[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW
 

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az alkohol csak kis mennyiségben javítja a szívműködést [origo] egészség 2008. február 20., szerda, 10:00

A torontói központi kórházhoz tartozó Peter Munk Szívcentrum munkatársai szerint a vörösbor, illetve az etanolt tartalmazó szeszes italok kis mennyiségben jó hatással vannak a keringési rendszerre, nagyobb mennyiségben azonban már éppen ellenkező hatást fejtenek ki. A tanulmány szerint a polifenoltartalma miatt egészségesnek tartott vörösbor és a sima alkohol keringésjavító hatásai között nem lehetett semmilyen lényeges különbséget felfedezni.

Dr. John Floras és munkatársai tizenhárom nemdohányzó, egészséges személy részvételével vizsgálták a vörösbor és az etil-alkoholt tartalmazó szeszes italok keringésre gyakorolt hatásait. A résztvevőket három csoportra osztották: az első csoport 120 ml vörösbort, a második csoport 44 ml szeszesitalt, a harmadik csoport pedig sima vizet kapott minden reggel, a vizsgálat kéthetes időtartama alatt. A kutatók a nap későbbi részében megmérték a vizsgálati alanyok szívfrekvenciáját, vérnyomását, a felkari artéria átmérőjét, illetve a szívritmust és az erek átmérőjét is szabályozó szimpatikus idegrendszer aktivitását. Korábbi kutatásokból már jól ismert, hogy a reszveratrol nevű, antioxidáns hatású vegyületben gazdag vörösborok jó hatással vannak a keringésre: a mostani felmérést azért végezték el, hogy kiderüljön, tapasztalható-e bármilyen különbség a vörösbor és a sima szeszesitalok keringést védő hatásaiban, illetve hogy az italok mennyisége milyen mértékben befolyásolja ezeket a folyamatokat.

Az eredmények a várttal ellentétben azt mutatták, hogy a 120 ml vörösbor és a 44 ml szeszesital keringésre gyakorolt hatása szinte teljesen megegyezett egymással, és a kutatók egyetlen olyan változást sem tudtak azonosítani, amely kizárólag a vörösborra lett volna jellemző. A reggeli egy ital hatására nem változott meg a szívritmus, sem a vérnyomás, sem pedig a szimpatikus idegrendszer aktivitása, a felkari artéria viszont mindkét alkoholfajta hatására kitágult, vagyis javult a szervezet keringése. A reggeli két ital (240 ml vörösbor és 88 ml szeszesital) elfogyasztása ezzel szemben már negatívan befolyásolta a keringési rendszer működését: mindkét csoportban nőtt a szívfrekvencia és a szimpatikus idegrendszer aktivitása (a két érték emelkedése a magasvérnyomás és a szívbetegségek kísérő tüneteiként is ismert), a felkari artéria tágulási képessége pedig nem fokozódott tovább - olvasható a Sciencedaily hírportálján.

"Az eredmények alapján senkinek sem javasoljuk, hogy a szívbetegségek megelőzése érdekében fokozza alkoholfogyasztását: kis mennyiségben - ahogy az már korábban is ismert volt - az alkohol jó hatással lehet a keringésre, ennél nagyobb mennyiségben azonban már a keringésre káros folyamatok is beindulhatnak" - mondta Floras. A kutató hozzátette, hogy a tanulmány csak az alkalmi alkoholfogyasztást vizsgálta, ezért az eredmények nem feltétlenül érvényesek a hosszú távú, napi rendszerességű alkoholfogyasztásra vonatkoztatva.
Mennyi a napi megengedhető alkoholfogyasztás?

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerint (a huszadik életévüket betöltött felnőttek részére) az elfogadható alkoholfogyasztás napi mennyiségének felső határa maximum negyven gramm tiszta szesz: a statisztikák szerint az említett mennyiség rendszeres napi fogyasztása 25 év múltán sem okoz alkoholos májkárosodást (40 gramm alkoholt tartalmaz 1 dl whisky, 4 dl bor, kb. 1,5 üveg sör). Ez az érték a felső határ, vagyis nem arról van szó, hogy ennyi lenne a feltétlenül ajánlott, hanem arról, hogy ez még nem hat károsan. Ugyanennyi ideig naponta 40-80 gramm alkohol elfogyasztása már nagy valószínűséggel a máj zsíros elfajulását okozza, illetve alkoholos májgyulladást vált ki. Naponta 80 grammot meghaladó alkoholfogyasztás esetén májzsugor alakulhat ki az esetek 20-30 %-ában (ez naponta 2 dl-nél több whisky, vagy 8 dl bor, vagy 3 üveg sör, illetve az ezt meghaladó mennyiség). Ezt az alkoholmennyiséget igen sokan elérik, és túl is lépik.

