[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW
 

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Négy dolog, aminek betartásával 14 évvel tovább élhetünk [origo] egészség 2008. január 10., csütörtök, 8:46

A Cambridge Egyetem kutatóinak legújabb, átfogó tanulmánya szerint négy egyszerű dolog betartásával - a dohányzás mellőzése, fizikai aktivitás, mérsékelt alkoholfogyasztás, illetve megfelelő mennyiségű zöldség és gyümölcs fogyasztása - átlagosan 14 évvel hosszabbítható meg életünk a nálunk egészségtelenebbül élőkéhez képest.

Kay-Tee Khaw és kollégái úgy döntöttek, hogy ahelyett, hogy néhány önkényesen kiválasztott, egyéni faktor hatását vizsgálnák meg a népesség egészsége szempontjából, inkább a négyféle említett viselkedésbeli tényező összesített hatását fogják tanulmányozni. A tíz európai ország részvételével zajló, a táplálkozással és az egészséggel kapcsolatban lefolytatott eddigi legátfogóbb kutatás, a European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) részeként végzett tanulmányban 1993 és 1997 között 20 000, 45 és 79 év közötti férfi és nő vett részt: korábban egyiküknél sem jelentkezett sem daganatos betegség, sem pedig a szív- és érrendszer épségét veszélyeztető más elváltozás.

A kutatók arra kérték a résztvevőket, hogy töltsenek ki egy kérdőívet, amelyben nullától négyig terjedő pontszámmal osztályozták őket aszerint, hogy mennyire élnek egészségesen. A négy kérdésből álló teszten azoknak adtak egy-egy pontot, akik a felmérés ideje alatt nem dohányoztak és fizikailag aktívak voltak (inaktivitás akkor állt elő, ha valaki ülőmunkája mellett egyáltalán nem végzett semmilyen testmozgást); akik mértékletes alkoholfogyasztással éltek csak, ami ebben az esetben hetente 1-14 egységnyi alkohol bevitelét jelentette (két egységnyi alkoholnak felel meg egy korsó (fél liter) sör, s nagyjából ugyanennyi van fél deciliter tömény alkoholban vagy egy pohár borban is); és akiknél a vérben található C-vitamin szintje azokéval volt egyenértékű, akik naponta átlagosan öt alkalommal fogyasztanak zöldséget és gyümölcsöt.

A kutatók a 2006-os év végéig követték nyomon a halálozási adatokat, az eredmények pedig azt mutatták, hogy egy átlagos, tizenegy éves periódusra vetítve azok, akiknek nulla pontjuk volt (vagyis a lehető legegészségtelenebbül éltek) négyszer nagyobb valószínűséggel haltak meg ez idő alatt, mint azok, akiknek négy pontjuk volt. A további számítások alapján az is kijött, hogy a nulla ponttal rendelkező személyek ugyanakkora eséllyel haltak meg, mint azok a 14 évvel idősebb társaik, akik négy pontot értek el. Ez utóbbi eredmény független volt a társadalmi helyzettől, valamint a testtömegindextől is - olvasható a Sciencedaily közleményében.

Az új kutatás eredményeit más populációkon is igazolni kell, de ennek ellenére valószínűsíthető, hogy a tanulmányban szereplő négy életmódbeli tényező betartása jelentős hatással lenne a középkorú és az idősebb korosztály általános egészségi állapotára, tekintve, hogy Nagy-Britanniában és Európa országaiban egy fokozatosan elöregedő társadalommal kell majd számolni a közeljövőben.

A tanulmány a PLoS Medicine honlapján olvasható teljes terjedelmében.

[origo] egészség
Új elnöke van a Magyar Rákellenes Ligának

Az elnöki teendőkért mostanáig felelős Dr. Vasváry Artúrné helyett Prof. Dr. Simon Tamás látja majd el az egyesület vezetői feladatait. A HER2-receptort gátló terápiáról, valamint az érképződést gátló eljárás mechanizmusáról Dr. Szentmártoni Gyöngyvér onkológus tartott előadást.

További hírek:

Az akut tüdőkárosodás is kezelhetővé válhat

Akut tüdőkárosodás a tüdő bármilyen eredetű fertőzése vagy sérülése esetén kialakulhat, erre azonban ma még nem létezik hatékony gyógyszeres terápia. Csontvelői őssejtek segítségével viszont már sikerült megakadályozni a tüdőkárosodás kialakulását.

További hírek:

Még több hír>>

Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás

Kutatók egérkísérletek keretében teszteltek egy olyan új eljárást, amely megóvhatná az egészséges sejteket a rák kezelése során alkalmazott sugárterápia káros hatásaitól.

További hírek:

Még több hír>>

Természetes gyógymód bélgyulladásra

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói egy mostanában egyre népszerűbbé váló kezelési módszerrel próbálják leküzdeni a gyulladásos bélbetegségeket.

További híreink:

Még több hír>>


Tisztelt Látogatónk!

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

- A szerkesztők

Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtette jelszavát?  |  Regisztráció

24 ÓRA HÍREI



AJÁNLÓ

Géndiagnosztika Géndiagnosztika Korszerű kockázatelemzés a magzati rendellenességek szűrésére.
Vastagbélrák, végbélrák Vastagbélrák Minden fontos információ a vastagbélrákról egy helyen.
Korszerű rákdiagnosztika A legkorszerűbb onkológiai diagnosztikai eljárások ismertetése

AJÁNLÓ



PARTNEREK

MTI AFP

SZAKMAI PARTNEREK

Medical Tribune Magyar Orvosi Kamara