A bochumi egyetem kutatócsoportjának új tanulmánya szerint az alkoholisták kevésbé értik a vicceket, mint az absztinensek. A humorérzék fontos információkat biztosít a vizsgált személyek agyműködéséről, mivel ha az agy egyes területei sérülnek - például tartós alkoholizmus következtében - akkor a humor sem működik úgy, mint az egészséges embereknél. Egy másik tanulmány szerint koleszterin adagolásával elvileg megelőzhető, hogy az alkoholista kismamák magzatai károsodásokat szenvedjenek.

Alkohollal a magas vérnyomás ellen
Miért kerülünk nyáron könnyebben spicces állapotba?
A józanság segít helyrehozni az alkoholizmus által okozott idegrendszeri károkat
Hajlamosak vagyunk többet inni, ha dohányzunk is
Alkoholizmushoz vezethet a fiatalkori ivás
A kávé megvédheti a májat az alkoholtól
Ugyanaz a génszakasz okozza az alkohol- és nikotinfüggőségre való hajlamot
A tanulmány eredményei arra utalnak, hogy az alkoholizmus következtében az agy homloklebenyében elváltozás következik be, s az alkoholistáknak emiatt a viccek feldolgozásának érzelmi és értelmi része is egyaránt problémát okoz. A kutatók szerint az alkoholisták rehabilitációja során a humorérzék fejlesztésére is érdemes lenne különféle feladatokat kidolgozni, mivel ez szintén elősegíthetné a betegek gyógyulását az említett agyterületek aktívabb használatán keresztül.
Koleszterin adásával megelőzhető lehet a magzat károsodása
Korábban zebrahalakon vizsgálták a koleszterin adagolásának magzatra gyakorolt hatásait, mivel a zebrahalaknál ugyanazok a fehérjék szabályozzák az utódok korai fejlődését, mint az embereknél. Az SHH nevű fehérje kulcsszerepet játszik az idegrendszer, a fej, az arc, a szív és a végtagok kialakulásában - a magzatkori alkoholos szindróma főleg ezeket a testrészeket érinti. A fehérje csak akkor aktivizálódik, ha koleszterinnel létesít kötést, az alkohol viszont csökkenti a koleszterinszintet.
Miután a kutatócsoport alkohol hatásának tette ki a zebrahalembriókat, megállapították, hogy az SHH fehérje ugyan normális mennyiségben van jelen, azonban az általa ellenőrzött gének kifejeződése elmarad a normálistól, ami az emberi magzatok esetében alkohol-szindrómához vezet. Ezzel szemben azokban az esetekben, amikor a kutatók az alkohol előtt koleszterint is adtak az embrióknak, nem jelentkeztek veleszületett rendellenességek.
[origo] egészség/MTI
Korábbi, kapcsolódó anyagaink:
Alkohollal a magas vérnyomás ellen: A magas vérnyomással küszködő betegeket rendszerint eltanácsolják az alkoholfogyasztástól, a legújabb vizsgálati eredmények szerint azonban napi egy-két pohár bor éppen hogy csökkenti a szívroham kockázatát - olvasható az Annals of Internal Medicine című szaklapban kedden megjelent tanulmányban.
A józanság segít helyrehozni az alkoholizmus által okozott idegrendszeri károkat: A Stanford Egyetem kutatóinak új tanulmánya kimutatta, hogy az alkoholizmus hatására a szellemi képességeinkben bekövetkező nagymértékű hanyatlás nem feltétlenül jelent maradandó károsodást, ha valaki képes hosszabb távon is absztinens maradni.
Alkoholizmushoz vezethet a fiatalkori ivás: Egy új tanulmány szerint nagyobb valószínűséggel és hamarabb válnak alkoholistává azok az emberek, akik már igen fiatalon, akár 14 éves koruk előtt is többször fogyasztottak alkoholt.








