[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW
 

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Négy divatos fogyókúra valóban testsúlycsökkentő hatású Berecz Bernadett 2008. október 17., péntek, 22:37 Utolsó módosítás: 2009. július 16., csütörtök, 1:01

Négy, egyaránt nagy népszerűségnek örvendő diéta megfelelő alkalmazása valóban csökkenti a páciensek energiafelvételét amellett, hogy fedezi a szükséges tápanyagmennyiséget - állítják részletes vizsgálati eredményeikre hivatkozva brit táplálkozási szakértők. Az étrendek hátránya viszont, hogy nem növelik meg a páciensek zöldség- és gyümölcsfogyasztását, emellett az Atkins-diétát követők sokkal kevesebb élelmi rostot fogyasztottak, amelynek hosszú távon káros következményei lehetnek a bélműködés egészségére.

Négy diéta részletes vizsgálata
A Nutrition Journal című dietetikai szakfolyóirat hasábjain frissen megjelent elemzésben a kutatók négy, napjainkban nagy népszerűségnek örvendő fogyókúraprogram adatait hasonlították össze.

A programok közül a "Slim fast" elnevezésű diéta lényege a reggeli és az ebéd helyettesítése tejes alapú turmixok fogyasztásával, több tiltott étellel és élelmiszer-elkészítési móddal. Ezzel szemben a "Weight Watchers" diéta rendszerében nincsenek tiltott vagy engedélyezett ételek, ám az egyes táplálékokat pontokkal látják el. A diétázó induló súlya határozza meg, hány pont értékű ételt vehet magához egy-egy nap. Ha a diétázás mellett még sportol is az illető, akkor ezzel plusz pontokat szerezhet magának. A harmadik vizsgált diétatípus a Rosemary Conley által kidolgozott rendszer, amelynek lényege a csökkentett kalóriaértékű vegyes táplálkozás, minimális tej- és tejtermékfogyasztással. Az Atkins-diéta lényege pedig, hogy a táplálkozás alapját a zsírok és fehérjék alkossák, annak érdekében, hogy a szénhidrátok fogyasztása minimálisra csökkenjen. (Az Atkins-diétáról részletesen lásd a magyar dietetikusok szakmai lapjának cikkét: Az Atkins-diéta a dietetikus szemszögéből).

Naplóvezetés a diéta alatt


Dr. Helen Truby és munkacsoportja tanulmányozták a különböző étrendterveket, majd véletlenszerűen kiválasztott és kontrollcsoportokkal ellenőrzött vizsgálatot végeztek az említett étrendek hatékonyságáról és táplálkozási alkalmasságáról. Truby és munkatársai 300-300, 40 éves átlagéletkorú, testtömegindexük (BMI) alapján jelentősen elhízott személy bevonásával végezték vizsgálataikat az Egyesült Királyság öt különböző régiójában. A megkérdezettek egyik csoportjának naplót kellett vezetniük arról, mit fogyasztottak a két hónapos fogyókúra előtt és alatt. Ezzel ellentétben az azonos létszámú  kontrollcsoport tagjai nem változtattak korábbi étkezési szokásaikon.

Hatékony testsúlycsökkenés mind a négy esetben


A kutatók azt találták, hogy mind a négy diéta csökkenést eredményezett az energia-felvételben, ennek következtében jelentős - mind a négy étrend követése esetén átlagosan 2,5 kg-os - testsúlycsökkenést is tapasztaltak a nem fogyókúrázó kontroll csoporthoz képest.

Annak ellenére, hogy az Atkins-diéta kivételével mindegyik diéta azt tanácsolja az embereknek, hogy fogyasszanak több gyümölcsöt és zöldséget, csak azok az emberek fogadták meg a tanácsot, akik a "Weight Watchers" diétát követték, és még ők is csak egyetlen adaggal ettek többet ezekből az élelmiszerekből, mint a fogyókúra megkezdése előtt.

Dr. Truby szerint ezek a kiábrándító eredmények azt mutatják, hogy az emberek még akkor sem fogadják meg a zöldség- és gyümölcsfogyasztással kapcsolatos tanácsot, amikor egy népszerű fogyókúraprogram részeként javasolják nekik.

