[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW
 

 

KÖNYVAJÁNLÓ

A kakaó enyhítheti a cukorbetegség szövődményeit: a flavanolok jótékony hatásai [origo] egészség 2008. június 3., kedd, 8:35

Talán meglepő, de a kakaó hamarosan felkerülhet a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésére ajánlott élelmiszerek listájára: egy új, átfogó vizsgálat eredményei szerint a flavanolokban gazdag kakaóital - a meghatározott mennyiségben történő fogyasztás esetén - kifejezetten jót tesz a diabéteszes betegek ereinek.

A kakaó kedvező élettani hatásaiért a flavonoidok közé tartozó természetes növényi vegyületek, a flavanolok felelősek: a különféle flavonoidok a kakaó és a csokoládé mellett előfordulnak a teában, a vörösborban, valamint egyes gyümölcsökben és zöldségekben is. Ahogy arról az Amerikai Kardiológiai Társaság folyóiratának most megjelenő számában olvashatunk, a 2-es típusú (inzulinnal nem kezelhető) diabéteszben szenvedő páciensek érműködése a súlyosan rendellenesről a normálisra változott az egyhónapos kakaó-kúrát követően, melynek során a résztvevők különleges összetételű, flavanolokban gazdag kakaót fogyasztottak. A tapasztalt javulás nem maradt el attól, amit testgyakorlással vagy a cukorbetegek által közönségesen szedett gyógyszerekkel lehet elérni: eszerint akár élvezetesen is küzdhetnénk a legtöbb cukorbeteg halálát okozó szív- és érrendszeri megbetegedések ellen.

Dr. Malte Kelm (Aacheni Egyetem, Németország) és munkatársai először a magas flavanoltartalmú kakaó alkalmazhatóságát vizsgálták egy kisebb, 10 fős betegcsoporton: ennek során az érműködés mutatóinak alakulását követték nyomon három különböző napon, eltérő mennyiségű flavanolt tartalmazó kakaó elfogyasztása után. A vizsgálat második szakaszában a huzamosabb ideig (egy hónapig) fogyasztott kakaó hosszútávú hatásait mérték fel: a 41 cukorbeteget véletlenszerűen osztották be a 321, vagy a mindössze 25 milligrammnyi flavanolt tartalmazó kakaót napi háromszor fogyasztó csoportok valamelyikébe. A két csoportnak adott kakaó egyébként minden érzékelhető tulajdonságában - színében, illatában, ízében - tökéletesen megegyezett, és még maguk a vizsgálatvezetők sem tudhatták, hogy melyik beteg melyik fajta kakaót kapja.

Az érműködést először a vizsgálat első napján, az első adag kakaó adása előtt, majd utána két órával tesztelték; mindezt megismételték a 8. és a 30. napon is. Az erek funkciójának felmérésére az úgynevezett FMD-tesztet (Flow-Mediated Dilation: átfolyás okozta értágulat) alkalmazták. A módszer az artériák fokozott szöveti oxigén- és tápanyagigényre adott tágulási válaszképességét határozza meg: a teszt során ultrahangos képalkotó eljárás segítségével mérik meg a kart ellátó artéria átmérőjét, majd az alkart néhány percre elszorítják egy vérnyomásmérő mandzsetta felfújásával. Az elszorított alkarban ez idő alatt vér- és oxigénhiány alakul ki, amit a szervezet azzal próbál kompenzálni, hogy több vért irányít az érintett izmokhoz. Egészséges emberben az artériák belső burkolata, az endotélium érzékeli a megnövekedett véráramlást, majd kémiai jeleket küld a simaizomsejtekből álló réteg felé: az artériák ennek hatására kitágulnak, a többlet vér pedig könnyebben átáramlik.

Az egészséges alanyokban a tágulás mértéke átlagosan 5,2 százalékos volt. A cukorbetegek FMD-válasza a felmérés kezdetekor ugyan még messze elmaradt a normálistól (az első adag kakaó elfogyasztása előtt mindössze 3,3%-osnak adódott), két órával az első adag kakaó megivása után viszont már 4,8%-osra emelkedett, és a javuló tendencia egészen a vizsgálat végéig folytatódott. A 8. napon a kakaó előtti érték 4,1%, a kakaó utáni 5,7%-os volt, a 30. napra pedig 4,3%-ig, illetve 5,8%-ig emelkedett a két érték. Valamennyi változás statisztikailag is kimutathatónak bizonyult, az alacsony flavanoltartalmú kakaót fogyasztók csoportjában ugyanakkor egyik vizsgált időpontban sem javult jelentősen a kakaó előtti és a kakaó utáni FMD-válasz - olvasható a tanulmány eredményeit bemutató sajtóközleményben.

