Az omega-3 zsírsavak fogyasztásának számos ismert előnye van: a természetes formában elsősorban a tengeri halakban előforduló vegyületcsoport csökkenti például a súlyos szembetegségek vagy a szív- és érrendszeri problémák kialakulásának kockázatát. A Western Ontario Egyetem kutatóinak új tanulmánya szerint azonban úgy tűnik, hogy a Crohn-betegség kiújulását nem lehet megelőzni a zsírsavak fogyasztásával.

Ajánló
Táplálkozás - Az [origo] egészség dietetikai aloldala
Korábban:
A halak tápanyagai és a halfogyasztás előnyös hatásai
Az omega-3 zsírsavak fogyasztásának előnyei
A Journal of the American Medical Association című orvosi hetilapban megjelent cikk szerzői azt vizsgálták, hogy a nagy dózisban alkalmazott omega-3 zsírsavakkal valóban meg lehet-e akadályozni a Crohn-betegség tüneteinek kiújulását. A kutatócsoport 2003 és 2007 között két vizsgálatot végzett amerikai, kanadai, európai és izraeli kutatóközpontokban, összesen 738 Crohn-beteg részvételével. Az első vizsgálat 363 résztvevőjét két csoportra osztották: az egyik csoport minden nap omega-3 táplálékkiegészítőt, a másik csoport pedig hatóanyag nélküli tablettákat (placebót) kapott 52 héten át. A második vizsgálatban 375 résztvevő szedte az omega-3, illetve a placebo tablettákat 58 héten át.
Brian Feagan és munkatársai mindkét vizsgálatban azt tapasztalták, hogy az omega-3 zsírsavakat, illetve a placebót szedő betegcsoportok között nem volt statisztikailag is kimutatható különbség a Crohn-betegség kiújulásának kockázatát tekintve, vagyis a zsírsavak legalább egy éven át tartó szedése a Crohn-betegek számára semmilyen érzékelhető előnnyel nem járt. Igaz, hogy hátránnyal sem: a kutatók nem találtak olyan káros mellékhatást, amely az omega-3 zsírsavaknak lett volna tulajdonítható.
Korábbi, kapcsolódó anyagaink:
A halak tápanyagai és a halfogyasztás előnyös hatásai
Az omega-3 zsírsavak fogyasztásának előnyei: Tudományos kutatások ezrei foglalkoznak az omega-3 zsírsavak előnyös tulajdonságaival, ám éppen emiatt fordulhat elő, hogy az orvosok és a betegek is egyre nehezebben képesek követni a halolajban található anyag jótékony hatásait bemutató legújabb eredményeket. A Mayo Clinic folyóiratának áttekintő közleménye rövid összefoglalót nyújt az omega-3-zsírsavak szív- és érrendszeri betegségek elleni védő hatásával kapcsolatos jelenlegi ismeretekről.
Halolajjal az időskori látáskárosodás ellen: Ismert, hogy a tengeri halakban található omega-3 többszörösen telítetlen zsírsavak fogyasztása védhet egyes súlyos szembetegségek kialakulása vagy azok súlyosbodása ellen: nemrég sikerült megtalálni ennek a korábban már leírt jelenségnek a tudományos magyarázatát is, ami nagy előrelépést jelent a gyakorlati felhasználhatóság irányában.
[origo] egészség








