A vörös vagy feldolgozott húst nagyobb mennyiségben fogyasztó nők valóban hajlamosabbak lehetnek az emlőrákra - derült ki egy nagyszabású brit felmérésből.

Ajánló
Korábban:
Sikeresen gátolták az áttétképződést emlőráknál
Rákbetegek engedélyezés nélküli gyógyszert próbálnak ki
Az emlőrák megelőzése már nem a jövő
Újfajta nanorészecskék a tumorok felismeréséhez
Már több helyen elérhető a korszerű direkt digitális mammográfia
Fontos lépés az emlő- és a vastagbélrák kialakulásában szerepet játszó gének azonosításában
A vörös húst a legnagyobb mennyiségben - napi 57 gramm - fogyasztó nőknél 56 százalékkal, a legtöbb feldolgozott húst (például szalonnát, virslit vagy sonkát) fogyasztók esetében pedig 64 százalékkal nőtt meg az emlőrák kockázata azokhoz képest, akik egyáltalán nem ettek húst. A jelenség pontos magyarázata egyelőre nem ismert, ám az egyik, több korábbi kutatás által is alátámasztott feltételezés szerint a húsokban található telített zsírsavak növelik meg a rák kialakulásának veszélyét. Ennek oka, hogy a telített zsírsavak mennyisége befolyásolja a vér koleszterinszintjét, ami az ösztrogén nevű hormon képződéséhez is szükséges: végül az ösztrogén megnövekedett mennyisége az, ami fokozhatja az emlőrák megjelenésének kockázatát.
A másik feltevés szerint a daganatos megbetegedést a sütés során felszabaduló vegyületek okozzák. Ezek az anyagok kísérleti állatoknál tumort idéznek elő, és elképzelhető, hogy ez emberek esetében is így van. Noha a témában további kutatásokra van szükség, a kutatók azt tanácsolják, hogy a változó kort követően a nők csak csekély mennyiségben fogyasszanak vörös- vagy feldolgozott húsféléket.
A szakemberek véleménye szerint az emlőrák szempontjából megelőző hatású az ideális testsúly, ami tulajdonképpen a kalóriabevitel és -leadás helyes arányát tükrözi. Javaslatuk, hogy ne legyen túl nagy kalóriatartalmú az étrendünk, ha keveset mozgunk, és fontos, hogy a kalóriabevitelben 20 százaléknál kevesebb legyen a telített zsírok aránya, ami egyértelműen védő hatású. Az emlőrák megelőzési lehetőségeiről korábbi anyagunkban olvashat bővebben: Az emlőrák megelőzése már nem a jövő.
A vizsgálatot ismertető tanulmány a British Journal of Cancer című szakfolyóirat legutóbbi számában olvasható.
[origo] egészség/MTI
Videó ajánló:
Húsminőség: Az angliai Bristol Egyetem kutatói azt vizsgálják, milyen hatással van egy állat táplálkozása a hús minőségére. Azt találták, hogy a friss füvet legelő marhák és juhok húsa jobb minőségű.
Korábbi, kapcsolódó anyagaink:
Sikeresen gátolták az áttétképződést emlőráknál: Egy amerikai kutatócsoport egerek esetében hatékonyan gátolta az emlőrák áttétképződését négy újonnan azonosított gén inaktiválásával, illetve két, az orvosi gyakorlatban már jelenleg is alkalmazott rákgyógyszer segítségével.
Az emlőrák megelőzése már nem a jövő: Emlőrák elleni védőoltás lehetősége is felmerült a bizonyítottan vírustartalmú daganatok ellen, erre azonban még sokat kell várnunk. A modern kezelésekkel a kialakult betegség miatti halálozás felére csökkenthető, de kevesen tudják, hogy ugyanezek a módszerek sok esetben a megelőzésben is sikerrel alkalmazhatók. Már bizonyított, hogy egyszerű étrendi változtatásokkal is rengeteget tehetünk a kockázat csökkentésére. A Daganatok.hu Dr. Kahán Zsuzsannát, a Szegedi Tudományegyetem Onkoterápiás Klinikájának docensét kérdezte az emlőrák megelőzési lehetőségeiről.








