Baktériumok is enyhíthetnék a szénanáthát: előzetes eredmények
2008. július 1., kedd, 21:30
A probiotikus, azaz élő baktériumkultúrát tartalmazó tejtermékek képesek lehetnek rá, hogy áthangolják az immunrendszer fűpollenekre adott válaszát - állítják új tanulmányukban a norwichi BioScience Institutes munkatársai.

Ajánló

Az [origo] egészség allergiás megbetegedésekkel foglalkozó aloldala

Orvosi jegyzet

A szénanátha

Alapvető tudnivalók az allergiáról

Részletes tájékoztató a parlagfű által okozott allergiás megbetegedésekről

Kapcsolódó cikkek:

Négy injekcióból álló oltás szénanátha ellen: javuló eredmények

Hatékonyabban csökkenti a szénanátha tüneteit egy új fejlesztésű orrspray

Újfajta parlagfű-allergia elleni vakcinát tesztelnek

Magyar találmány légúti allergia ellen

Szénlabdácskákkal az allergia ellen

Gyors hatású oltás allergia ellen

Ígéretes vakcina a parlagfű allergiás tüneteinek enyhítésére

Interaktív ajánló

Az allergiás reakció kialakulásáról

Allergia-kalkulátor

Pirulapatika

Allergia elleni gyógyszerek

A szerencsésebbeket csak gyönyörködteti, ahogy tavasszal virágba borul a természet, ám sokaknak ezzel beköszönt a folytonos szipogás és orrfújás időszaka is. Az ő sorsukon könnyíthetnének a "jó" baktériumok, feltéve, hogy a Clinical and Experimental Allergy című folyóiratban most közzétett eredményeket széles körben is elkezdik alkalmazni. A tanulmány szerint a probiotikus élelmiszerek baktériumai képesek megváltoztatni a szervezet fűpollenekre adott immunválaszát, amely ha túlzott mértékben lép fel, időszaki allergiás orrnyálkahártya-gyulladást, vagyis szénanáthát alakít ki.

Probiotikumoknak azokat a számunkra hasznos baktériumokat nevezzük, amelyek rokonok a beleinkben természetesen előforduló fajokkal, és támogatják a bélrendszer egészséges működését. A bélflóra kényes egyensúlyának felborulása és egyes allergiás betegségek kialakulása között többen összefüggést mutattak ki, így egyes kutatók feltételezik, hogy a probiotikumok jó hatással lehetnek az immunrendszer működésére is. (Megjegyzendő, hogy erről megoszlanak a vélemények: egy 2007. novemberében publikált áttekintő tanulmány szerzői szerint egyelőre nem áll rendelkezésre elegendő kísérletes adat ahhoz, hogy megalapozottan lehessen ajánlani a szülőknek, hogy pro- illetve prebiotikumok segítségével próbálják megelőzni gyermeküknél az allergia kialakulását; bővebben: A pre- és probiotikumok kevéssé védenek az allergia ellen).

Az új tanulmány vizsgálatai során a húsz önkéntes résztvevőt véletlenszerűen két, tízfős csoportra osztották: az egyik csoport a közönséges tejből, a másik csoport pedig a Lactobacillus casei nevű probiotikus baktérium Shirota törzsét tartalmazó tejből fogyasztott el naponta egy pohárral az öt hónapos vizsgálati időszak alatt (ezt a baktériumot egyébként régóta kiterjedten tanulmányozzák az egészségre gyakorolt kedvező hatásai miatt, lásd még: A savanyított tejtermékek előállítása). A kutatók vérmintát vettek az önkéntesektől a pollenszezon előtt, illetve közben és utána is, hogy meghatározzák a vérben található E-típusú immunglobulin molekulák (IgE) mennyiségét. Az immunrendszer - szénanátha vagy más allergia esetén - ezt a fajta ellenanyagot termeli nagy mennyiségben a pollenekkel és más allergénekkel való érintkezést követően; az IgE általában véve is az allergiás reakciók kulcsszereplője.

Forrás: www.flickr.com
Fotó: Whimsical Chris
A vizsgálat kezdetekor a két csoportban hasonló volt az IgE vérszintje, azonban a probiotikus tejet fogyasztók vérében a fűvirágzás csúcsszezonjában és ezt követően is lényegesen csökkent a fűpollenekre és az egyéb allergénekre specifikus IgE ellenanyagok mennyisége. "A vizsgált probiotikus baktériumtörzs oly módon befolyásolta a szervezetnek a fűpollenekre adott immunválaszát, hogy az normálisabb, kiegyensúlyozottabb lett" - mondta Kamal Ivory, az amerikai Élelmiszerkutató Intézet munkatársa. A kutatást irányító Claudio Nicoletti hangsúlyozta, hogy a kisszámú alany bevonásával végzett vizsgálatot eredetileg ugyan csak tájékozódásnak szánták, de megdöbbentette őket, hogy mennyire jól megmutatkozott a probiotikumok allergiával kapcsolatos jótékony hatása. A kutatók ugyanakkor tisztában vannak azzal, hogy a probiotikus táplálékoknak a szénanátha tüneteire gyakorolt esetleges csillapító hatását egy szélesebb körű felmérésnek kell majd igazolnia, s e célból már tervezik is a vizsgálatok második fázisát - olvasható a WebMD hírportálján.
Korábban:

A probiotikumok szerepe az egészség megőrzésében: A szervezet működése, az egészség fennmaradása és a vastagbél működése között szoros kapcsolat van. A káros bomlástermékeket termelő rothasztó baktériumok túlsúlya a bélben különféle betegségek kialakulásához vezethet: ide tartoznak a Candida által okozott gombafertőzés és más gyakran jelentkező bélfertőzések, a vastagbélrák, az irritábilis bélszindróma (IBS), a májkárosodás és az emelkedett koleszterinszint. Az említett betegségek hatására csökken a szervezet ellenállóképessége, fáradtság és emésztési panaszok jelentkeznek, illetve allergiás reakciók is kialakulhatnak. A bélben lévő hasznos baktériumok azonban képesek kivédeni ezeket a káros hatásokat.

Kefir, joghurt, tejföl: savanyított tejkészítmények táplálkozásunkban: Napjainkban már nagyon sokféle natúr és ízesített termék közül választhatunk, ezért nem is mindig könnyű eldönteni, hogy melyik a legmegfelelőbb számunkra. Cikkünkben dietetikus szerzőnk segítségével tekintjük át a savanyított tejtermékek különféle fajtáinak összetételét, emészthetőségét és tápanyagtartalmát, valamint tanácsokat adunk a fogyasztásukhoz, egészségeseknek és betegeknek egyaránt.
[origo] egészség

A cikket az alábbi címen találja: http://egeszseg.origo.hu/cikk/0827/961997/