[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW
 

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Napi két csésze kávé is veszélyes a kismamákra [origo] egészség 2008. január 25., péntek, 8:25

Egy kaliforniai kutatóintézet új tanulmánya szerint a terhesség alatti kávéfogyasztás valós veszélyeket jelenthet, ugyanis az eredmények szerint azoknál a nőknél, akik naponta legalább 200 milligrammot vagy ezt a mennyiséget meghaladó koffeint fogyasztottak, kétszeresére nőtt a vetélés kockázata. A két csésze kávénak megfelelő mennyiség alatti kávéfogyasztás esetén is nőtt a vetélés kockázata, de itt nem jelentkeztek statisztikailag is kimutatható eltérések.

Egyes kutatók már korábban is felhívták a figyelmet a koffeinfogyasztás és a vetélés megnövekedett kockázatának veszélyére, néhányan azonban úgy vélekedtek, hogy a koffein valódi hatása ebben az időszakban már nem mérhető, mert a terhesség kezdete során reggelente jelentkező hányinger vagy hányás miatt a nők egy része már nem iszik kávét, ami a spontán vetélések miatt torzítja az eredményeket. De-Kun Li és munkatársai az American Journal of Obstetrics and Gynecology c. folyóirat online változatában közzétett tanulmányukban már figyelembe vették ezt a torzító hatást, de az 1063 San Francisco-i hölgyet vizsgáló felmérésükben mégis arra jutottak, hogy a koffeinfogyasztás valós veszélyt jelenthet a vetélés szempontjából.

A felmérésben résztvevő nők 1996 és 1998 októbere között estek teherbe, és miután a laborvizsgálatok során megállapították terhességüket, mindegyikükkel interjút készítettek azzal kapcsolatban, hogy az utolsó menstruációs időszak óta naponta mennyi kávét fogyasztottak: a kutatók azzal számoltak, hogy a 150 milliliteres, szokásos kávéadag (vagyis egy csésze kávé) 100 milligramm koffeint tartalmaz. A nők negyede a terhessége óta egyáltalán nem kávézott, 60%-uk viszont naponta legalább 200 milligrammnyi koffeint juttatott be a szervezetébe, 15%-uk pedig ennél is valamivel többet. Az eredmények azt mutatták, hogy a mérsékelt - a 200 milligramm alatti tartományba eső - kávéfogyasztás során is nő a vetélés valószínűsége, ez az eltérés azonban statisztikailag még nem bizonyult jelentősnek, 200 mg felett azonban már a duplájára (25,45% a kávét fogyasztó csoportban és 12,5% a kávét nem fogyasztó csoportban) nőtt ez a különbség - olvasható a MedPage Today oldalán közölt összefoglalóban.

Li és munkatársai ezek alapján azt javasolják a terhes nőknek, hogy egyáltalán ne, vagy csak kevés kávét igyanak a terhességük alatt, mivel tanulmányuk szerint a napi 200 milligrammnál több kávét fogyasztó nők a terhesség későbbi szakaszában is ki voltak téve a vetélés veszélyének. Az egyelőre nem tisztázott, hogy a koffein pontosan milyen módon okozhat vetélést: korábbi tanulmányok szerint az egyik lehetséges magyarázat, hogy a koffein a méhlepényen átjutva a magzat szervezetébe kerül, amely azonban nem tudja azt megfelelően lebontani, így a koffein hatással lehet a sejtek fejlődésére és ronthatja a méhlepény véráramlását. Az Amerikai Szülészeti Kollégium egyelőre nem változtatja meg jelenlegi álláspontját, amely szerint a terhesség alatti, napi 200 milligrammos kávéfogyasztásnak nincsen értékelhető kockázata.

[origo] egészség
Új elnöke van a Magyar Rákellenes Ligának

Az elnöki teendőkért mostanáig felelős Dr. Vasváry Artúrné helyett Prof. Dr. Simon Tamás látja majd el az egyesület vezetői feladatait. A HER2-receptort gátló terápiáról, valamint az érképződést gátló eljárás mechanizmusáról Dr. Szentmártoni Gyöngyvér onkológus tartott előadást.

További hírek:

Az akut tüdőkárosodás is kezelhetővé válhat

Akut tüdőkárosodás a tüdő bármilyen eredetű fertőzése vagy sérülése esetén kialakulhat, erre azonban ma még nem létezik hatékony gyógyszeres terápia. Csontvelői őssejtek segítségével viszont már sikerült megakadályozni a tüdőkárosodás kialakulását.

További hírek:

Még több hír>>

Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás

Kutatók egérkísérletek keretében teszteltek egy olyan új eljárást, amely megóvhatná az egészséges sejteket a rák kezelése során alkalmazott sugárterápia káros hatásaitól.

További hírek:

Még több hír>>

Természetes gyógymód bélgyulladásra

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói egy mostanában egyre népszerűbbé váló kezelési módszerrel próbálják leküzdeni a gyulladásos bélbetegségeket.

További híreink:

Még több hír>>


Tisztelt Látogatónk!

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

- A szerkesztők

Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtette jelszavát?  |  Regisztráció

24 ÓRA HÍREI

AJÁNLÓ

Géndiagnosztika Géndiagnosztika Korszerű kockázatelemzés a magzati rendellenességek szűrésére.
Vastagbélrák, végbélrák Vastagbélrák Minden fontos információ a vastagbélrákról egy helyen.
Korszerű rákdiagnosztika A legkorszerűbb onkológiai diagnosztikai eljárások ismertetése

AJÁNLÓ

SZAVAZÁS

Milyen rendszeresen jár tüdőszűrésre?
  • Évente
  • Néhány évente
  • Már nagyon régen voltam
  • Még soha nem voltam
A szavazás állása

PARTNEREK

MTI AFP

SZAKMAI PARTNEREK

Medical Tribune Magyar Orvosi Kamara