A San Diego-i Kalifornia Egyetem orvostudományi karának kutatói a napokban tették közzé új tanulmányukat, amelyben merőben új eredményekről számoltak be: a cikk szerint a mértékletes borfogyasztás a máj szempontjából nemcsak hogy biztonságosnak tekinthető, hanem kifejezetten csökkenti a nem alkoholos eredetű zsírmáj kialakulásának kockázatát.

Ajánló
Az [origo] egészség bélbetegségekkel foglalkozó aloldala
Kapcsolódó anyagaink:
A zsíros ételek és a mozgáshiány megterhelik a májat
Az alkohol csak kis mennyiségben javítja a szívműködést
A szívinfarktusok 90%-át kilenc fő rizikófaktor okozza
Tévhitek a másnapossággal és az alkoholfogyasztással kapcsolatban
Részletesen az alkoholproblémákról
Ígéretes gyógyszer az alkoholizmus kezelésére
Teszt
Kockázatelemzés
Vastagbélrák: ingyenes, személyreszabott kockázatfelmérés és tanácsadás
A nem alkoholos zsírmáj főbb rizikótényezői - elhízás, cukorbetegség, a trigliceridek magas szintje és a magasvérnyomás - szinte teljesen megegyeznek azokkal a rizikófaktorokkal, amelyek a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását is elősegítik. A kardiovaszkuláris betegségek esetében mostanra egyetértés alakult ki abban, hogy a mérsékelt borfogyasztás segít megelőzni a keringési problémák kialakulását, azt azonban nem szokták hangsúlyozni, hogy ugyanez a betegcsoport az, akinél a kockázati tényezők egyezése miatt a nem alkoholos eredetű zsírmáj kialakulásának veszélye is fennállhat. Jeffrey Schwimmer és munkatársai ezért döntöttek úgy, hogy alaposabban megvizsgálják a problémakört, és választ adnak arra a kérdésre, hogy ami a szív szempontjából egészséges, az a máj esetében is egészségesnek, avagy inkább egészségtelennek tekinthető-e.
A Hepatology című folyóirat online kiadásának 2008. júniusi számában közzétett tanulmányban 11 754 résztvevőt vizsgáltak: az alanyok egy részére (7211 személy) korábban egyáltalán nem volt jellemző az alkoholfogyasztás, 4543 személyt pedig mértékletes alkoholfogyasztók közé soroltak. (A tanulmány során mértékletes fogyasztásnak minősültek a következő értékek: átlagosan napi egy ital, amely lehet 1,2 deciliter bor, 3,5 deciliter sör, illetve 0,3 deciliter tömény, égetett szeszesital; a mértékletes alkoholfogyasztásról bővebben lásd keretes írásunkat). A résztvevők az USA-ban zajló, National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) nevet viselő vizsgálatsorozatban vettek részt, az alkoholfogyasztási szokásokról pedig egy külön beszélgetés során gyűjtötték össze a tanulmányhoz szükséges adatokat.
A vizsgálat eredményei egyértelműek voltak: kiderült, hogy napi egy pohár bor elfogyasztása nem jelent veszélyt a májra, sőt még csökkenti is a nem alkoholos zsírmáj kialakulását, csaknem 50%-kal (a betegség kialakulásának kockázatát vértesztek segítségével határozták meg). Az eredmény azt követően is érvényes maradt, hogy minden résztvevőnél figyelembe vették az életkort, a nemet, a származást, a fizikai aktivitás mértékét és a táplálkozási szokásokat, illetve a testtümegindexet - olvasható az egyetem oldalán közzétett sajtóközleményben. Fontos megemlíteni, hogy a sör és a röviditalok esetében ugyanez az összefüggés már nem volt érvényes: ebben a csoportban épp ellentétes eredményeket kaptak a kutatók, mivel ezeknél a résztvevőknél négyszeres kockázatnövekedés volt tapasztalható.
