Egy új kutatás szerint a nők nagyobb eséllyel szülnek fiút, ha a fogantatás körüli időszakban magas kalóriatartalmú ételeket fogyasztanak. A Proceedings of the Royal Society című folyóiratban megjelent tanulmány először szolgál egyértelmű bizonyítékokkal arra nézve, hogy az anya étkezési szokásai a fogamzás körül valóban befolyásolhatják születendő gyermek nemét.

Ajánló
Táplálkozás - Az [origo] egészség dietetikai aloldala
Korábban:
Fogyókúra bélbaktériumokkal: jövőbeli terápiás lehetőségek
A női derékbőséget döntően a gének határozzák meg
"Első ízben sikerült egyértelmű összefüggést kimutatnunk az anya étrendje és születendő gyermekének neme közt" - nyilatkozta a kutatást vezető Fiona Mathews, az Exeteri Egyetem emlősökkel foglalkozó biológusa. A kutatónő szerint feltételezhető, hogy az anya szervezete képes befolyásolni a spermium vagy a megtermékenyített petesejt túlélési esélyeit, attól függően, hogy az milyen ivari kromoszómákat hordoz.
Az új eredmény evolúciós szempontból nem nevezhető meglepőnek: korábban már más fajoknál is megfigyelték, hogy ha a táplálékforrások szűkösek, nagyobb eséllyel születnek nőstények. A fajok többségénél ugyanis a nőstényeknek jó eséllyel születik legalább néhány utódja, míg a hímeknél több függ a szerencsétől: a sikeres hímeknek sok utódja lesz, a kevésbé sikereseknek viszont esetleg egy sem. A hím utód tehát nagyobb kockázatot, ám szerencsés esetben jóval több unokát jelent, mint a nőstény, ezért a hímek inkább akkor tekinthetőek jó “befektetésnek", ha a környezeti feltételek kedvezők.
Amikor a kutatók részletesen is megvizsgálták a nők étrendjét, azt találták, hogy bizonyos tápanyagok kulcsfontosságúak a hatás eléréséhez: a magas kálium-, nátrium-, illetve kálciumtartalmú ételek mind a fiúgyermekek születési esélyeit növelik. A születendő gyermek nemének szempontjából különösen fontos volt a leendő anyák reggelije: akik minden reggel gabonapelyhet ettek, azoknak 59%-os gyakorisággal lett fiuk, míg a gabonapelyhet ritkán vagy sohasem reggelizőknek csak 43%-a szült fiút. Ezzel szemben nem tűnt fontosnak, hogy az energiabevitel döntően szénhidrátokból vagy inkább zsírokból származott-e, mivel a gyermekek neme csak a teljes kalóriamennyiséggel mutatott összefüggést.
A kutatók figyelmeztetnek, hogy bár elsőre csábítónak tűnhet az ötlet, hogy étrendi változásokkal befolyásoljuk leendő gyermekünk nemét, mindenfajta drasztikus változás (például a sófogyasztás hirtelen növelése) komoly veszélyt jelenthet az anyára és a magzatra egyaránt. Ha valaki fiút szeretne, annyit tehet, hogy minden nap gabonapelyhet reggelizik, és viszonylag sok nátriumot, káliumot, kálciumot és fehérjét fogyaszt, de nem lépi túl az egészséges határértékeket. Ha pedig lányra vágyik, akkor a felsorolt tápanyagokból érdemes kevesebbet fogyasztani, szintén csak a normális határok között.
Elisa Zied, az Amerikai Dietetikusok Egyesületének szóvivője hangsúlyozta, hogy a kiegyensúlyozott étrend a fogamzás előtt és a terhesség alatt az egyik legjobb dolog, amit egy nő tehet születendő gyermekéért. A tápláló reggeli különösen fontos, lányra és fiúra vágyó anyáknak egyaránt. A teljes kiőrlésű gabonapelyhek és a narancslé sok folsavat tartalmaznak, az pedig köztudott, hogy a fogamzás és a korai terhesség időszakában a folsavnak kritikus szerepe van egyes születési rendellenességek megelőzésében (erről részletesen lásd korábbi cikkünket: Mikor kezdődik a családtervezés?).
A szakemberek az egészséges reggeli mellett minden várandós anyának azt ajánlják, hogy rendszeresen és viszonylag gyakran étkezzen, minden nap bőségesen fogyasszon gyümölcsöt és zöldséget, valamint kerülje az alkoholt.
[origo] egészség