Az Atkins-diétát követők túl kevés rostot fogyasztanak

A tanulmány szerzői megemlítik továbbá, hogy az Atkins-diétát követők között sokaknál csökkent a vas és a niacin (B3-vitamin) felvétele, valószínűleg a kevesebb gabona- és lisztfogyasztás következtében. (Az Egyesült Királyságban a gabonákat és a lisztet vassal és niacinnal dúsítják.) Az Atkins-diétázók kevesebb étkezési rostot fogyasztottak, aminek hosszú távon káros következményei lehetnek a belek egészségére.
Az Atkins-diéta a vérereket is károsítja

Amint arról korábbi cikkünkben már beszámoltunk, egy amerikai kutatócsoport beszámolója szerint az Atkins-diéta maradandó károsodást okozhat az érfalakban, illetve olyan gyulladásos folyamatokat indíthat be, amelyek összefüggésbe hozhatóak a szív és az artériák betegségeivel. Dr. Michael Miller, a baltimore-i Maryland Egyetem kutatója munkatársaival együtt arról számolt be az American Heart Association floridai konferenciáján, hogy a korábban igen népszerű Atkins-diéta a South Beach diétával és az ún. Ornish-módszerrel összehasonlítva egyértelműen a legkevésbé tekinthető egészségesnek, így a kutatók nem javasolják az alkalmazását.

Az Atkins-diétát úgy tervezték meg, hogy a kalóriabevitel 50%-a zsírok formájában történjen; a South Beach és az Ornish-diéta esetében ez az arány 30, illetve 10%-os volt. A kutatók a felmérés során egyaránt megvizsgálták a résztvevők vérében található zsírok koncentrációját (a koleszterinszintet is beleértve), valamint azoknak a molekuláknak a szintjét, amelyek közvetlenül jelzik a gyulladásos folyamatok beindulását. Ultrahangos vizsgálatokkal megmérték továbbá a vérerek rugalmasságát és tágulási képességeit is.

Miller és munkatársai úgy találták, hogy a gyulladást jelző fehérjék egyes típusainak koncentrációja csaknem 30-40%-kal nőtt az Atkins-diéta egy hónapos alkalmazása során, a másik két étrend esetében viszont ugyanezen fehérjék szintje nem növekedett, sőt több esetben még csökkent is, 15 illetve 20%-kal. További eredmény, hogy a "rossz koleszterinként" számon tartott alacsony sűrűségű lipoproteinek (LDL) szintje nagyjából 7%-kal emelkedett az Atkins-diéta hatására, két másik diéta alkalmazása ezzel szemben ugyanekkora vagy nagyobb (10%-os) csökkenést eredményezett - olvasható a Scientific American hírportálján.
[origo] egészség
Új elnöke van a Magyar Rákellenes Ligának

Az elnöki teendőkért mostanáig felelős Dr. Vasváry Artúrné helyett Prof. Dr. Simon Tamás látja majd el az egyesület vezetői feladatait. A HER2-receptort gátló terápiáról, valamint az érképződést gátló eljárás mechanizmusáról Dr. Szentmártoni Gyöngyvér onkológus tartott előadást.

További hírek:

Az akut tüdőkárosodás is kezelhetővé válhat

Akut tüdőkárosodás a tüdő bármilyen eredetű fertőzése vagy sérülése esetén kialakulhat, erre azonban ma még nem létezik hatékony gyógyszeres terápia. Csontvelői őssejtek segítségével viszont már sikerült megakadályozni a tüdőkárosodás kialakulását.

További hírek:

Még több hír>>

Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás

Kutatók egérkísérletek keretében teszteltek egy olyan új eljárást, amely megóvhatná az egészséges sejteket a rák kezelése során alkalmazott sugárterápia káros hatásaitól.

További hírek:

Még több hír>>

Természetes gyógymód bélgyulladásra

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói egy mostanában egyre népszerűbbé váló kezelési módszerrel próbálják leküzdeni a gyulladásos bélbetegségeket.

További híreink:

Még több hír>>


Tisztelt Látogatónk!

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

- A szerkesztők

Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtette jelszavát?  |  Regisztráció

24 ÓRA HÍREI

AJÁNLÓ

Géndiagnosztika Géndiagnosztika Korszerű kockázatelemzés a magzati rendellenességek szűrésére.
Vastagbélrák, végbélrák Vastagbélrák Minden fontos információ a vastagbélrákról egy helyen.
Korszerű rákdiagnosztika A legkorszerűbb onkológiai diagnosztikai eljárások ismertetése

AJÁNLÓ

SZAVAZÁS

Milyen rendszeresen jár tüdőszűrésre?
  • Évente
  • Néhány évente
  • Már nagyon régen voltam
  • Még soha nem voltam
A szavazás állása

PARTNEREK

MTI AFP

SZAKMAI PARTNEREK

Medical Tribune Magyar Orvosi Kamara