[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW
 

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az asztma befolyásolhatja az anyatej kedvező hatását [origo] egészség 2007. november 12., hétfő, 16:11

Az élet első hónapjaiban az anyatejes táplálás a legkedvezőbb a csecsemőknek: bizonyított, hogy a szoptatott csecsemőknek ritkábban van hasmenésük, fülgyulladásuk és fulladásos tüneteik, mint a tápszerrel etetett babáknak. Az anyatej a tüdő fejlődésére is kedvezően hat, ám egy közelmúltban megjelent cikk szerint ez a hatás nem érvényesül akkor, ha az anya asztmás.

Az új eredményekről a Journal of Respiratory and Critical Care Medicine c. amerikai tüdőgyógyászati szaklapban számolt be Theresa W. Guilbert, a Wisconsin-Madison Egyetem és a tucsoni Arizonai Egyetem kutatója. Guilbert munkacsoportja egy korábbi vizsgálat adatait elemezte, amelyben 1246 gyermek fejlődését követték nyomon születésüktől serdülőkorukig. A kutatók annak a 679 gyermeknek az adataira koncentráltak, akiknél 11 és 16 éves koruk közt légzésfunkció-vizsgálatokat végeztek, és csecsemőkori táplálásukról megfelelő mennyiségű adat állt rendelkezésre.
A gyermekek tüdejének teljesítményét spirometriával vizsgálták: a három legfontosabb vizsgált paraméter a tüdőtérfogat (erőltetett vitálkapacitás [FVC]), a légátáramlás (erőltetett kilégzési térfogat egy másodperc alatt [FEV1]) és a két érték hányadosa (FEV1/FVC) volt.

Amikor az egész csoportot vizsgálták, azt találták, hogy a FEV1/FVC érték alacsonyabb volt az anyatejjel táplált gyermekekben, mint tápszerrel táplált társaikban. Ám a részletesebb elemzés során kiderült, hogy csökkent légátáramlás az anyatejes csecsemők közül csak azoknál volt megfigyelhető, akiknek az anyja asztmás vagy allergiás volt.
További eredmény, hogy az anyatejjel táplált csecsemőknél, akiknek az anyja nem volt asztmás, a tüdőtérfogat nagyobb volt, a légátáramlás pedig legalább olyan mértékű, mint a tápszeres babáknál. Az asztmás anyák gyermekeinél viszont - akiket legalább négy hónapig szoptattak - az anyatejes táplálásnak nem mutatkozott semmilyen kedvező hatása sem a tüdőtérfogatra, sem pedig a légátáramlásra, hiszen ez utóbbi értéke szignifikánsan kisebb volt az átlaghoz képest. Ez arra utal, hogy az asztmás anyák gyermekeiben az asztma megnövekedett kockázata részben a tüdő nem megfelelő növekedésének köszönhető.

Guilbert felvetette, hogy a nem asztmás anyák tejében talán nagyobb mennyiségben találhatók meg olyan faktorok, amelyek elősegítik a tüdő fejlődését - ilyenek lehetnek például egyes citokinek, a tumor nekrózis faktor, az epitéliális növekedési faktor és a prosztaglandin. A TGF-alfa1 nevű citokin szerepét a kutató különösen valószínűnek tartja, mivel ez hatással van a tüdő normális szerkezetének és működésének kialakulásához szükséges elasztin termelődésére (korábbi vizsgálatokban már sikerült kimutatni, hogy anyatejjel kapott TGF-alfa1 mennyisége fordítottan arányos a csecsemőkori fulladás kockázatával).

A vizsgálat eredményeit megerősíti egy közelmúltban egereken végzett vizsgálat, amelyben azt találták, hogy a nem asztmás anyától született kölyköknél, amelyeket asztmás pótanya szoptatott, a kontrollcsoportnál gyakrabban alakult ki a légutak hiperérzékenysége és gyulladása.

A cikk szerzői felhívják a figyelmet, hogy az eredmények klinikai vonatkozásai még nem ismertek. Az anyatejes táplálás többmillió éves szelekció eredménye, és minden bizonnyal ez a legkedvezőbb a csecsemők számára, ezért egyetlen tanulmány alapján még korai lenne bármilyen tanulságot levonni a szoptatásra nézve.

[origo]
Új elnöke van a Magyar Rákellenes Ligának

Az elnöki teendőkért mostanáig felelős Dr. Vasváry Artúrné helyett Prof. Dr. Simon Tamás látja majd el az egyesület vezetői feladatait. A HER2-receptort gátló terápiáról, valamint az érképződést gátló eljárás mechanizmusáról Dr. Szentmártoni Gyöngyvér onkológus tartott előadást.

További hírek:

Az akut tüdőkárosodás is kezelhetővé válhat

Akut tüdőkárosodás a tüdő bármilyen eredetű fertőzése vagy sérülése esetén kialakulhat, erre azonban ma még nem létezik hatékony gyógyszeres terápia. Csontvelői őssejtek segítségével viszont már sikerült megakadályozni a tüdőkárosodás kialakulását.

További hírek:

Még több hír>>

Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás

Kutatók egérkísérletek keretében teszteltek egy olyan új eljárást, amely megóvhatná az egészséges sejteket a rák kezelése során alkalmazott sugárterápia káros hatásaitól.

További hírek:

Még több hír>>

Természetes gyógymód bélgyulladásra

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói egy mostanában egyre népszerűbbé váló kezelési módszerrel próbálják leküzdeni a gyulladásos bélbetegségeket.

További híreink:

Még több hír>>


Tisztelt Látogatónk!

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

- A szerkesztők

Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtette jelszavát?  |  Regisztráció

24 ÓRA HÍREI



AJÁNLÓ

Géndiagnosztika Géndiagnosztika Korszerű kockázatelemzés a magzati rendellenességek szűrésére.
Vastagbélrák, végbélrák Vastagbélrák Minden fontos információ a vastagbélrákról egy helyen.
Korszerű rákdiagnosztika A legkorszerűbb onkológiai diagnosztikai eljárások ismertetése

AJÁNLÓ



PARTNEREK

MTI AFP

SZAKMAI PARTNEREK

Medical Tribune Magyar Orvosi Kamara