A témában végzett legfrissebb tanulmány eredményei ismét megerősítették, hogy nemcsak zsírszegény diétával élhetünk egészségesebb életet: az olívaolajban és más telítetlen zsírsavakban gazdag étrend ugyanolyan hatékony a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának megelőzésében, mint az amerikai Szív Szövetség által eddig javasolt zsírszegény étrend.

Ajánló
Az [origo] egészség szív- és érrendszeri betegségekkel foglalkozó oldala
Táplálkozás - Az [origo] egészség dietetikai oldala
Korábban
A magas fehérjetartalmú étrend lehetséges előnyei
A glikémiás index szerepe az étrend összeállításánál
Vegetarianizmus, vegetárius étrendek
A koleszterinszint a diétás csoportokban jelentős javulást mutatott, a kontrollcsoportban viszont ugyanez a tendencia nem volt tapasztalható. A felmérés igen lényeges megállapítása, hogy a zsírszegény és a mediterrán diétás csoport között nem lehetett kockázatbeli különbséget kimutatni, így ki lehet jelenteni, hogy mindkét diéta hatékonyan alkalmazható a szívbetegségek megelőzésére, és az eredmények alapján mindkettő harmadára csökkenti a második szívinfarktus kialakulásának esélyét.
"Mindkét diéta helyes választás" -mondta Dr. Katherine Tuttle (Providence Medical Research Center), a tanulmány vezetője. Az amerikai Szív Szövetség (American Heart Association; AHA) által javasolt zsírszegény, illetve a mediterrán diéta is kevés telített zsírsavat - az összkalória kevesebb, mint 7%-át - illetve kevés koleszterint tartalmaz (maximum 200 mg naponta). Egy átlag amerikai ennek körülbelül a kétszeresét fogyasztja rendszeresen.
Az AHA-diétát követők zsírbevitele az összkalóriának kevesebb mint 30%-a volt, ezzel szemben a mediterrán diétában ez az érték 40% körülinek bizonyult (utóbbi esetben a résztvevők a többszörösen telítetlen zsírsavak bevitelét is növelték, például hal, olívaolaj és avokádó fogyasztásával). A szakemberek véleménye szerint eddig ez volt a legjobb felmérés, amelyben a szív egészségét is komolyan befolyásoló diétákat tesztelték, mivel a résztvevők kitartóak voltak, és megfelelően teljesítették az orvosok elvárásait is.
A mediterrán étrendre a nagy mennyiségű növényi eredetű étel (például zöldségek, gyümölcsök, kenyér, illetve egyéb gabonafélék) fogyasztása jellemző, valamint hogy a zsiradék fő forrása az olívaolaj; kisebb mennyiségben javasolt még a tejtermékek (sajt és joghurt), illetve a hal- és baromfi, valamint az étkezések mellé 1-2 dl vörösbor fogyasztása is.
A tanulmány eredményei az American College of Cardiology idei konferenciáján hangzottak el.
[origo] egészség
Korábbi, kapcsolódó anyagaink:
A magas fehérjetartalmú étrend lehetséges előnyei: A University College London kutatóinak új eredményei szerint a magas fehérjetartalmú étrend segíthet megakadályozni az elhízást: ennek oka, hogy a bevitt fehérjék hatására megnő az étvágycsökkentő hatásáról ismert YY-peptid (PYY) nevű hormon koncentrációja.
A glikémiás index szerepe az étrend összeállításánál: A glikémiás index (GI) csökkentésén alapuló diéta hatására csökken a test zsírszöveteinek mennyisége és csökkenthető a vér "rossz koleszterin" szintje is. Utóbbinak köszönhetően egyaránt csökken a szívinfarktusra és agyvérzésre való esély - állítja egy új tanulmány.








