A Harvard Egyetem kutatói szerint az elégtelen mennyiségű D-vitamin-bevitel, ami köztudottan gyengíti a csontokat, a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát is megnövelheti.

Orvosi jegyzeteink
Visszérbetegség, trombózis, embólia
Nyiroködéma, láb- és kézdagadás
Videóriportok
Riportsorozat a magasvérnyomás-betegségről
Riportsorozat a szívinfarktusról
Interaktív ajánló
Az eredmények alapján azok, akiknek a vérében 15 nanogramm/milliliternél alacsonyabb D-vitamin koncentrációt mértek, kétszer akkora valószínűséggel estek valamilyen szív- és érredszeri esemény - szívroham, szívelégtelenség vagy stroke - áldozatául a vizsgálat öt éve alatt, mint azok, akiknél kezdetben magasabb D-vitamin értéket regisztráltak. Még ha leszámították a többi ismert rizikófaktor - magas koleszterinszint, cukorbetegség, magasvérnyomás - hozzájárulását, akkor is jelentősen, 62%-kal maradt magasabb a D-vitamin-hiányos alanyok kardiovaszkuláris rizikója a normális D-vitamin szinttel rendelkezőkhöz viszonyítva.
A résztvevők 28%-ának D-vitamin szintje esett a 15 ng/ml alatti tartományba; 9%-nál pedig még 10 ng/ml-nél is alacsonyabb volt ez az érték. Bár a csont anyagcseréje szempontjából a 30 ng/ml fölötti szint tekinthető optimálisnak, ezt az értéket a résztvevőknek csupán a 10%-a érte el. A vizsgálati alanyok egy 688 fős csoportját vérnyomásuk szerint további alcsoportokra osztották, és azt tapasztalták, hogy a D-vitamin-hiány a magasvérnyomás-betegek körében okozza a legkiugróbb kockázatnövekedést: abban az alcsoportban, ahol a D-vitamin-hiány magas vérnyomással társult, csaknem kétszer annyi szív- és érrendszeri esemény következett be az öt év leforgása alatt, mint a mindkét szempontból normális alcsoportban.
"Azt ezzel még nem bizonyítottuk, hogy ténylegesen a D-vitamin-hiány az, ami hajlamosít a keringési rendszer betegségeire. Ehhez egy nagy, randomizált klinikai vizsgálatra lenne szükség, ami igazolja, hogy a D-vitamin pótlása valóban kivédi a kardiovaszkuláris eseményeket" - mondta Thomas J. Wang, a kutatás vezetője. A kutatók emiatt egyelőre nem javasolják az orvosoknak, hogy rutinszerűen ellenőrizzék betegeik D-vitamin-szintjét, vagy hogy a keringési betegségeket megelőző kezelést kezdeményezzenek olyanoknál, akikről tudják, hogy D-vitamin-hiányosak.
Az American Heart Association szakemberei ezzel kapcsolatban azt ajánlják, hogy inkább a minél változatosabb étrend útján próbáljunk meg a megfelelő vitaminokhoz jutni, mintsem vitaminkészítmények útján. Egyebek mellett az alábbi ételek számítanak gazdag D-vitamin-forrásnak: tej, lazac, makréla, szardínia, halolaj és egyes gabonafélék. A vitamin- és ásványianyag-tartalmú étrendkiegészítők nem helyettesítik az olyan kiegyensúlyozott és tápláló étrendet, amely kerüli a túlzott kalória-, nátrium- és koleszterin-bevitelt, valamint a telített és transz-zsírokat. Sokszorosan bizonyított, hogy az ilyen táplálkozás mind az egészségesekben, mind a koszorúér-betegekben csökkenti a szívbetegséggel kapcsolatos események kockázatát.
[origo] egészség








