[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW
 

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Eldöntetlen vitaminvita - Mikor szedjünk vitamintartalmú étrend-kiegészítőket? [origo] egészség 2007. március 7., szerda, 7:00

A patikákban, a drogériákban számtalan vitamintartalmú étrend-kiegészítő található a polcokon. A laikusnak nehezére eshet eldönteni, hogy vajon szükségesek, egyáltalán valóban hasznosak-e ezek a készítmények, és ha igen, melyikük a legmegbízhatóbb. Ennél meglepőbb viszont az, hogy a tudományos világ sincs ezzel másként: ahány tanulmány vagy vizsgálat készül, mind más és más következtetésre jut a multivitaminokkal kapcsolatban. A változatos palettáról nem hiányoznak a szélsőséges vélemények sem: egyesek feltétlenül javasolják a mesterséges vitaminkészítményeket, mások viszont azok halálozási kockázatot növelő hatásáról számolnak be.

Tudományos vita a mesterséges vitaminkészítmények hatásairól
Ez a tudományos vita nem új keletű: évek óta világszerte folynak kutatások a mesterséges vitaminkészítmények hatásának tudományos szintű vizsgálatára. Legutóbb a Journal of the American Medical Association (JAMA) c. amerikai tudományos folyóiratban jelent meg egy nagy összefoglaló tanulmány, mely szerint az egészségi állapot javítása érdekében szedett egyes vitaminkészítmények növelhetik a halálozás kockázatát.

A Dr. Goran Bjelakovic (Koppenhágai Egyetemi Kórház, Dánia) vezetése alatt álló nemzetközi kutatócsoport megvizsgálta az A-, C-, E-vitaminnal, béta-karotinnal valamint szelénnel kapcsolatban 2005-ig publikált tanulmányokat. Ezeket az étrend-kiegészítőket antioxidáns hatásukra hivatkozva a szív- és érrendszeri, valamint daganatos betegségek megelőzésére is alkalmas szerekként forgalmazzák, sőt a kereskedelemben sokszor az öregedést lassító hatásukat is kiemelik.

A kutatók a vizsgálatba eredetileg beválasztott 815 klinikai tanulmányt szigorú rostálásnak vetették alá a megbízhatóság különböző kritériumai szerint. A tanulmányok között a mesterséges vitaminok hasznos és káros hatását bizonyító munkák egyaránt szerepeltek. Amikor azonban 47 darabra szűkítették a kört (ezekben összesen 180 000 fő vett részt), ezeknek a legmegbízhatóbbnak ítélt kutatásoknak az eredménye már egybevágónak bizonyult: az A- és E-vitamin, valamint a béta-karotin nem az előírások szerint történő szedése fokozza a halálozási kockázatot (a kutatók véleménye szerint a C-vitamin és a szelén további vizsgálatot igényelnek).

Nem működik a minél több, annál jobb elv

Mielőtt bárkiben pánikot keltene a fenti eredmény és rohanna a szemétbe üríteni a konyhában található multivitamin tablettáit, érdemes megvizsgálni, hogy mik is azok a vitaminok, miért van szükség rájuk, és milyen természetes vagy mesterséges úton juthatnak a szervezetünkbe.

"A vitaminok nélkülözhetetlen szerves vegyületek: létfontosságú szerepet töltenek be számos anyagcsere-folyamatban, az immunvédekezésben, az enzimek működésében, a vérképzésben és így tovább. Ezekből a vegyületekből csekély a napi szükséglet, de nélkülük nincs megfelelő életműködés. Mindegyik vitaminnak megvan a saját szerepe a szervezetben, egymást nem pótolják és nem is helyettesítik. Ha közülük valamelyik is hiányzik, akkor egyes anyagcsere-folyamatok károsodnak, és kóros tünetek jelentkezhetnek. Testünk - egy-két kivételtől eltekintve - nem képes felépíteni a vitaminokat, ezért ezeket a táplálkozással kell biztosítanunk a szervezet számára. Változatos étrendnél egészséges gyermekek és felnőttek szervezetében nem alakulhat ki vitaminhiány" - mondja Nógrádi Katalin, az [origo] dietetikusa.

