A zöld tea az elmúlt években kedvelt élénkítő ital lett, az egészségre gyakorolt feltételezett pozitív hatása miatt. A Torontó Egyetem kutatói azonban úgy vélik, az ősi szabály itt is érvényes: jóból is megárt a sok.
A teafogyasztás csökkenti a petefészekrák kockázatát
A Toronto Egyetem kutatóinak újabb eredményei azonban óvatosságra intenek. Miután kivonták a polifenolokat a tealevelekből, különböző dózisokban egerek szervezetébe injekciózták a vegyületeket. Kis koncentrációban (alacsony dózisban) a "jó hatású" polifenolok valóban antioxidáns hatást fejtettek ki és májvédő hatásúnak bizonyultak, azonban nagyobb koncentrációban előtérbe kerültek a "rossz hatású" polifenolok. Ez utóbbiak szintén megtalálhatóak a teában, és nagy dózisban májkárosító hatásúnak bizonyultak.
"Az általunk alkalmazott alacsony dózis megfelelt annak, amit egy csésze tea elfogyasztásakor visz be a szervezetbe egy ember" - mondta Peter O’Brien professzor, a kutatás vezetője. "Nem tudjuk pontosan meghatározni a tea által az egészségre gyakorolt kedvező hatásokat, mert nem tudjuk, mennyi szívódik fel az emésztőrendszeren keresztül" - tette hozzá.
A kutató hozzátette, hogy természetesen nem szeretne fellépni a teafogyasztás ellen, de azt nem javasolja, hogy például a polifenolokat gyógyszercégek kivonják a teából és antioxidáns tabletta formájában árusítsák. "Ez több egészségügyi problémát okozhat, mint amennyi hasznot hoz. Kutatásaink arra hívják fel a figyelmet, hogy jelenleg nem rendelkezünk elég információval arról, milyen hatást fejt ki a zöld teában lévő anyag, ha nagy mennyiségben fogyasztják" - összegezte kutatásaik eredményét O’Brien.
Ez a kutatás is arra hívja fel a figyelmet, hogy a szervezet számára szükséges, kedvező hatású anyagokat természetes formájukban és mértékletesen érdemes fogyasztani. Korábbi vizsgálatok során más anyagokról (pl. E-vitamin) is kiderült, hogy túlzott, táplálékkiegészítők formájában bevitt adagjuk káros hatású lehet.
[origo] egészség








