2007. május 17., csütörtök, 8:12
Újabb vizsgálatot végeztek annak eldöntésére, hogy vajon a tej semlegesíti-e a teában található polifenolok jótékony hatását. A Nottingham Egyetem kutatói szerint nem, de mivel egy korábbi vizsgálat ennek pont az ellenkezőjét állította, a kérdésre vélhetően csak egy nagyobb szabású kutatás adhatna választ. Egyértelműen kiderült viszont, hogy a tea polifenol-koncentrációja szempontjából nem mindegy, mennyi ideig főzzük a teát.
A berlini Charité Kórház munkatársainak
2007 elején megjelent tanulmánya szerint napi néhány csésze közönséges fekete tea jól ellazítja ugyan az artériákat, azonban ezt a hatást semlegesíti a tejben lévő, kazein nevű fehérje. A felmérésben középkorú asszonyokat kértek meg rá, hogy igyanak meg fél liter, frissen főzött teát, amelyhez 10 százalék lefölözött tejet, a kontrollcsoport esetén pedig forralt vizet adtak. Ultrahangos vizsgálattal a tea elfogyasztását követően azonnal, illetve két órával később is megmérték az erek tágulásának mértékét, és azt tapasztalták, hogy a teaivás a víziváshoz képest jelentősen növeli az erek rugalmasságát, azonban a tej hozzáadása teljesen megszünteti ezt a hatást.
Janet Kyle és munkatársai szintén ezt a kérdést tanulmányozták, de a korábbival ellentétes eredményeket kaptak: a teában található polifenolok a tejjel együtt is ugyanúgy kifejtik antioxidáns hatásukat. A kutatók hatféle, a kereskedelmi forgalomban is kapható fekete teafüvet próbáltak ki, amelyek főzés után mérhető polifenoltartalma nagyságrendileg megegyezett egymással. A vizsgálatokat végül azzal a teafűvel végezték, amelyik a főzést követően a legtöbb polifenolt tartalmazta; a kilenc egészséges vizsgálati személy vérplazmájában a teaivás után megmérték a polifenolok koncentrációját, majd ugyanezt megismételték úgy is, hogy a teába tejet kevertek.
Mindkét esetben azt tapasztalták, hogy a vérben mérhető polifenol-koncentráció nagyjából egyforma. Ami meglepetést okozott, az a teafű főzési ideje és a tea polifenol-tartalma közötti összefüggés volt: minél tovább főzték a teát, annál több polifenolt lehetett benne kimutatni - olvasható a Nature hírportálján.
"Az eredmények meglehetősen ellentmondásosak, ezért több résztvevővel is meg kéne ismételni a vizsgálatokat, figyelembe véve azt is, hogy a főzési idő az eredmények szempontjából nem tekinthető közömbös tényezőnek" - mondta Verena Strangl, a korábbi tanulmány szerzője. Az is lehetséges, hogy az antioxidáns hatásért felelős vegyületek és az artériákat ellazító molekulák különböző módon lépnek kölcsönhatásba a tej anyagaival, és az eddigi vizsgálatok feltehetően nem szolgáltattak kellően pontos információkat a vegyületek összes típusáról.
[origo] egészség
Korábbi, kapcsolódó anyagaink:
Élelmiszerek, amelyek elrontják a cigaretta ízét: A Duke Egyetem kutatói szerint akár a leszokást is elősegíthetik azok az ételek és italok, amelyek egy 209 dohányos bevonásával végzett felmérés szerint valóban elrontják a cigaretta ízét.
Táplálkozással a szép bőrért: Az egészséges és szép bőr fontos kiegészítője az esztétikus megjelenésnek, a megnyerő külsőnek. A helytelen életmód és ezen belül a rosszul összeállított étrend, valamint az egyes tápanyagok hiánya bőrfelületünkön is nyomot hagy.