[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW
 

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az omega-3 zsírsavak fogyasztásának előnyei [origo] egészség 2008. április 4., péntek, 22:35

Tudományos kutatások ezrei foglalkoznak az omega-3 zsírsavak előnyös tulajdonságaival, ám éppen emiatt fordulhat elő, hogy az orvosok és a betegek is egyre nehezebben képesek követni a halolajban található anyag jótékony hatásait bemutató legújabb eredményeket. A Mayo Clinic folyóiratának áttekintő közleménye rövid összefoglalót nyújt az omega-3-zsírsavak szív- és érrendszeri betegségek elleni védő hatásával kapcsolatos jelenlegi ismeretekről.

A Mayo Clinic Proceedings online változatának márciusi kiadásában teljes terjedelmében is olvasható tanulmány leírja, hogy kik azok, akik számára a halolaj fogyasztása a legtöbb előnnyel járhat, emellett egyértelmű útmutatást ad az orvosoknak, hogy milyen mennyiségben ajánlják a szert betegeinek. Dr. James O'Keefe, a kansasi Közép-Amerikai Szívközpont kardiológusa az omega-3 zsírsavak előnyös hatásait bizonyító eddigi legátfogóbb vizsgálatok eredményeit dolgozta fel munkatársaival: a három legnagyobbnak számító kutatásba összesen mintegy 32 000 résztvevőt vontak be. A kardiovaszkuláris események (szív- és érrendszeri problémák) tekintetében 19-45 százalékos csökkenést sikerült kimutatni. "Mindhárom vizsgálat készítői egyetértenek abban, hogy a koszorúérbetegek és a betegség kialakulása szempontjából veszélyeztetettek körében növelni kell az omega-3 zsírsavak fogyasztását" - hangsúlyozta O'Keefe.

A kutató szerint a koszorúér-betegségben szenvedők számára napi 1 gramm, az egészségesek számára pedig napi 500 mg zsírsav bevitele javasolt, a magas trigliceridszint csökkentése érdekében viszont már legalább napi 3-4 grammot ajánl az omega-3 zsírsavak fogyasztásából (ez a mennyiség az adatok alapján akár már 20-50 százalékkal is képes csökkenteni a a trigliceridszintet). A hetente két adag halolajat tartalmazó étkezés nagyjából 4-500 mg zsírsavbevitelt jelent, ezért az ennél többet igénylő betegeknek már táplálékkiegészítők szedését is javasolja a tanulmány. A két legfontosabb omega-3 zsírsav, a dokozahexaénsav (DHA) és az eikozapentánsav (EPA) leginkább a zsíros halakban találhatók meg: a legjobb források a hering, a makréla, a lazac és a tonhalkészítmények. Természetesen léteznek halolaj-, illetve algapótló készítmények is, melyek szintén alkalmasak lehetnek az omega-3 zsírsavak pótlására.

O'Keefe kiemelte, hogy a halolaj fogyasztása a koleszterincsökkentő gyógyszerek (sztatinok) szedése mellett is különösen ajánlott, mert a kettő kombinációja kifejezetten csökkenti a kardiovaszkuláris kockázatot. Komolyabb mellékhatásokra utaló bizonyítékokat csak elvétve lehetett találni: a betegek közül néhányan igen ritkán elődforduló hányingerről, illetve esetenként gyomorpanaszokról számoltak be.

Az omega-3 zsírsavak fogyasztásának előnyös hatásairól korábbi cikkeinkben olvashat bővebben: A halak tápanyagai és a halfogyasztás előnyös hatásai, Halolajjal az időskori látáskárosodás ellen, Táplálkozással módosítható szembetegségek.

[origo] egészség
Új elnöke van a Magyar Rákellenes Ligának

Az elnöki teendőkért mostanáig felelős Dr. Vasváry Artúrné helyett Prof. Dr. Simon Tamás látja majd el az egyesület vezetői feladatait. A HER2-receptort gátló terápiáról, valamint az érképződést gátló eljárás mechanizmusáról Dr. Szentmártoni Gyöngyvér onkológus tartott előadást.

További hírek:

Az akut tüdőkárosodás is kezelhetővé válhat

Akut tüdőkárosodás a tüdő bármilyen eredetű fertőzése vagy sérülése esetén kialakulhat, erre azonban ma még nem létezik hatékony gyógyszeres terápia. Csontvelői őssejtek segítségével viszont már sikerült megakadályozni a tüdőkárosodás kialakulását.

További hírek:

Még több hír>>

Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás

Kutatók egérkísérletek keretében teszteltek egy olyan új eljárást, amely megóvhatná az egészséges sejteket a rák kezelése során alkalmazott sugárterápia káros hatásaitól.

További hírek:

Még több hír>>

Természetes gyógymód bélgyulladásra

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói egy mostanában egyre népszerűbbé váló kezelési módszerrel próbálják leküzdeni a gyulladásos bélbetegségeket.

További híreink:

Még több hír>>


Tisztelt Látogatónk!

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

- A szerkesztők

Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtette jelszavát?  |  Regisztráció

24 ÓRA HÍREI



AJÁNLÓ

Géndiagnosztika Géndiagnosztika Korszerű kockázatelemzés a magzati rendellenességek szűrésére.
Vastagbélrák, végbélrák Vastagbélrák Minden fontos információ a vastagbélrákról egy helyen.
Korszerű rákdiagnosztika A legkorszerűbb onkológiai diagnosztikai eljárások ismertetése

AJÁNLÓ



PARTNEREK

MTI AFP

SZAKMAI PARTNEREK

Medical Tribune Magyar Orvosi Kamara