Az elmúlt harminc évben végzett tanulmányok szerint napi egy pohár bor elfogyasztásával megelőzhető a szív- és érrendszeri betegségek kialakulása, azonban egy új tanulmánynak most sikerült megcáfolni ezt az állítást.
Részletesen a mértékletes ivásról
A fogínybetegségek ellen is jó lehet a bor
A mértékletes ivás jót tehet az agynak
A Kalifornia Egyetem kutatói azonban érdekes szempontra világítottak rá: az alkoholt egyáltalán nem fogyasztók csoportjában sokszor voltak olyan személyek is, akik csak időlegesen hagytak fel az alkohol fogyasztásával. Ezek a páciensek egészségi állapotukkal jelentősen rontották az egész csoport egészségi állapotának átlagát, ugyanis általában akkor hagyták abba az alkoholfogyasztást, amikor egészségük romlása ezt megkövetelte. Ezek alapján az alkoholt fogyasztók csoportja átlagban egészségesebbnek tűnt, hiteltelenné téve ezzel a kapott eredményeket.
Kaye Fillmore és munkatársai alaposan megvizsgálták a témában eddig végzett 54 tanulmányt, és ezek közül csak azt a hetet találták hitelesnek, ahol az absztinensek csoportjába nem lettek beleszámítva a leromlott egészségű, korábban alkoholt fogyasztó személyek adatai. Ha kizárólag ezeket a tanulmányokat vesszük számításba, akkor szerintük nem találunk különbséget a két csoport között, és a szívbetegségek kialakulására való esély egyenlőnek mutatkozik.
John Standridge (Tennessee Egyetem) szerint hihető a végkövetkeztetés, azonban a kutató felhívja a figyelmet az alkohol molekuláris szintű hatására is: kis mennyiségű alkohol rendszeres fogyasztása mellett bizonyítottan emelkedik a vér HDL-szintje ("jó" koleszterin), illetve jótékonyan hat a véralvadásra is, mert csökkenti a vérrögök kialakulásának veszélyét. A mérsékelt alkoholfogyasztás pozitív hatására vonatkozó következtetéseket ezért a most kapott új eredmények ellenére sem szabad teljesen elvetni.
Az eredeti közlemény az Addiction Research and Theory című folyóirat márciusi számában olvasható.
Komódi Edina








