Új-zélandi kutatók felfedezték, hogy a kálciumpótlásként szedett táplálék-kiegészítők növelhetik a szívinfarktus kockázatát a menopauzán túli egészséges nőkben. Az Aucklandi Egyetem kutatói a British Medical Journal c. rangos orvosi szaklapban tették közzé eredményeiket.

Ajánló
Az [origo] egészség szív- és érrendszeri betegségekkel foglalkozó aloldala
Korábban:
Új gyógyszer a csontritkulás kezelésére
A hormonterápia előnyei a menopauzális tünetek enyhítésében
Hármas veszély a változó korban
A menopauza előtti időszak szerepe a szívbetegségek kialakulásában
Orvosi jegyzet
Orvosi jegyzet a szívinfarktusról
Orvosi jegyzet a csontritkulásról
Videóriport-sorozat
Ismeretterjesztő-betegtájékoztató rövidfilmek az angináról és a szívinfarktusról
Videóriport-sorozat a magasvérnyomás-betegségről
Stroke: otthoni gondozás és ápolás - filmes összeállításunk
Interaktív ajánló
Animáció a szív ingerületvezető rendszeréről
Szív- és érrendszeri kockázatbecslő kalkulátor
Pirulapatika
Az eredeti vizsgálatban a kálciumpótlásnak a csonttörések gyakoriságára gyakorolt hatását vizsgálták, továbbá étrendjük átlagos kálciumtartalmáról is megkérdezték a résztvevőket, akiket öt éven keresztül hathavonta újból megvizsgáltak. A kálcium-kiegészítőt szedő csoport tagjai 1861 mg kálciumot fogyasztottak, míg a placebócsoport tagjai, akik kálciumhoz csupán a táplálékkal jutottak, a kutatók számítása szerint napi 853 mg-ot.
Az eredmények azt mutatták, hogy a szívinfarktus gyakorisága statisztikailag kimutatható mértékben magasabb volt a kálciumot szedő csoportban, mint a placebót szedő csoport tagjainál (az előbbiben 31 nőnél 45, az utóbbi csoportban 14 nőnél 19 szívinfarktus következett be). A három vizsgált esemény, az infarktus, a stroke, illetve a hirtelen szívhalál összesített gyakorisága szintén jelentősen gyakoribb volt a kálciumot szedő csoportban (101 esemény 69 nőnél), mint a placebo-csoportban (54 esemény 42 nőnél).
Az eredmények jelentőségére való tekintettel a kutatók ellenőrizték a betegekről rögzített kórházi adatokat és halotti jegyzőkönyveket az esetleges be nem jelentett események kiszűrésére. Valóban találtak regisztrálatlan eseményeket, ám a szívinfarktus gyakorisága ezeket az eseményeket beszámítva is magasabb volt a kálciumot szedő csoportban (36 esemény 31 nőnél), mint a placebo-csoportban (22 esemény 21 nőnél). A korrekció után a szívinfarktus, a stroke és a hirtelen szívhalál együttes gyakorisága szintén magasabb volt a kálciumot szedő csoportban (76 esemény 60 nőnél, illetve 54 esemény 50 nőnél), de ezek az eredmények statisztikailag kevéssé voltak jelentősek.
A kutatók összefoglalása szerint a kálcium-kiegészítők szedése az egészséges, menopauzán túli nőkben együtt jár a kardiovaszkuláris események gyakoriságának növekedésével. A kutatók ugyanakkor egyelőre minden nőt óva intettek attól a döntéstől, hogy az eredmények miatt leálljanak a készítmények szedésével, hangsúlyozva, hogy a potenciálisan káros hatást előbb minden esetben össze kell vetni a kálcium csontokra gyakorolt védő hatásával, ami különösen fontos az idősebb nők esetében.
[origo] egészség








