[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW
 

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az Atkins-diéta károsítja a vérereket [origo] egészség 2007. november 25., vasárnap, 9:56

Egy amerikai kutatócsoport beszámolója szerint a magas zsírtartalmú Atkins-diéta maradandó károsodást okozhat az érfalakban, illetve olyan gyulladásos folyamatokat indíthat be, amelyek összefüggésbe hozhatóak a szív és az artériák betegségeivel.

Dr. Michael Miller, a baltimore-i Maryland Egyetem kutatója munkatársaival együtt arról számolt be az American Heart Association floridai konferenciáján, hogy a korábban igen népszerű Atkins-diéta a South Beach diétával és az ún. Ornish-módszerrel összehasonlítva egyértelműen a legkevésbé tekinthető egészségesnek, így a kutatók nem javasolják az alkalmazását. (A South Beach diéta tudományos alapelve az inzulinrezisztencia csökkentése, valamint a vérsavó trigliceridszintjének javítása, az Ornish-módszer pedig egy eredetileg a szívbetegek számára kifejlesztett étrend, amelyet nagyon alacsony zsírtartalom és a magas rosttartalmú ételek központi szerepe jellemez.)

Az Atkins-diéta lényege, hogy a táplálkozás alapját a zsírok és fehérjék alkossák, annak érdekében, hogy a szénhidrátok fogyasztása minimálisra csökkenjen. (Az Atkins-diétáról részletesen lásd a magyar dietetikusok szakmai lapjának cikkét: Az Atkins-diéta a dietetikus szemszögéből).

A kutatócsoport 18 személy részvételével vizsgálta a háromféle étrend egészségre gyakorolt hatásait, akik mindhárom típusú diétát egyaránt egy hónapig fogyasztották, de úgy, hogy közben ne veszítsenek a vizsgálat kezdetén mért testsúlyukból. Erre azért volt szükség, mert az említett diéták hatékonyságát már számos kutatócsoport megvizsgálta, azonban sok esetben egymásnak ellentmondó eredmények születtek; a súlyvesztés nélküli vizsgálattal Miller szerint kiküszöbölhető ez a probléma. Az Atkins-diétát úgy tervezték meg, hogy a kalóriabevitel 50%-a zsírok formájában történjen; a South Beach és az Ornish-diéta esetében ez az arány 30, illetve 10%-os volt. A kutatók a felmérés során egyaránt megvizsgálták a résztvevők vérében található zsírok koncentrációját (a koleszterinszintet is beleértve), valamint azoknak a molekuláknak a szintjét, amelyek közvetlenül jelzik a gyulladásos folyamatok beindulását. Ultrahangos vizsgálatokkal megmérték továbbá a vérerek rugalmasságát és tágulási képességeit is.

Miller és munkatársai úgy találták, hogy a gyulladást jelző fehérjék egyes típusainak koncentrációja csaknem 30-40%-kal nőtt az Atkins-diéta egy hónapos alkalmazása során, a másik két étrend esetében viszont ugyanezen fehérjék szintje nem növekedett, sőt több esetben még csökkent is, 15 illetve 20%-kal. További eredmény, hogy a "rossz koleszterinként" számon tartott alacsony sűrűségű lipoproteinek (LDL) szintje nagyjából 7%-kal emelkedett az Atkins-diéta hatására, a South Beach és az Ornish-diéta alkalmazása ezzel szemben ugyanekkora vagy nagyobb (10%-os) csökkenést eredményezett - olvasható a Scientific American hírportálján.

"A mérések egyértelműen azt mutatták, hogy a három vizsgált étrend közül az Atkins-diéta a legrosszabb" - hangsúlyozta Miller az eredmények kapcsán. "A magas zsírtartalmú étrend egyrészt növelte a gyulladásos folyamatok beindulásának valószínűségét, az ultrahangos mérések pedig azt mutatták, hogy a diéta hatására romlik az artériák rugalmassága és tágulási képessége." A kutatók mindezek fényében azt tanácsolják, hogy ha lehet, inkább hanyagoljuk a magas zsírtartalmú étrendet, ehelyett fogyasszunk minél több zöldséget, például babot vagy hüvelyeseket, amelyek ideális, alacsony zsírtartalmú fehérjeforrásnak tekintetőek. Hosszú távon előnyös továbbá a teljes kiőrlésű gabonakészítmények fogyasztása, amelyek egy korábbi tanulmány szerint valóban csökkentik a szívroham kockázatát.

[origo]
Új elnöke van a Magyar Rákellenes Ligának

Az elnöki teendőkért mostanáig felelős Dr. Vasváry Artúrné helyett Prof. Dr. Simon Tamás látja majd el az egyesület vezetői feladatait. A HER2-receptort gátló terápiáról, valamint az érképződést gátló eljárás mechanizmusáról Dr. Szentmártoni Gyöngyvér onkológus tartott előadást.

További hírek:

Az akut tüdőkárosodás is kezelhetővé válhat

Akut tüdőkárosodás a tüdő bármilyen eredetű fertőzése vagy sérülése esetén kialakulhat, erre azonban ma még nem létezik hatékony gyógyszeres terápia. Csontvelői őssejtek segítségével viszont már sikerült megakadályozni a tüdőkárosodás kialakulását.

További hírek:

Még több hír>>

Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás

Kutatók egérkísérletek keretében teszteltek egy olyan új eljárást, amely megóvhatná az egészséges sejteket a rák kezelése során alkalmazott sugárterápia káros hatásaitól.

További hírek:

Még több hír>>

Természetes gyógymód bélgyulladásra

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói egy mostanában egyre népszerűbbé váló kezelési módszerrel próbálják leküzdeni a gyulladásos bélbetegségeket.

További híreink:

Még több hír>>


Tisztelt Látogatónk!

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

- A szerkesztők

Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtette jelszavát?  |  Regisztráció

24 ÓRA HÍREI



AJÁNLÓ

Géndiagnosztika Géndiagnosztika Korszerű kockázatelemzés a magzati rendellenességek szűrésére.
Vastagbélrák, végbélrák Vastagbélrák Minden fontos információ a vastagbélrákról egy helyen.
Korszerű rákdiagnosztika A legkorszerűbb onkológiai diagnosztikai eljárások ismertetése

AJÁNLÓ



PARTNEREK

MTI AFP

SZAKMAI PARTNEREK

Medical Tribune Magyar Orvosi Kamara