2006. június 1., csütörtök, 10:26
A gyümölcsök - elsősorban flavonoid tartalmuk miatt - régóta ismertek egészségvédő hatásukról: gátolják a szív- és érrendszeri betegségek, illetve bizonyos daganatok kialakulását. A Kalifornia Egyetem kutatói azonban arra is fényt derítettek, hogy milyen mechanizmus okozza ezt a védőhatást.
Korábbi kísérletek már bizonyították, hogy a flavonoidok - amelyek egyébként a csokoládéban és a zöld teában is előfordulnak - antioxidánsként viselkednek, azaz megkötik azokat az oxigéngyököket, melyek károsítják a DNS-t. Dr. Eric Gershwin és csoportja ennek a hatásmechanizmusnak a hátterét igyekezett felderíteni.
Vizsgálataikban humán endotheliális sejteket kezeltek különböző típusú almák kivonatával. A kezelés végeztével a sejteket TNFα hatásának tették ki, majd megvizsgálták a sejtek túlélését. (A TNFα molekula indukálja a sejthalál folyamatát, illetve gyulladási folyamatokat indít el az ún. nukleáris faktor kappa-B útvonalon, amely többek között a sejtek közötti kommunikációért is felelős).
A kísérletek alapján sikerült megállapítani, hogy az almakivonattal kezelt sejtek esetében kevésbé érvényesült a TNFα mérgező hatása. "Tanulmányunk bizonyította, hogy az alma, illetve az almalé flavonoidjai képesek megszakítani azokat a sejtszintű útvonalakat, amelyek hatására egyébként sérülnének, vagy elpusztulnának a sejtek" - mondta Gershwin.
Mivel az almakivonatban a flavonoidokon kívül még igen sokféle anyag megtalálható, ezért feltételezik, hogy nemcsak ezek a molekulák játszanak szerepet a védőhatás kialakításában.
Az eredeti cikk az Experimental Biology and Medicine c. folyóiratban olvasható.
[origo] egészség