[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW
 

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Túlzott mennyiség az antioxidánsokból is káros lehet [origo] egészség 2007. szeptember 6., csütörtök, 14:00

Egyre több kísérleti és vizsgálati adat utal arra, hogy a sejtjeink számára igen fontos védőanyagok, az antioxidánsok túlzott fogyasztása és felszaporodása jelentős egészségügyi problémákat okozhat. Táplálkozási szakértők és dietetikusok egybehangzó véleménye szerint az antioxidánsokat nagy mennyiségben tartalmazó táplálékkiegészítőket csak indokolt esetekben - például betegség, intenzív, orvosi ellenőrzés alatt végzett fogyókúra - szabad szednünk. Cikkünkben áttekintjük az ezzel kapcsolatos eddigi kutatási eredményeket.

Újabb eredmény egy antioxidáns káros hatásairól
A Utah-i Egyetem kutatói állatkísérleteik során azt találták, hogy a sejtek megfelelő működéséhez egyébként nélkülözhetetlen antioxidáns, a glutation túlzott felszaporodása hirtelen szívhalálhoz vezethet - olvashatjuk a Cell című folyóirat augusztusban megjelent egyik publikációjában. Az egereken végzett vizsgálatok során kiderült, hogy egy öröklődő kórkép következtében a glutation termelődését és lebomlását szabályozó enzimrendszer károsodik, és ennek eredményeképp halmozódik fel az antioxidáns. A tudóscsoport másik fontos eredménye, hogy amennyiben sikerült a szív sejtjeiben helyreállítaniuk a normális glutation-szintet, akkor a hirtelen szívhalál nem következett be a kísérleti állatoknál.

Az antioxidánsok és a glutation feladata, jelentősége

Minden olyan anyag, ami megelőzi vagy lassítja az oxidációs folyamatokat, antioxidánsnak minősül. Az antioxidánsoknak számos különböző fajtáját ismerjük, amelyek együttműködnek a szervezetben termelődő ún. oxidatív szabadgyökök káros hatásainak leküzdésében. Testünk egyes antioxidánsokat maga állít elő - ezek az ún. endogén antioxidánsok -, míg más fontos antioxidánsokat - ezek az ún. exogén antioxidánsok - a táplálékunkkal veszünk magunkhoz. A két csoport tagjai közös rendszert képezve működnek együtt a jó antioxidáns-kondíció érdekében (ezekről az anyagokról részletesen már megjelent cikkünkben olvashatnak, amelyben a természetes forrásokat is megtalálhatják).

A leggyakoribb endogén antioxidáns a már említett glutation, valamint a szuperoxid-diszmutázok és a katalázok (utóbbiak enzimek). A táplálékkal felvehető antioxidánsok legismertebb képviselői az E-, C-, A-vitamin, a flavonoidok, a béta-karotin (ez az A-vitamin előanyaga), valamint egyéb szelén-, magnézium-, cink-, mangán-, réz és kéntartalmú vegyületek.

Az antioxidánsok is okozhatnak problémát a szervezetben?

Fontos hangsúlyozni, hogy az antioxidánsok és a káros hatásukról ismert oxidatív vegyületek egy nagyon jól szervezett, többszintű, komplex egyensúlyi rendszert alkotnak (ez az ún. redox-homeosztázis), amelyben a két csoport bármelyik elemének túlzott jelenléte az egyensúly eltolódáshoz, és így sejtkárosodásokhoz vezethet. A rendszer viszonylag nagy kitéréseit is képes szabályozni a szervezet, azonban ha például súlyos táplálkozási hiba vagy egyéb tényező - például genetikai eltérés, mint a fent említett kísérletben is - miatt egyes elemek nagy mennyiségben vannak jelen (bármely oldalon), a rendszer kiszabadulhat a kontroll alól, és betegségek tünetei jelenhetnek meg - fejtette ki kérdésünkre válaszolva Dr. Lugasi Andrea, az Országos Élelmiszerbiztonsági és Táplálkozástudományi Intézet főigazgató-helyettese.
  1. Újabb eredmény egy antioxidáns káros hatásairól
  2. Túladagolhatóak bizonyos antioxidánsok
Új elnöke van a Magyar Rákellenes Ligának

Az elnöki teendőkért mostanáig felelős Dr. Vasváry Artúrné helyett Prof. Dr. Simon Tamás látja majd el az egyesület vezetői feladatait. A HER2-receptort gátló terápiáról, valamint az érképződést gátló eljárás mechanizmusáról Dr. Szentmártoni Gyöngyvér onkológus tartott előadást.

További hírek:

Az akut tüdőkárosodás is kezelhetővé válhat

Akut tüdőkárosodás a tüdő bármilyen eredetű fertőzése vagy sérülése esetén kialakulhat, erre azonban ma még nem létezik hatékony gyógyszeres terápia. Csontvelői őssejtek segítségével viszont már sikerült megakadályozni a tüdőkárosodás kialakulását.

További hírek:

Még több hír>>

Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás

Kutatók egérkísérletek keretében teszteltek egy olyan új eljárást, amely megóvhatná az egészséges sejteket a rák kezelése során alkalmazott sugárterápia káros hatásaitól.

További hírek:

Még több hír>>

Természetes gyógymód bélgyulladásra

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói egy mostanában egyre népszerűbbé váló kezelési módszerrel próbálják leküzdeni a gyulladásos bélbetegségeket.

További híreink:

Még több hír>>


Tisztelt Látogatónk!

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

- A szerkesztők

Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtette jelszavát?  |  Regisztráció

24 ÓRA HÍREI



AJÁNLÓ

Géndiagnosztika Géndiagnosztika Korszerű kockázatelemzés a magzati rendellenességek szűrésére.
Vastagbélrák, végbélrák Vastagbélrák Minden fontos információ a vastagbélrákról egy helyen.
Korszerű rákdiagnosztika A legkorszerűbb onkológiai diagnosztikai eljárások ismertetése

AJÁNLÓ



PARTNEREK

MTI AFP

SZAKMAI PARTNEREK

Medical Tribune Magyar Orvosi Kamara