Egy amerikai tanulmány előzetes eredményei szerint a sok szóját fogyasztó férfiak ondója negyven százalékkal kevesebb spermiumot tartalmaz, mint a kevesebb szójatartalmú ételt fogyasztó társaiké. A kutatók szerint ezt a szójában található vegyi anyagok egyik csoportja, az úgynevezett. izoflavonok okozzák, amelyek élettani hatásai hasonlatosak az ösztrogénéhez.

Ajánló
Az [origo] egészség férfiegészség aloldala
Táplálkozás - Az [origo] egészség dietetikai aloldala
Korábban:
Az idősebb férfiak termékenységének evolúciós jelentősége
Az egészségtelen életmód a spermiumokat is veszélyezteti
A hímivarsejtek lefagyasztása valóban hatékony a férfimeddőség ellen
Egészséges spermák: hasznos tanácsok a termékenység fokozásához
A jelenség hátterében a kutatók a szójában nagy mennyiségben található izoflavonokat sejtik, amelyek hatása hasonló a női nemi hormon, az ösztrogén hatásához. A menopauza időszakában lévő nők közül sokan előszeretettel fogyasztanak több szójatartalmú táplálékot, mivel ez csökkentheti a hőhullámok intenzitását, amelyeket a változó korra jellemző ösztrogénszint-csökkenés okoz. A szója ezzel együtt a férfi szervezetre is hatással lehet: korábbi, rágcsálókon végzett kísérletek során azt tapasztalták, hogy a túlzott szójabevitel csökkentheti a hímek termékenységét, amely nagyon érzékeny a nemi hormonok koncentrációjára.
A vizsgálat eredményét meg kellene erősítenie egy nagyobb mintán végzett felmérésnek is, amire azért is szükség van, mert a mostani tapasztalatok ellentmondanak néhány korábbi, gondosan ellenőrzött vizsgálat eredményeinek - hívta fel a figyelmet Stephen Barnes, az amerikai Alabama Egyetem kutatója, aki korábban maga is vizsgálta a szójatartalmú ételek férfitermékenységre gyakorolt hatását. Az egyik ilyen vizsgálatban férfiaknak és hím főemlősöknek adtak pontosan szabályozott mennyiségű izoflavont tartalmazó táplálékot, de a kezelés semmilyen hatással nem volt a spermiumok számára.
A szójatermelő cégek képviselői szerint a szója izoflavon-tartalma nagyban függ a betakarítás és a feldolgozás módjától, így nehéz általános következtetéseket levonni az olyan vizsgálatok alapján, ahol kérdőíves módszerrel gyűjtenek adatokat a férfiak múltbéli táplálkozási szokásairól. Nancy Chapman, az Észak-Amerikai Szójaszövetség igazgatója szerint még akkor is nagyon nehéz lenne kijelenteni, hogy a szójában lévő izoflavonok okozzák a csökkent termékenységet, ha pontosan mérni lehetne a férfiak szervezetében található izoflavon-koncentrációt: ennek oka, hogy a spermaszámra számos más életmódbeli és öröklött jellemző is egyaránt hatással lehet.
További megválaszolandó kérdést vet fel az a tény is, hogy a kelet-ázsiai férfiak jóval több szójatartalmú ételt fogyasztanak, mint a nyugati civilizációkban élők, és mégsem gyakoribb körükben a terméketlenség. Chavarro szerint az is egy lehetséges magyarázat, hogy a vizsgálat eredményeit alapvetően befolyásolta az elhízás: sok résztvevő volt ugyanis túlsúlyos, az pedig ismert, hogy az elhízott férfiak szervezete több ösztrogént termel, mint az egészséges testsúlyú társaiké. Az izoflavon-tartalmú szója fogyasztása ilyenkor tovább erősítheti az egyébként is magas koncentrációban jelenlévő ösztrogén hatását, csökkentve ezzel a spermaszámot.
A kutatócsoport az American Society for Reproductive Medicine idei washingtoni konferenciáján ismertette az eredményeket.
[origo]
- Csökkentheti-e a rendszeres szójafogyasztás a spermiumszámot?
- A szója táplálkozás-élettani szerepe








