[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW
 

 

KÖNYVAJÁNLÓ

A bioparadicsomban több az antioxidáns [origo] egészség 2007. július 13., péntek, 0:00

Mindent összevéve egészségesebbek-e az organikus gazdálkodásból származó ételek? Egy tanulmányban 10 éven át hasonlították össze a bioparadicsomokat a hagyományosan termesztettekkel, és arra jutottak, hogy - legalábbis ebben az esetben - igen. A biohívők régen áhítoznak az ehhez hasonló eredményekre, mivel mindeddig a legtöbb vizsgálat nemleges válasszal zárult.

A szerzők mérései szerint a quercetin és kaempferol nevű flavonoidok mennyisége 79, illetve 97 százalékkal magasabb a bioparadicsomokban. A flavonoidok köztudottan antioxidáns sajátságú vegyületek, amelyekről azt tartják, hogy csökkentik a szív- és érrendszeri megbetegedések, valamint egyes rosszindulatú daganatok és agyi leépüléssel járó betegségek kockázatát - emelte ki Alyson Mitchell, a vizsgálatokat vezető élelmiszervegyész, a Kaliforniai Egyetem Davis campusának kutatója.

"A múltban megnehezítették a közvetlen összehasonlítást a talajminőség, az öntözési szokások és a leszüretelt termények kezelésének különbségei. Ezért mi egy olyan hosszútávú projekt adatait használtuk fel, amelyben végig ügyeltek a mezőgazdasági technika egységességére, s ezáltal a termények minőségét valóban csak a számunkra érdekes változók befolyásolták" - magyarázta Mitchell.

A tanulmány a növények számára a talajból elérhető nitrogén eltérő mennyiségével magyarázza az ökológiai és nem ökológiai gazdálkodásból származó termények közti különbséget. A flavonoidok termelése a növények védekező mechanizmusának része, amelyet egyebek mellett a tápanyaghiány is mozgósít. A műtrágyázott talaj nagy mennyiségben tartalmaz könnyen hozzáférhető szervetlen nitrogént, amely bőségesen fedezi a növények szükségleteit, ezért tápanyaghiány nem áll elő. A kutatócsoport véleménye szerint a nem biogazdálkodásból származó paradicsom flavonoid-tartalma a túltrágyázás miatt alacsonyabb.

Korábbi vizsgálatok nem találtak különbséget olyan organikusan és hagyományosan termesztett haszonnövények között, mint például a búza vagy a répa. Még az a tanulmány sem győzte meg igazán a brit élelmiszerminőségi hatóságokat, amely szerint a biotej gazdagabb omega-3-zsírsavakban, ugyanis a szóban forgó zsírsavak rövid szénláncúak, amelyekről - ellentétben a hosszú szénláncú omega-3-zsírsavakkal - nem sikerült igazolni az egészségvédő hatást.

Az a jelen tanulmányból sem következik, hogy az egészséges étrendnek okvetlenül organikusnak kellene lennie. Peter Bramley, a Londoni Egyetem kutatója szerint nem szólnak egyértelmű bizonyítékok a flavonoidok egészségmegőrző hatása mellett. John Krebs, a brit élelmiszerhatóság korábbi vezetője - most az Oxfordi Egyetem munkatársa - pedig hozzáteszi, hogy még ha valóban használnak is a flavonoidok, a bioételek ettől nem lesznek feltétlenül egészségesebbek. "Minden attól függ, hogy a felfedett különbségek jelentősek-e a szervezet szempontjából. A ketchupban például több a likopin, mint bármely organikusan vagy hagyományosan termesztett paradicsomban. Így ha sok likopint akarunk, leginkább ketchupot kellene ennünk."

Az eredeti közlemény a Journal of Agricultural and Food Chemistry (Mezőgazdasági- és Élelmiszervegyészet) című folyóiratban fog hamarosan megjelenni.

Tátrai Péter
Új elnöke van a Magyar Rákellenes Ligának

Az elnöki teendőkért mostanáig felelős Dr. Vasváry Artúrné helyett Prof. Dr. Simon Tamás látja majd el az egyesület vezetői feladatait. A HER2-receptort gátló terápiáról, valamint az érképződést gátló eljárás mechanizmusáról Dr. Szentmártoni Gyöngyvér onkológus tartott előadást.

További hírek:

Az akut tüdőkárosodás is kezelhetővé válhat

Akut tüdőkárosodás a tüdő bármilyen eredetű fertőzése vagy sérülése esetén kialakulhat, erre azonban ma még nem létezik hatékony gyógyszeres terápia. Csontvelői őssejtek segítségével viszont már sikerült megakadályozni a tüdőkárosodás kialakulását.

További hírek:

Még több hír>>

Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás

Kutatók egérkísérletek keretében teszteltek egy olyan új eljárást, amely megóvhatná az egészséges sejteket a rák kezelése során alkalmazott sugárterápia káros hatásaitól.

További hírek:

Még több hír>>

Természetes gyógymód bélgyulladásra

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói egy mostanában egyre népszerűbbé váló kezelési módszerrel próbálják leküzdeni a gyulladásos bélbetegségeket.

További híreink:

Még több hír>>


Tisztelt Látogatónk!

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

- A szerkesztők

Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtette jelszavát?  |  Regisztráció

24 ÓRA HÍREI



AJÁNLÓ

Géndiagnosztika Géndiagnosztika Korszerű kockázatelemzés a magzati rendellenességek szűrésére.
Vastagbélrák, végbélrák Vastagbélrák Minden fontos információ a vastagbélrákról egy helyen.
Korszerű rákdiagnosztika A legkorszerűbb onkológiai diagnosztikai eljárások ismertetése

AJÁNLÓ



PARTNEREK

MTI AFP

SZAKMAI PARTNEREK

Medical Tribune Magyar Orvosi Kamara