A felmérés során használt kakaót, amely az átlagos napi flavanolbevitelnek (20-100 milligramm) a többszörösét tartalmazza, nem árulják a közönséges boltokban. A kutatók emiatt hangsúlyozzák, hogy vizsgálataiknak korántsem az a tanulsága, hogy a cukorbetegek mostantól mértéktelenül "nyakalhatják" a kakaót, hanem sokkal inkább az, hogy a táplálékkal bevitt flavanol ígéretesnek mutatkozik a szívbetegségek megelőzésében. "Mivel a gyógyszerekkel történő kezelés gyakran nem elég hatékony a cukorbetegség szövődményeinek a megelőzésében, az orvosoknak nagyobb hangsúlyt kellene fektetniük arra, hogy betegeiket a megfelelő életmódbeli változtatásokra is rábírják: ezek egyik eszköze lehetne a jövőben, ha a cukorbetegek - a szükséges mennyiségben - időnként kakaót is fogyasztanának" - tette hozzá Kelm.
A flavanolok jótékony érrendszeri hatásai: további tervezett vizsgálatok

Umberto Campia, a cikket közlő folyóirat egyik szerkesztője kommentárjában megjegyzi, hogy a cukorbetegek mint célpopuláció kiválasztása ideális a flavanolok jótékony érrendszeri hatásainak vizsgálata szempontjából, mert a tartósan magas vércukorszint károsítja az endotéliumot, így ezekben a betegekben fokozott a keringési betegségek kialakulásának veszélye. Campia hangsúlyozta: bármely gyógykezelés, ami javítja az artériák belső borításának működését, nagy elvi jelentőséggel bír, hiszen az endotélium - valamennyi erünk alkotójaként - úgy is felfogható, mintha testünk egyik legnagyobb szerve volna. Az endotélium épsége kulcsfontosságú az artériák egészségének megőrzésében: szavatolja az artériák szabad átjárhatóságát, melynek megszűnése infarktushoz, stroke-hoz, vagy a végtagok elvesztéséhez vezethet. Campia szerint a tanulmány fontos és gondolatébresztő, mert végre kézzelfogható bizonyítékot szolgáltat a kakaóban található flavanolok artériákra gyakorolt kedvező hatását illetően, amivel megnyithatja az utat egy jövőbeni, sokkal nagyobb szabású vizsgálatsorozat előtt.

Az FMD-mérés hűen tükrözi a keringési rendszer egészségi állapotát: korábbi vizsgálatok kimutatták, hogy a csökkent FMD-válasz összefügg az infarktus kockázatával, illetve a szívbetegségből adódó halálozás valószínűségével. Dr. Kelm feltételezése szerint a kakaó azáltal javítja az FMD-választ, hogy serkenti az endotélium sejtjeinek nitrogén-oxid termelését: ez az a kémiai jelzés, ami az artériák izomzatát arra utasítja, hogy ellazuljanak, és az így megnövekedett átmérővel utat engedjenek a fokozott vérátáramlásnak. Az artériák falának ellazulása megkönnyíti a szív munkáját, és csökkenti a teljes érrendszer megterhelését.
Korábbi, kapcsolódó anyagunk:

Az étcsokoládé javítja a koszorúerek állapotát: A zürichi egyetemi kórház munkatársainak nemrég megjelent tanulmánya szerint az étcsokoládé képes kitágítani a szívkoszorúereket, egyben jelentősen javítja azok általános állapotát, továbbá a vérlemezkék összetapadási hajlamát is csökkenti az erekben. Ezek a hatások már a fogyasztást követő két órán belül jelentkeznek, a flavonoidokban szegényebb tej- és fehér csokoládé esetében azonban nem tapasztalható ilyesmi.

[origo] egészség
Új elnöke van a Magyar Rákellenes Ligának

Az elnöki teendőkért mostanáig felelős Dr. Vasváry Artúrné helyett Prof. Dr. Simon Tamás látja majd el az egyesület vezetői feladatait. A HER2-receptort gátló terápiáról, valamint az érképződést gátló eljárás mechanizmusáról Dr. Szentmártoni Gyöngyvér onkológus tartott előadást.

További hírek:

Az akut tüdőkárosodás is kezelhetővé válhat

Akut tüdőkárosodás a tüdő bármilyen eredetű fertőzése vagy sérülése esetén kialakulhat, erre azonban ma még nem létezik hatékony gyógyszeres terápia. Csontvelői őssejtek segítségével viszont már sikerült megakadályozni a tüdőkárosodás kialakulását.

További hírek:

Még több hír>>

Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás

Kutatók egérkísérletek keretében teszteltek egy olyan új eljárást, amely megóvhatná az egészséges sejteket a rák kezelése során alkalmazott sugárterápia káros hatásaitól.

További hírek:

Még több hír>>

Természetes gyógymód bélgyulladásra

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói egy mostanában egyre népszerűbbé váló kezelési módszerrel próbálják leküzdeni a gyulladásos bélbetegségeket.

További híreink:

Még több hír>>


Tisztelt Látogatónk!

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

- A szerkesztők

Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtette jelszavát?  |  Regisztráció

24 ÓRA HÍREI

AJÁNLÓ

Géndiagnosztika Géndiagnosztika Korszerű kockázatelemzés a magzati rendellenességek szűrésére.
Vastagbélrák, végbélrák Vastagbélrák Minden fontos információ a vastagbélrákról egy helyen.
Korszerű rákdiagnosztika A legkorszerűbb onkológiai diagnosztikai eljárások ismertetése

AJÁNLÓ

SZAVAZÁS

Milyen rendszeresen jár tüdőszűrésre?
  • Évente
  • Néhány évente
  • Már nagyon régen voltam
  • Még soha nem voltam
A szavazás állása

PARTNEREK

MTI AFP

SZAKMAI PARTNEREK

Medical Tribune Magyar Orvosi Kamara