A kingstoni Rhode Island Egyetem kutatóinak elsőként sikerült valódi bizonyítékot találniuk rá, hogy ha lassabban fogyasztjuk el az ételt, akkor valójában "kevesebbet eszünk", vagyis kisebb kalóriamennyiséget juttatunk a szervezetünkbe. A ráérősebb étkezés további előnyei, hogy egyúttal élvezetesebb lesz az evés és jóllakottabbnak fogjuk érezni magunkat.

Ajánló
Táplálkozás - Az [origo] egészség dietetikai oldala
A testsúlyingadozás növelheti az epekő kialakulásának kockázatát
Az elhízás sebészeti megoldásai
Lehetséges kapcsolat a bélbaktériumok és az elhízás között
Újabb kudarc az elhízás elleni gyógyszerek kutatásában
Új eredmények az evési kényszer agyi hátteréről
Barnamoszatból nyert súlycsökkentő vegyület
Interaktív ajánló
BMI-kalkulátor
Gyermek BMI-kalkulátor
Derék-csípő kalkulátor
A kutatók harminc fiatal nőt kértek meg rá, hogy vegyenek részt a vizsgálatban. Ennek során a résztvevők paradicsomos és zöldséges szósszal leöntött, parmezánsajtos tésztát fogyasztottak, kétféle módon. Az étkezések előtt mindenki egy négyszáz kalóriát tartalmazó reggelit kapott, majd négy óráig nem ettek semmit. A vizsgálat első felében a kutatók nagyobb kanalakat tettek az asztalra, és azt kérték a vizsgálati alanyoktól, hogy a lehető leggyorsabban egyenek, és ne tartsanak szünetet két kanalazás között. Egy másik alkalommal újra behívták a nőket a vizsgálat helyszínére, azonban most mindenki egy kisebb méretű kanállal evett, evés közben szünetet tartottak, kisebb adagokban ették az ételt, és minden falatot 15-20 alkalommal is megrágtak, mielőtt lenyelték volna.
Az eredmények azt mutatták, hogy amikor a résztvevők gyorsan ettek, kilenc perc alatt nagyjából 646 kalóriát vittek be a szervezetükbe, ellenben amikor lassabban falatoztak, a bevitt kalóriamennyiség huszonkilenc perc alatt mindössze 579-re csökkent - olvasható a Scientific American hírportálján. A nők saját bevallásuk szerint jóllakottabbnak érezték magukat a második esetben, és emellett jobban is élvezték az evést. "Mindez alátámasztja, hogy a lassabb evés elősegítheti a fogyást, illetve a kívánt testsúly megtartását, vagyis mindenképpen jobban járunk, ha nem sietjük el az étekzést" - mondta Melanson.
A kutatócsoport a North American Association for the Study of Obesity idei konferenciáján mutatta be eredményeit.
Korábbi, kapcsolódó anyagaink:
A hosszú élet titka a kalóriabevitel csökkentése - legalábbis kísérleti patkányok és férgek esetében. Vajon velünk, emberekkel is hasonló-e a helyzet? Világszerte több ezren éheznek szándékosan a hosszabb, egészségesebb élet reményében. Senki nem bizonyította azonban eddig, hogy az önsanyargató életmód valóban hatásos volna. Az öregedés kutatói ezért érdeklődve figyelik egy most is futó vizsgálatsorozat, a CALERIE eredményeit. Bővebben: Az a tied, amit megeszel.
[origo] egészség








