[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW
 

 

KÖNYVAJÁNLÓ

A szívinfarktusok 90%-át kilenc fő rizikófaktor okozza [origo] egészség/MTI 2008. május 28., szerda, 7:00

Ha a nők szívinfarktust kapnak, az átlagosan kilenc évvel később következik be, mint a férfiak esetében: a nemi különbség döntően kilenc olyan kockázati tényezővel magyarázható, amelyek gyakoribbak a fiatal férfiak körében - állítja egy kanadai tanulmány.

Az Inter Heart elnevezésű felmérés adatait 52 országban gyűjtötték össze: a Dr. Salim Yusuf (McMaster Egyetem, Kanada) vezette nemzetközi munkacsoport nagyjából 30 000 résztvevő általános egészségügyi állapotát elemezte, a szívbetegségek fő rizikófaktorait keresve. Az eredmények alapján elmondható, hogy világszerte minden korcsoportban - férfiaknál és nőknél is - alapvetően kilenc fő kockázati tényező érvényesülésétől függ, hogy kinél mekkora eséllyel alakul ki szívkoszorúér-betegség.

A legfontosabb kockázati tényezőnek a kóros vérzsírok bizonyultak, amelyeket a dohányzás követett; komoly rizikófaktornak számított továbbá a mérőszalaggal is jól mérhető hasi elhízás. A kockázatok szempontjából nem volt elhanyagolható a magasvérnyomás-betegség (hipertónia) és a cukorbetegség sem, és problémát jelentett a rendszeres testmozgás hiánya, vagyis az, ha valaki nem mozgott naponta legalább átlag harminc percet. A rizikófaktorok listáján a táplálkozás szerepelt a hetedik helyen: ha valaki nem eszik elég zöldséget és gyümölcsöt, illetve hetenként legalább kétszer halat, az statisztikailag is kimutatható kockázatot jelent a szív egészségének szempontjából.

A nyolcadik faktor a mérsékelt borfogyasztás (napi egy deciliter vörösbor), ami védő hatású, viszont enyhe kockázatot jelenthet, ha valaki egyáltalán nem iszik alkoholt (a mérsékelt alkoholfogyasztás keringésre gyakorolt pontos hatásairól lásd korábbi cikkünket: Az alkohol csak kis mennyiségben javítja a szívműködést). Kilencedikként a stressz adódik a listához, bár az ezzel kapcsolatos korábbi vizsgálatok arra utalnak, hogy ezek a hatások sokszor csak közvetetten érvényesülnek: fokozott stressz esetén előfordulhat, hogy bővül a fentebb már említett kockázati tényezők listája, így például többet dohányzunk, vagy kényszeresen enni kezdünk és elhízunk.

Az ötven évnél fiatalabb férfiak főleg abban különböztek a hölgyektől, hogy a gyengébb nem tagjaihoz képest többet dohányoztak és gyakrabban mutatkozott kórosnak a vérzsírszintjük. Általánosítva azonban elmondható, hogy a hölgyek világszerte egyre férfiasabb viselkedési formákat vesznek át, ami a szív egészségére is hatással van: a fiatal nők között is emelkedést mutat a dohányzók aránya, a munkahelyen betöltött vezető beosztás pedig lényegesen gyakoribb és erősebb stresszhelyzeteket teremt számukra, mint az a korábban megszokott volt (a témával kapcsolatban lásd korábbi, kapcsolódó anyagainkat: Azonnali egészségjavulást hoz a dohányzás abbahagyása, A stressz valóban károsítja a szívet).
Szív- és érrendszeri kockázatbecslés

Alkalmazásunkkal felmérheti, hogy az Ön esetében mekkora a valószínűsége a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának. A kérdőív segítségével a kockázatot csak becsülni tudjuk, ezért a kiértékelés során egy kockázati tartományt fogunk megadni, amely a válaszok alapján Önre jellemző.
Korábbi, kapcsolódó anyagaink:

Egyszerűsített módszer a kardiovaszkuláris betegségek kockázatbecslésére: Az orvosok jelenleg külön-külön állapítják meg betegeiknél a különféle szív- és érrendszeri betegségek megjelenésének veszélyét, egy új kockázatbecslési módszer segítségével azonban egyidejűleg lehetne felmérni a különféle kardiovaszkuláris problémák kialakulásának együttes kockázatát.

Szívbetegségek: új eredmények a jó koleszterin szerepével kapcsolatban: A Michigani Egyetemen zajló kutatások alapján lehet, hogy újra kell értelmezni az úgynevezett jó koleszterin szerepét a szívbetegségek kialakulásában. Új, a koleszterin és a többi vérzsír szintjét is befolyásoló génváltozatokat azonosítottak ugyanis, melyek meglepő eredményeket hoztak a vizsgálatok során - olvasható a Nature Genetics-ben korábban megjelent tanulmányban.

Az alkohol csak kis mennyiségben javítja a szívműködést: A torontói központi kórházhoz tartozó Peter Munk Szívcentrum munkatársai szerint a vörösbor, illetve az etanolt tartalmazó szeszes italok kis mennyiségben jó hatással vannak a keringési rendszerre, nagyobb mennyiségben azonban már éppen ellenkező hatást fejtenek ki. A tanulmány szerint a polifenoltartalma miatt egészségesnek tartott vörösbor és a sima alkohol keringésjavító hatásai között nem lehetett semmilyen lényeges különbséget felfedezni.

[origo] egészség/MTI
Új elnöke van a Magyar Rákellenes Ligának

Az elnöki teendőkért mostanáig felelős Dr. Vasváry Artúrné helyett Prof. Dr. Simon Tamás látja majd el az egyesület vezetői feladatait. A HER2-receptort gátló terápiáról, valamint az érképződést gátló eljárás mechanizmusáról Dr. Szentmártoni Gyöngyvér onkológus tartott előadást.

További hírek:

Az akut tüdőkárosodás is kezelhetővé válhat

Akut tüdőkárosodás a tüdő bármilyen eredetű fertőzése vagy sérülése esetén kialakulhat, erre azonban ma még nem létezik hatékony gyógyszeres terápia. Csontvelői őssejtek segítségével viszont már sikerült megakadályozni a tüdőkárosodás kialakulását.

További hírek:

Még több hír>>

Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás

Kutatók egérkísérletek keretében teszteltek egy olyan új eljárást, amely megóvhatná az egészséges sejteket a rák kezelése során alkalmazott sugárterápia káros hatásaitól.

További hírek:

Még több hír>>

Természetes gyógymód bélgyulladásra

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói egy mostanában egyre népszerűbbé váló kezelési módszerrel próbálják leküzdeni a gyulladásos bélbetegségeket.

További híreink:

Még több hír>>


Tisztelt Látogatónk!

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

- A szerkesztők

Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtette jelszavát?  |  Regisztráció

24 ÓRA HÍREI



AJÁNLÓ

Géndiagnosztika Géndiagnosztika Korszerű kockázatelemzés a magzati rendellenességek szűrésére.
Vastagbélrák, végbélrák Vastagbélrák Minden fontos információ a vastagbélrákról egy helyen.
Korszerű rákdiagnosztika A legkorszerűbb onkológiai diagnosztikai eljárások ismertetése

AJÁNLÓ



PARTNEREK

MTI AFP

SZAKMAI PARTNEREK

Medical Tribune Magyar Orvosi Kamara