"Eredményeinket akár paradigmaváltásként is értelmezhetjük: kijelenthető, hogy a mértékletes borfogyasztás nem károsítja a májat. Mivel a többi alkoholos ital esetében nem volt érvényes az összefüggés, további kutatások szükségesek annak megállapítására, hogy a borban található alkoholos, avagy a nem alkoholos összetevők váltották-e ki a megfigyelt hatást. Hangsúlyozni szeretnénk azt is, hogy az említett értékeknél nagyobb mennyiségű borfogyasztás esetében nem bizonyított a májra gyakorolt pozitív hatás, így semmi esetre sem javasoljuk a fokozott alkoholfogyasztást azok számára, akik májbetegségben szenvednek, illetve fennállnak náluk a szív- és érrendszeri betegségekre hajlamosító főbb rizikótényezők" - foglalta össze a kutatás főbb tanulságait Schwimmer.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerint (a huszadik életévüket betöltött felnőttek részére) az elfogadható alkoholfogyasztás napi mennyiségének felső határa maximum negyven gramm tiszta szesz: a statisztikák szerint az említett mennyiség rendszeres napi fogyasztása 25 év múltán sem okoz alkoholos májkárosodást (40 gramm alkoholt tartalmaz 1 dl whisky, 4 dl bor, kb. 1,5 üveg sör). Ez az érték a felső határ, vagyis nem arról van szó, hogy ennyi lenne a feltétlenül ajánlott, hanem arról, hogy ez még nem hat károsan. Ugyanennyi ideig naponta 40-80 gramm alkohol elfogyasztása már nagy valószínűséggel a máj zsíros elfajulását okozza, illetve alkoholos májgyulladást vált ki. Naponta 80 grammot meghaladó alkoholfogyasztás esetén májzsugor alakulhat ki az esetek 20-30 %-ában (ez naponta 2 dl-nél több whisky, vagy 8 dl bor, vagy 3 üveg sör, illetve az ezt meghaladó mennyiség). Ezt az alkoholmennyiséget igen sokan elérik, és túl is lépik.
Egészséges, megfelelően táplálkozó férfiaknál a mérsékelt ivás mennyisége napi 30 gramm, nőknél pedig napi 20 gramm fogyasztást jelent: ez kifejezhető úgy is, hogy férfiaknak heti 21 "italegység" (kb. 210 g alkohol), nőknek heti 14 "italegység" (kb. 140 g alkohol) a megengedhető fogyasztás. Célszerű hetente két teljesen alkoholmentes napot tartani, ebben az esetben az előbb említett értékek férfiaknál 150, nőknél pedig 80 grammra csökkennek. Különböző vizsgálatok arra engednek következtetni, hogy az egészséges, 40 év feletti férfiaknál és a változó korban lévő nőknél napi kb. 10-20 gramm alkohol csökkentheti a szívkoszorúér-betegségek kockázatát: a kutatók ezekben a vizsgálatokban napi 1 dl vörösbor ivására utalnak. Ismert, hogy a vörösborban található, antioxidáns hatású polifenolok és flavonoidok megakadályozhatják a koleszterin lerakódását az erek falán.
A zsíros ételek és a mozgáshiány megterhelik a májat: Egy svéd kutatócsoport nemrég tette közzé az egészségtelen életmód májra gyakorolt hatásait vizsgáló új tanulmányának eredményeit: a felmérésben 18 egészséges egyetemistát kértek meg rá, hogy a vizsgálat ideje alatt kizárólag gyorséttermi ételeket fogyasszanak és emellett folytassanak mozgásszegény életmódot. Zsírmáj ugyan nem alakult ki a résztvevőknél, de az egyik májenzim szintje gyors emelkedést mutatott, ami utalhat a máj károsodására.
Az alkohol csak kis mennyiségben javítja a szívműködést: A torontói központi kórházhoz tartozó Peter Munk Szívcentrum munkatársai szerint a vörösbor, illetve az etanolt tartalmazó szeszes italok kis mennyiségben jó hatással vannak a keringési rendszerre, nagyobb mennyiségben azonban már éppen ellenkező hatást fejtenek ki. A tanulmány szerint a polifenoltartalma miatt egészségesnek tartott vörösbor és a sima alkohol keringésjavító hatásai között nem lehetett semmilyen lényeges különbséget felfedezni.
[origo] egészség








