A Brigham Young Egyetem és a Cornell Egyetem Weill Orvosi Karának kutatói felfedezték a kapcsolatot a retinában lejátszódó két folyamat között, amelyek együtt bekövetkezve hozzájárulnak az időskori makuladegeneráció (AMD) kifejlődéséhez. A kutatás során azt találták, hogy az antioxidánsok megszüntethetik a kapcsolatot a két folyamat között és meghosszabbítják a pótolhatatlan fényérzékelő sejtek - csapok és pálcikák - és más retinasejtek életidejét. Ez a felismerés teljesen új szemléletű gyógyítási módok kialakítását segítheti az AMD kialakulásának megelőzésében.

Ajánló
Szemünk világa - Az [origo] egészség szemészeti témákkal foglalkozó aloldala
Korábban:
Az immunrendszer hibás működése is okozhat vakságot
Gél helyettesítheti a szembe adott injekciót
Szembe ültethető minitávcső: új remény a gyengénlátóknak
Felfedezték a retina öngyógyító képességét
Egy lépéssel közelebb az időskori makuladegeneráció megértéséhez
Halolajjal az időskori látáskárosodás ellen
Tanácsok az időskori makuladegeneráció megelőzésére
Antioxidánsokban gazdag étrenddel megőrizhető a jó látás
Testmozgással a szembetegség ellen
Videóriport
Videóriport-sorozat az időskori makuladegenerációról
Interaktív ajánló
Szimuláció az időskori makuladegenerációról
Korábbi, AMD-vel kapcsolatos
cikkeink
Dohányzás és szembetegség: újabb erős bizonyítékok
Kísérleti gyógyszer vakság ellen
Újabb remény a szerzett vakság elleni gyógyír kifejlesztésére
Az antioxidánsok hatékony védelmet nyújthatnak
A kísérlet, melyet patkány, tehén és emberi látósejteken is elvégeztek, azt bizonyította, hogy az antioxidánsok megfelelő mértékű bevitele képes teljes mértékben leállítani a pusztulási folyamatot, így megakadályozzák az időskori makuladegeneráció, és következtében a vakság kialakulását. Az antioxidánsok az oxidatív stressz hatására létrejövő káros, igen erősen reaktív oxigéngyököket semlegesítik.
Új szemléletű terápia az AMD-ben?
Dr. Vollmer-Snarr, a kutatás vezetője, látva a retinában végbemenő folyamatot, új ötlettel állt elő, hogy megakadályozza sejtek veszélyes növekedését a szervezet más részein is. Potenciálisan káros vegyületeket, például A2E molekulákat juttatna a burjánzó sejtcsoportokhoz és fénnyel idézné elő a célsejtek pusztulását. A gyakorlatra átültetve mindez azt jelenti, hogy azok az emberek, akik estében magas a makuladegeneráció kockázata, késleltethetik a betegség kialakulását azáltal, hogy antioxidánsokban gazdag ételeket fogyasztanak" - mondta a szakember.
Dr. Paul Bernstein, a Utah Egyetem Moran Szemészeti Központjának munkatársa, aki nem tagja a kutatást végző csoportnak, kétkedő véleményt fogalmaz meg az eredményekkel kapcsolatban. Bernstein szerint a makuladegeneráció pontos mechanizmusát mindmáig homály fedi, és az eredmények bizonyításához további részletes vizsgálatok szükségesek.
Az időskori makuladegeneráció (AMD) jellemzői
Az AMD fokozatosan súlyosbodó betegség, amely a szem éleslátásért felelős területét támadja meg, a felnőttkori szerzett vakság leggyakoribb oka a fejlett országokban. Először éppen a tekintetünk fókuszát leképező, finom részleteket megkülönböztetni képes sárgafolt pusztul el, majd a betegség kései stádiumában a látásvesztés kiterjed a látótér egészére. Az előrehaladott AMD legfontosabb ismérve az abnormális érképződés, amely a közvetlenül az ideghártya alatt húzódó érhártyában megy végbe. Az újonnan keletkezett, rendellenes erek nem is működnek normálisan: belőlük folyadék és vér szivárog, ami ellehetetleníti a látást. Amint azt a betegség neve is sugallja, ahogy idősödünk, az AMD kockázata egyre emelkedik; 50 éves kortól meredeken nő, és 75 éves korra megháromszorozódik.
Az időskori makuladegeneráció (sárgafolt-elfajulás, AMD) mára világszerte az ötven év felettiek látásvesztésének leggyakoribb okává vált: Magyarországon évente több mint 6000 igen súlyos látásromlással/vaksággal élő új beteget regisztrálnak, akik közül 2800 betegnél a makuladegeneráció nedves típusú formája diagnosztizálható. A becslések szerint az AMD Magyarországon összesen 500 ezer embert érint, és a 60 év feletti korosztályban az esetek 22,7%-ában ez a betegség tehető felelőssé a vakság kialakulásáért. Az Egyesült Államokban abból a 8 millió emberből, aki ma életkoránál és egyéb adottságainál, valamint szokásainál fogva a magas kockázatú csoportba tartozik, a következő 5 évben várhatóan mintegy 1-1,3 millióban alakul majd ki a betegség előrehaladott formája.
Az étrendi adagot többszörösen meghaladó, nagy mennyiségű antioxidáns fogyasztásakor fennáll a túladagolás veszélye, melynek számos kedvezőtlen következménye lehet. Nagy adagban történő felvételük nem növeli kedvező hatásukat. Egészséges embereknek vegyes táplálkozás esetén nincs szükségük étrend-kiegészítők szedésére. Különböző megbetegedések esetén szakember tanácsát kell kérni, hogy milyen és mennyi antioxidáns szedését javasolja.
Az antioxidánsok legjelentősebb képviselői a flavonoidok, ezen kívül az E-, C-, A-vitamin, a béta karotin (ez az A-vitamin előanyaga), szelén, magnézium, cink, mangán, réz, kéntartalmú vegyületek és az adalékanyagként felhasznált antioxidánsok. Kevésbé ismert a likopin és a lutein. A likopin legfőbb forrása a paradicsom, a hal, a paraj, a brokkoli és a fejes saláta pedig luteint tartalmaz. A fitonutriensek akkor fejtik ki legjobban a hatásukat, ha természetes élelmiszerek fogyasztásával, vegyes táplálkozással fedezzük a szükségletet. Az antioxidánsok hatásairól korábbi cikkünkben bővebben olvashat.
[origo] egészség








