Az állandó stressz alatt élő anyák gyermekei nagyobb eséllyel válhatnak asztmássá, mint azok, akik nyugodtabb anya mellett nőnek fel - állítja egy kanadai tanulmány.
Korábban
700 millió gyerek passzív dohányos
Az asztma befolyásolhatja az anyatej kedvező hatását
Az American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine című folyóiratban megjelent tanulmányban az anyai stressznek a gyermekkori asztma kialakulásában betöltött szerepét próbálták tisztázni a kutatók: összesítették azoknak az eseteknek a számát, amikor a gyermekekkel az anyai stressz következményei miatt kellett orvoshoz fordulni, továbbá figyelembe vették a gyermekek kórházi ellátásainak időtartamát és azokat a gyógyszerfelírásokat, amelyek a gyermek születése és a hetedik életév betöltése közötti időszakban történtek.
A vizsgálat eredményei szerint azok a gyermekek, akiknek édesanyja a felmérés időtartama alatt tartós stressz hatása alatt élt, 25%-kal hajlamosabbak voltak az asztma kifejlődésére, mint a kevésbé stresszes anyával élő társaik. Ez a hajlamosító tényező függetlennek mutatkozott az asztma egyéb rizikófaktoraitól, mint a nem, a városi lakóhely vagy a koraszülöttség. A vizsgálat érdekessége, hogy az anyai stressz és a gyermekkori asztma közötti összefüggés a magas jövedelműeknél volt a legerősebb.
Az elemzés nem adott választ arra a kérdésre, hogy vajon az anyai stressz hogyan képes a gyermekeknél asztmát okozni, illetve azt sem tárta fel, hogy ez az összefüggés közvetlen vagy közvetett módon érvényesül-e.
Dr. Horváth Bernadett
gyermektüdőgyógyász szakorvos
Budai Allergiaközpont
Korábbi, kapcsolódó anyagaink:
A kipufogógáz már rövid idő alatt is ronthatja az asztmások állapotát:
Régóta ismert, hogy az autók kipufogógáza - ott is elsősorban a dízel üzemanyagé - hosszú távon légúti megbetegedésekhez, például asztma kialakulásához vagy ennek felerősödéséhez vezethet. Angol kutatók most egyértelmű bizonyítékot találtak rá, hogy a kipufogógáz már rövid idő - két óra - alatt is mérhető romlást eredményez az asztmások állapotában.
Az asztma befolyásolhatja az anyatej kedvező hatását:
Az élet első hónapjaiban az anyatejes táplálás a legkedvezőbb a csecsemőknek: bizonyított, hogy a szoptatott csecsemőknek ritkábban van hasmenésük, fülgyulladásuk és fulladásos tüneteik, mint a tápszerrel etetett babáknak. Az anyatej a tüdő fejlődésére is kedvezően hat, ám egy közelmúltban megjelent cikk szerint ez a hatás nem érvényesül akkor, ha az anya asztmás.








