Félmillió emberen vizsgálták a vöröshúsok rákkeltő hatását
2007. december 14., péntek, 8:00
Egy közel félmillió nő és férfi bevonásával készített tanulmány most közölt eredményei szerint a vöröshúsok nagymértékű fogyasztása megnöveli több daganattípus, főként a vastagbél- és a tüdőrák kialakulásának kockázatát.

Ajánló

Az [origo] Egészség oldalai a modern gyógyszeres daganatterápiáról

A tüdőrák modern gyógyszeres kezelése

Az emlőrák modern gyógyszeres kezelése

A vastagbél- és végbélrák modern gyógyszeres kezelése

A non-Hodgkin limfóma modern gyógyszeres kezelése

Honlapajánló

www.her2.hu

www.daganatoserek.hu

www.tudorak.hu

www.limfoma.hu

www.vanholnap.hu/

Amanda Cross és kollégái (Nemzeti Rák Intézet, USA) a PLoS Medicine c. folyóiratban számoltak be vizsgálataik eredményeiről. Az adatokat egy nagyszabású amerikai egészségügyi felmérésből merítették, amely 1995-ben kezdődött, és közel 500 ezer, 50 és 71 közötti, daganatos betegségben korábban nem szenvedő nő és férfi vett benne részt. A 8,2 éves követési időszakban 53 396 rákbetegséget diagnosztizáltak.

A résztvevők étkezési szokásait egy igen részletes kérdőív alapján mérték fel, és a vöröshúsfogyasztás alapján öt csoportba sorolták az embereket. Az eredmények szerint a legtöbb vöröshúst (átlagosan napi 150 gramm vagy több) fogyasztó csoport tagjai között megnőtt a vastagbél-, a máj-, a tüdő- és a nyelőcsőrák kialakulásának kockázata azokhoz képest, akik a legkevesebb (a legtöbbet fogyasztók mennyiségének körülbelül ötöde) vöröshúst fogyasztják. A kockázatnövekedés mértéke 20-60% között volt. A vöröshúsokból készült különféle hústermékek legintenzívebb fogyasztói körében a vastagbél- és a tüdőrák fordult elő gyakrabban az átlaghoz képest. A többi ráktípus előfordulását a felmérés szerint nem befolyásolta a vöröshúsok fogyasztása.

A felmérés hiányosságai közé tartozik, hogy a vöröshúsok és a hústermékek listája között átfedések fordultak elő, a szalonna és a sonka például mindkettőben szerepelt. Éppen ezért nem lehet pontosan megmondani, hogy melyik húsféleség melyik ráktípusnál okoz kockázatnövekedést. A felmérés főként az amerikai fehér (nem spanyol ajkú) népesség körében zajlott, így nem biztos, hogy az eredmények eltérő genetikai háttérrel rendelkezőknél is alkalmazhatók.

Mindezek ellenére a felmérés újabb jelentős megerősítés arra nézve, hogy vöröshúsok és a belőlük készült hústermékek fogyasztásának mérséklése csökkentheti egyes ráktípusok kialakulásának kockázatát. A szakértők szerint a vöröshúsok mérsékeltebb fogyasztásával a vastagbél- és a tüdőrák 10%-a megelőzhető lenne.

A teljes (angol nyelvű) cikk itt érhető el.

Új oldal a rák legkorszerűbb kezeléséről

Az utóbbi években áttörés kezdődött a rák kezelésében. Megjelentek az úgynevezett célzott daganatterápiás szerek, amelyek a rákos folyamat szempontjából fontos molekulákat támadnak vagy gátolnak a sejtekben, méghozzá specifikusan (azaz "célzottan"). Így nincsenek olyan mellékhatások, mint a hagyományos kemoterápiás szerek esetében. Az elmúlt években több betegség esetében is alkalmazni kezdték ezeket a hatóanyagokat, és folyamatosan újabbak megjelenése várható. Az [origo] Egészség rovata tematikus oldalt indított, amely a jelenleg elérhető molekulárisan célzott terápiás lehetőségeket mutatja be. A szöveges információkon túl videointerjúkat nézhetnek meg orvosokkal, betegekkel, és animációk segítenek megérteni az egyes gyógyszerek hatásmechanizmusát.

Az új honlapot itt érheti el

A cikket az alábbi címen találja: http://egeszseg.origo.hu/cikk/0750/408374/