2007. április 26., csütörtök, 8:00
Egy olasz kutatócsoport megvizsgálta, hogy a gyümölcsfogyasztás vagy a C-vitamin tabletta formájában történő szedése védi-e jobban sejtjeink DNS-ét a káros oxidációs folyamatoktól. Eredményeik szerint a narancs fogyasztása jóval előnyösebb hatással bír, mint ha a vitamint önmagában szednénk.
A C-vitaminról régóta ismert, hogy szedése hatékony védelmet nyújt a skorbut, illetve a közönséges megfázás vagy nátha ellen is, a vitamin és a vitaminban gazdag gyümölcsök pedig ellenállóbbá teszik a sejtjeinkben lévő DNS-t a szerkezetét károsító különféle oxidációs folyamatokkal szemben. Ha hosszabb távon is teljes mértékben mellőzzük a C-vitamin, illetve a vitamindús gyümölcsök fogyasztását, akkor a DNS károsodása már jóval a skorbut látható jeleinek - például az íny vérzése - kialakulása előtt megkezdődik.
Serena Guarnieri (University of Milan) és munkatársai arra a kérdésre szerettek volna választ kapni, hogy vajon a C-vitamin tabletták formájában történő fogyasztása ugyanakkora hatékonysággal óvja-e meg DNS-ünket, mintha ugyanezt a vitaminmennyiséget gyümölcsök, például narancs fogyasztásával juttatnánk a szervezetünkbe. A vizsgálatban résztvevőknek egy pohár narancslevet, ugyanennyi C-vitaminnal dúsított vizet, illetve cukrozott vizet kellett inniuk: a narancslé és a vitaminos víz egyaránt 150 milligrammnyi C-vitamint tartalmazott, a sima vízben ezzel szemben egyáltalán nem volt vitamin. A három csoport tagjaitól a vizsgálatot követő 3, illetve 24 óra elteltével egyaránt vért vettek, és a vártnak megfelelően azt tapasztalták, hogy az első két csoportban megnőtt a vérplazma C-vitamin koncentrációja.
A vérmintákat ezt követően hidrogén-peroxiddal kezelték, amely egy oxidatív hatású vegyület, emiatt roncsolja a DNS szerkezetét. A DNS-t érintő károsodás meglepő módon mindkét mintavételt követően jelentősen kisebbnek bizonyult a narancslevet fogyasztó csoport vérmintáiban, mint a vitaminos vizet fogyasztóknál (a sima víz természetesen semmilyen védő hatást nem fejtett ki). "Egy korábbi tanulmányban már sikerült kimutatni a nagyobb mennyiségű C-vitamin önmagában történő fogyasztásának védő hatását, de a gyümölccsel összehasonlítva most mindez sokkal gyengébb volt, ami utal rá, hogy a szervezetben valami összetettebb dolog zajlik" - mondja Guarnieri. "Úgy tűnik, hogy az antioxidáns hatásért nem egyedül a C-vitamin a felelős."
A British Journal of Nutrition című folyóiratban megjelent tanulmány eredményeit többen is fontosnak értékelték: David Herber, a Kalifornia Egyetem kutatója például kiemelte, hogy a C-vitamin hatásait vizsgáló kutatások során ezek alapján azt is figyelembe kellene venni, hogy milyen étrend során kerül a szervezetbe. "A gyümölcsökben a C-vitamin mellett még sokféle jótékony hatású vegyület található, a közöttük lejátszódó kölcsönhatásokat pedig még nem tanulmányozták elég behatóan" - mondta Herber.
Egy korábbi tanulmány már felvetette, hogy a C-vitamin a gyümölcsökben található cukrokkal együtt fejti ki antioxidáns hatását, Guarnieri szerint azonban inkább a narancsban található karotinoidok, flavononok és a cianidin-3-glikozid nevű vegyület hatásait lenne érdemes tanulmányozni a közeljövőben.
[origo] egészség
Korábbi, kapcsolódó anyagaink:
Táplálkozással a szép bőrért: Az egészséges és szép bőr fontos kiegészítője az esztétikus megjelenésnek, a megnyerő külsőnek. A helytelen életmód és ezen belül a rosszul összeállított étrend, valamint az egyes tápanyagok hiánya bőrfelületünkön is nyomot hagy.
Eldöntetlen vitaminvita - Mikor szedjünk vitamintartalmú étrend-kiegészítőket?: A patikákban, a drogériákban számtalan vitamintartalmú étrend-kiegészítő található a polcokon. A laikusnak nehezére eshet eldönteni, hogy vajon szükségesek, egyáltalán valóban hasznosak-e ezek a készítmények, és ha igen, melyikük a legmegbízhatóbb. Ennél meglepőbb viszont az, hogy a tudományos világ sincs ezzel másként: ahány tanulmány vagy vizsgálat készül, mind más és más következtetésre jut a multivitaminokkal kapcsolatban. A változatos palettáról nem hiányoznak a szélsőséges vélemények sem: egyesek feltétlenül javasolják a mesterséges vitaminkészítményeket, mások viszont azok halálozási kockázatot növelő hatásáról számolnak be.