Miután tudományos vizsgálatok sora támasztotta alá a - többek között éppen a vitamintartalmánál fogva - helyesen összeállított étrend egészségre gyakorolt számos jótékony hatását, kialakult az a nézet, hogy ezeket a hasznos anyagokat mesterségesen, tiszta formában előállítva, a táplálék kiegészítéseként is be lehet juttatni a szervezetbe. Így terjedtek el fokozatosan az 1980-as évektől kezdve a különféle vitamin- és ásványianyag tartalmú étrend-kiegészítők. Ezeket a készítményeket napjainkban nagyon sokan fogyasztják, sőt egyre többen és egyre többet vásárolnak belőlük.



"Fontos tisztázni, hogy a vitaminok nem olyan dolgok, amelyeknél a minél több, annál jobb elv működik" - hangsúlyozza Nógrádi. A szakember elmondta: az egészséges embereknek ajánlott napi felvétel (Recommended Dietary Allowance; RDA) a vitaminok többségénél meghatározott (az ajánlott adagokról részletesen lásd korábbi összeállításunkat). Egyes vitaminoknál a biztonságos felső határt is megállapították. "A megfelelő vitaminellátottság valóban nagyon fontos az egészség megőrzése érdekében, de tudni kell, hogy nemcsak az elégtelen, hanem egyes esetekben a túlzott vitaminfelvétel is súlyos következményekkel járhat" - mondja Nógrádi.

Magyarországon 1996 óta van jogszabályi előírás az étrend-kiegészítőkre, és 2004 óta csak az európai uniós szabályozás előírásainak megfelelő termék hozható forgalomba. A rendelet pontosan rögzíti az étrend-kiegészítőkben alkalmazható vitaminok és ásványi anyagok körét, s azt is körvonalazza, hogy mennyi a minimális mennyiségük a termék napi adagjában (ez a napi ajánlott felvétel 15%-a). Ugyanakkor a felső határ nincs meghúzva: sajnos a rendelet nem rögzíti a termékek megengedett maximális vitamin-, illetve ásványianyag-tartalmát, ami így akár az ajánlott napi mennyiség többszöröse is lehet. Van más veszélyforrás is: több európai országban és az Egyesült Államokban is piacra kerültek olyan készítmények, amelyek egyes összetevőinek élettani hatását nem tisztázták tudományos vizsgálatokkal. Ezek között az egészségre ártalmas anyagok is előfordultak.
  1. Tudományos vita a mesterséges vitaminkészítmények hatásairól
  2. Vonzó vitamintabletták
  3. Érvek és tanulmányok a multivitaminok ellen
  4. Amit biztosan tudunk
Új elnöke van a Magyar Rákellenes Ligának

Az elnöki teendőkért mostanáig felelős Dr. Vasváry Artúrné helyett Prof. Dr. Simon Tamás látja majd el az egyesület vezetői feladatait. A HER2-receptort gátló terápiáról, valamint az érképződést gátló eljárás mechanizmusáról Dr. Szentmártoni Gyöngyvér onkológus tartott előadást.

További hírek:

Az akut tüdőkárosodás is kezelhetővé válhat

Akut tüdőkárosodás a tüdő bármilyen eredetű fertőzése vagy sérülése esetén kialakulhat, erre azonban ma még nem létezik hatékony gyógyszeres terápia. Csontvelői őssejtek segítségével viszont már sikerült megakadályozni a tüdőkárosodás kialakulását.

További hírek:

Még több hír>>

Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás

Kutatók egérkísérletek keretében teszteltek egy olyan új eljárást, amely megóvhatná az egészséges sejteket a rák kezelése során alkalmazott sugárterápia káros hatásaitól.

További hírek:

Még több hír>>

Természetes gyógymód bélgyulladásra

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói egy mostanában egyre népszerűbbé váló kezelési módszerrel próbálják leküzdeni a gyulladásos bélbetegségeket.

További híreink:

Még több hír>>


Tisztelt Látogatónk!

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

- A szerkesztők

Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtette jelszavát?  |  Regisztráció

24 ÓRA HÍREI



AJÁNLÓ

Géndiagnosztika Géndiagnosztika Korszerű kockázatelemzés a magzati rendellenességek szűrésére.
Vastagbélrák, végbélrák Vastagbélrák Minden fontos információ a vastagbélrákról egy helyen.
Korszerű rákdiagnosztika A legkorszerűbb onkológiai diagnosztikai eljárások ismertetése

AJÁNLÓ



PARTNEREK

MTI AFP

SZAKMAI PARTNEREK

Medical Tribune Magyar Orvosi Kamara