Azok a nők, akik fokozottan ki vannak téve a szívbetegségek veszélyének, valószínűleg hiába fogyasztanak C- és E-vitamint, béta-karotint vagy ezek bármilyen kombinációját azért, hogy ezek az antioxidáns vegyületek csökkentsék a szív- és érrendszeri betegség kialakulásának kockázatát - állítja az Archives of Internal Medicine c. belgyógyászati szaklapban megjelent cikk.

Ajánló
Az [origo] egészség szív- és érrendszeri megbetegedésekkel foglalkozó alrovata
Táplálkozás - Az [origo] egészség dietetikai alrovata
Korábban
Antioxidánsok és szabad gyökök
Eldöntetlen vitaminvita - Mikor szedjünk vitamintartalmú étrend-kiegészítőket?
Számos olyan vegyületet ismerünk, amelyek gátolják vagy csökkentik a szabadgyökök oxidálóképességét. Ezek közé az antioxidánsok közé tartozik a C- és az E-vitamin, valamint a béta-karotin is. Korábbi vizsgálatok azt mutatták, hogy a sok gyümölcsöt és zöldséget tartalmazó étrend csökkenti a szívkoszorúér-betegség és az agyérkatasztrófa (stroke) kockázatát, amit általában annak tulajdonítottak, hogy a növényi eredetű táplálék nagy mennyiségben tartalmazza a fent említett antioxidánsokat.
Ezt a feltételezett összefüggést kívánták megvizsgálni Nancy R. Cook, a bostoni Brigham Nőgyógyászati Kórház és a Harvard Orvosegyetem professzora és kollégái. A C- és E-vitamin és a béta-karotin hatását 8171, 40 év fölötti nőn tesztelték 1995 és 2005 között. A résztvevőknek vagy volt már valamilyen szív- és érrendszeri betegsége, vagy legalább három rizikófaktort állapítottak meg náluk. A vizsgálat során valamennyi résztvevő naponta 500 mg C-vitamint (aszkorbinsavat) vagy placebokészítményt, kétnaponta 600 nemzetközi egység E-vitamint vagy placebót, illetve szintén kétnaponta 50 mg béta-karotint vagy placebót kapott.
A tízéves vizsgálati időszakban 271 nő kapott szívinfarktust, 298-an estek át stroke-on, és 889 betegen végeztek bypass műtétet, illetve érplasztikát. A 995 haláleset közül 395 volt valamilyen kardiovaszkuláris betegségnek tulajdonítható. A kutatók azt találták, hogy az aszkorbinsavnak, az E-vitaminnak, illetve a béta-karotinnak semmilyen hatása nem volt ezeknek az eseményeknek a gyakoriságára. A három vegyület különböző kombinációi esetében sem változott a gyakoriság, kivéve az aszkorbinsav-E-vitamin kombinációt, ami kismértékben csökkentette a stroke előfordulását. Mellékhatásokat általában egyik vegyület sem okozott, kivéve a béta-karotint, amely néhány esetben enyhe gyomorpanaszokat idézett elő.
A szerzők konklúziója szerint a keringési betegségek szempontjából veszélyeztetett nőkben a három vizsgált antioxidáns vegyület sem külön-külön, sem kombinálva nem jelentett védelmet a keringési zavarok ellen, bár nem is ártottak. Ezek alapján úgy vélik, nem indokolt a C- és E-vitamin és a béta-karotin széles körű alkalmazása a kardiovaszkuláris betegségek megelőzésére.
[origo] egészség