Egészséges, megfelelően táplálkozó férfiaknál a mérsékelt ivás mennyisége napi 30 gramm, nőknél pedig napi 20 gramm fogyasztást jelent: ez kifejezhető úgy is, hogy férfiaknak heti 21 "italegység" (kb. 210 g alkohol), nőknek heti 14 "italegység" (kb. 140 g alkohol) a megengedhető fogyasztás. Célszerű hetente két teljesen alkoholmentes napot tartani, ebben az esetben az előbb említett értékek férfiaknál 150, nőknél pedig 80 grammra csökkennek. Különböző vizsgálatok arra engednek következtetni, hogy az egészséges, 40 év feletti férfiaknál és a változó korban lévő nőknél napi kb. 10-20 gramm alkohol csökkentheti a szívkoszorúér-betegségek kockázatát: a kutatók ezekben a vizsgálatokban napi 1 dl vörösbor ivására utalnak. Ismert, hogy a vörösborban található, antioxidáns hatású polifenolok és flavonoidok megakadályozhatják a koleszterin lerakódását az erek falán.
Kapcsolódó anyagunk:

Tévhitek a másnapossággal és az alkoholfogyasztással kapcsolatban: A teli gyomorral fogyasztott alkohol nem szívódik fel? Másnaposság ellen legjobb a ráadás? A terhes anyák is fogyaszthatnak szeszes italokat? Cikkünkben a másnapossággal és az alkoholfogyasztással kapcsolatos leggyakoribb tévhiteket és kérdéseket gyűjtöttük össze, de azt is megtudhatjuk, mit tehetünk azért, hogy egy átmulatott éjszaka után ne alakuljanak ki, illetve csökkenjenek a túlzott alkoholfogyasztás okozta panaszok.

[origo] egészség
Új elnöke van a Magyar Rákellenes Ligának

Az elnöki teendőkért mostanáig felelős Dr. Vasváry Artúrné helyett Prof. Dr. Simon Tamás látja majd el az egyesület vezetői feladatait. A HER2-receptort gátló terápiáról, valamint az érképződést gátló eljárás mechanizmusáról Dr. Szentmártoni Gyöngyvér onkológus tartott előadást.

További hírek:

Az akut tüdőkárosodás is kezelhetővé válhat

Akut tüdőkárosodás a tüdő bármilyen eredetű fertőzése vagy sérülése esetén kialakulhat, erre azonban ma még nem létezik hatékony gyógyszeres terápia. Csontvelői őssejtek segítségével viszont már sikerült megakadályozni a tüdőkárosodás kialakulását.

További hírek:

Még több hír>>

Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás

Kutatók egérkísérletek keretében teszteltek egy olyan új eljárást, amely megóvhatná az egészséges sejteket a rák kezelése során alkalmazott sugárterápia káros hatásaitól.

További hírek:

Még több hír>>

Természetes gyógymód bélgyulladásra

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói egy mostanában egyre népszerűbbé váló kezelési módszerrel próbálják leküzdeni a gyulladásos bélbetegségeket.

További híreink:

Még több hír>>


Tisztelt Látogatónk!

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

- A szerkesztők

Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtette jelszavát?  |  Regisztráció

24 ÓRA HÍREI



AJÁNLÓ

Géndiagnosztika Géndiagnosztika Korszerű kockázatelemzés a magzati rendellenességek szűrésére.
Vastagbélrák, végbélrák Vastagbélrák Minden fontos információ a vastagbélrákról egy helyen.
Korszerű rákdiagnosztika A legkorszerűbb onkológiai diagnosztikai eljárások ismertetése

AJÁNLÓ



PARTNEREK

MTI AFP

SZAKMAI PARTNEREK

Medical Tribune Magyar Orvosi Kamara