2008. november 28., péntek, 11:35
A brokkoli és más keresztesvirágú zöldségek rákellenes hatása különösen jól érvényesül dohányosokban - jelentették be egy vizsgálat eredményeit egy nemzetközi konferencián.
Az amerikai rákkutatók társasága által megrendezett éves nemzetközi konferencián - amelynek fő témája ezúttal a rákmegelőzés volt - bemutatták az első olyan átfogó tanulmányt, amely kifejezetten dohányosokban, illetve korábbi dohányosokban igazolta a keresztesvirágú zöldségek más területeken már jól ismert védőhatását a rák ellen.
Li Tang (Roswell Park Cancer Institute) és munkatársai arról számoltak be, hogy a keresztesvirágú zöldségek, például a brokkoli rendszeres fogyasztása 20-55%-kal csökkentette a rák kialakulásának kockázatát dohányosokban (illetve korábbi dohányosokban), a zöldségek típusától, elkészítési módjától, illetve a dohányzás hosszától és intenzitásától függően. A jelenlegi dohányosok között például csak a nyersen fogyasztott keresztesvirágú zöldségeknek volt védőhatása a tüdőrák ellen, és általában nem számított általában a zöldség- és gyümölcsfogyasztás. Különösen jól érvényesül ez a védőhatás a nehéz dohányosok körében gyakori kissejtes tüdőrák ellen.
"Ezek az eredmények - korábbi hasonlókkal együtt - azt jelzik, hogy a keresztesvirágú zöldségek fontosabb szerepet játszhatnak a rákmegelőzésben azok között, akik dohányoztak vagy dohányoznak, mint azok között, akik nem dohányoztak. A brokkoli nem gyógyszer, de fogyasztása pozitív hatású azok számára, akik tenni akarnak valamit a kockázatok csökkentése érdekében" - mondja Li.
[origo] egészség