legelső "védelmi vonalak" közé tartozik. Ha az E-vitamin különböző formáinak szintje megfelelő, akkor ezek az antioxidáns hatású vegyületek kölcsönhatásba léphetnek az ún. szabadgyökökkel, és megakadályozhatják a tüdősejtek membránjainak károsodását. Egyébként az E-vitamin ebben a folyamatban saját maga is káros szabadgyökké válhat. Amennyiben azonban elégséges mennyiségű C-vitamin van jelen, az elősegítheti, hogy az E-vitamin ártalmatlan formává alakuljon vissza, és továbbra is védőszerepet töltsön be a tüdőben. Ha nincs elég C-vitamin, akkor megszakad ez a folyamat. A Free Radical Biology and Medicine c. folyóiratban megjelent tanulmány az elsők között mutatta ki ezt az összefüggést az ember esetében.
A dohányosok szervezetében az E-vitamin folyamatosan kiürül a szövetekből, annak érdekében, hogy a vérben a megfelelő maradhasson a szintje. Ez azért következik be, mert a dohányosok ún. oxidatív stressznek vannak kitéve: a dohányfüst maga oxidatív hatású, aminek következtében szabadgyökök és mutációk keletkeznek a sejtekben. A szervezet immunválaszai pedig gyulladásos reakciókat okozhatnak, és ez a gyulladás lehet az egyik oka, hogy a dohányzás nemcsak a tüdőrákkal, hanem más komoly egészségügyi problémákkal - cukorbetegség, magasvérnyomás, szívinfarktus - is összefügg.
Mivel a dohányosok szervezetében gyors ütemben csökken a védő hatású E-vitamin szintje, speciális kihívásokkal kell szembenézniük. "Ezt úgy érdemes elképzelni, mintha lenne egy vízzel teli vödrünk, amelyen lyukak vannak. Ahhoz, hogy megmaradjon a víz eredeti szintje, folyamatosan pótolnunk kell a vizet. A dohányosok esetében a vödrön található lyukak sokkal nagyobbak, és a vízszint is gyorsabban csökken. Ha a táplálkozást nézzük, akkor több vitamint kell bevinniük ahhoz, hogy fenntartsák a megfelelő szintet" - mondja Maret Traber (Oregon State University), a kutatás vezetője.
A dohányosoknál azonban ez ritkán fordul elő. Az átlag népességben a kutatások szerint a férfiak mindössze 8%-a, a nőknek pedig csak 2,4%-a visz be elegendő mennyiségű E-vitamint a szervezetébe a táplálékkal. A dohányosok étrendje gyakran döntően húsféléket tartalmaz, ami mellett kevés zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanak, pedig főleg ez biztosíthatná számukra a megfelelő mennyiségű antioxidáns bevitelét. Így tehát annak ellenére, hogy a szükséges védőhatás eléréséhez pont nekik lenne szükségük nagyobb mennyiségre, többnyire az átlagosnál kevesebb vitamin jut a szervezetükbe.
Fontos továbbá, hogy az antioxidánsok a már kifejlődött betegségek ellen általában kevésbé hatásosak. Traber szerint sok tanulmány azért nem tudta kimutatni a fokozott tápanyag- vagy vitaminbevitel előnyeit, mert a vizsgálatokat vagy már beteg embereken végezték, vagy egyszerre csak egyféle tápanyag hatását vizsgálták, ami ellentmondásos eredményeket produkált. "A miénkhez hasonló tanulmányok ezzel szemben azt mutatják, hogy a megfelelő étrendből vagy a vitaminokból származó védőhatás gyakran a különféle tápanyagok együttes hatásának az eredménye. Ez pedig nemcsak a dohányosok, hanem a többiek szempontjából is fontos felismerés" - tette hozzá Traber.
- A C-vitamin dohányosokra gyakorolt pozitív hatása
- Bővebben a C- és az E-vitaminról








