A Mount Sinai Orvosegyetem (USA) kutatója szerint rövid ideig tartó, mégis jelentős károsodást okozhat ereink állapotában, ha fehérjében és zsírban gazdag ételeket eszünk roston sütve vagy grillezve. A vesék által kiválasztott, nagyobb mennyiségben mérgező hatású vegyületcsoport gátolhatja az értágulás természetes folyamatait, ez pedig végül szívinfarktushoz vezethet.

Ajánló
Táplálkozás - Az [origo] egészség dietetikai aloldala
Korábban:
A vörös hús fogyasztása növelheti az emlőrák kockázatát
A mediterrán diéta is hatékony a szívbetegségek megelőzésében
A kutatók új tanulmányában kimutatták, hogy a magas AGE-koncentráció hatására az erekben időleges, ám jelentős változások zajlanak le: az erek kevésbé tágulnak ki, aminek következtében ún. endotél diszfunkció alakulhat ki, amely korai indikátora az érelmeszesedésnek (ateroszklerózis). (A jelenlegi kutatás során magas AGE-tartalmú üdítőitalt adtak egy egészséges és egy cukorbeteg csoportnak). Ugyanez a kutatócsoport korábban azt is kimutatta, hogy a vér AGE-koncentrációja szoros összefüggésben van a táplálékban lévő AGE-vegyületek mennyiségével, amit alapvetően befolyásol, hogy miképpen készítünk el egy-egy ételt - olvasható a ScienceDaily hírportálján.
A kutatók azt javasolják, hogy lehetőleg ne fogyasszunk túl sok sülthús-féleséget, ehelyett inkább párolva készítsük el a húst, sütés helyett pedig inkább főzzünk. Nem túl magas hőmérsékleten és az élelmiszerek víztartalmát megőrizve csökkenthető az AGE-vegyületek szintje, így jó eséllyel elkerülhetjük az érszűkületet és az ennek következtében kialakuló szívinfarktust. Az AGE-dús ételek közé tartoznak a hőkezelt és ultrapasztőrözött élelmiszerek (például füstölt felvágottak, panírozott húsok, füstölt sajtok, stb.), az AGE-szegény étrend fő összetevői pedig a nyers zöldség és gyümölcs, valamint a pasztőrözött - maximum 72 Celsius-fokon kezelt - tejtermékek (a megfelelő mennyiségű glikációs végterméket tartalmazó étrend összeállításáról az Új Diéta cikkében olvashat bővebben.)
- Hogyan károsíthatják ereinket a késői glikációs végtermékek?
- Csökkentsük transz-zsírsav bevitelünket








