A mediterrán étrendre való áttérés és a rendszeres fizikai aktivitás is jelentősen csökkenti a halálozás kockázatát az idősebb korosztály körében - olvasható két széles körű, az Archives of Internal Medicine című szaklap decemberi számában közzétett tanulmányban.

Ajánló
Táplálkozás - Az [origo] egészség dietetikai oldala
Ajánló
A mediterrán diéta is hatékony a szívbetegségek megelőzésében
Az Atkins-diéta károsítja a vérereket
Kiderült, hogyan roncsolja az ereket a sült étel
Félmillió emberen vizsgálták a vöröshúsok rákkeltő hatását
Fontosabb lehet a testsúlynál, hogy mennyire vagyunk fittek
Hasznosabb lehet a rendszeres testmozgás, mint a diéta
Interaktív ajánló
Dr. Panagiota Mitrou és kollégái a mediterrán étrendre való áttérés és a halálozási adatok javulása közötti esetleges összefüggéseket vizsgálták: a felmérés ideje alatt a halban, gyümölcsökben és zöldségekben gazdag, tejtermékekben és vörös húsban szegény, mediterrán étrendet leginkább követők közül 23%-kal haltak meg kevesebben, mint az ahhoz legkevésbé alkalmazkodó csoportban. Ezenfelül a rák és a keringési betegségek is ritkábban fordultak elő náluk, a dohányzók esetében pedig a vérzsír mennyiségét csökkentette jelentősen a Dél-Európában jellemző étrendre való áttérés.
A másik széles körben készített tanulmányban a Cambridge Egyetem kutatói azt találták, hogy azok a páciensek, akik rendszeres fizikai aktivitást végeztek - ez naponta 30 perc testmozgásnak felelt meg - azok körében 32%-kal kevesebb volt a szív- és érrendszeri, valamint a rákos betegségek következtében történő elhalálozás. Akik ezen felül még hetente legalább 3 alkalommal megerőltetőbb gyakorlatokat - gimnasztika, torna, futás - is beütemeztek a napirendjükbe, azoknál ez az arány már 40% volt.
A szakemberek szerint az eredmények egyértelműen azt bizonyítják, hogy a halálozási mutatók tekintetében további javulást lehetne elérni, ha az emberek a mediterrán diétát és a rendszeres testmozgást is a mostaninál tudatosabban próbálnák meg beépíteni a mindennapjaikba. Mindkét felmérés jelentős megerősítést jelent arra nézve, hogy az egészségesen kialakított étrend és a rendszeres mozgás hatékony védelmet nyújt a szív- és érrendszeri, valamint a daganatos betegségek kialakulása ellen.
[origo] egészség








