Nem biztos, hogy a fokhagyma csökkenti a rák kockázatát
2009. január 19., hétfő, 7:35
Dél-koreai kutatók arra a megállapításra jutottak, hogy újabb vizsgálatokra van szükség annak kijelentéséhez, miszerint a fokhagyma csökkentheti bizonyos rákfajták kialakulásának kockázatát.

Ajánló

Táplálkozás - Az [origo] egészség dietetikai aloldal

Korábban:

A sütőtök fontos vitaminforrás a téli időszakban

Gyümölcslével érdemes higítani és csak 4 fok alatt lehet tárolni a csecsemőtápszereket

Génkezelt paradicsom védhet a rák kialakulásával szemben

Étvágycsökkentő zsírsav az olívaolajban

Interaktív

Vitaminkalkulátor

Az American Journal of Clinical Nutrition című szaklapban megjelent tanulmány írói a rákkockázat és a fokhagymafogyasztás összefüggéseit vizsgáló, 1955 és 2007 között megjelent publikációk eredményeit összegezték. A tanulmány kimutatta, hogy jelenleg nincsen elég megbízható bizonyíték arra, miszerint a fokhagyma csökkenti az emlő, a tüdő, a gyomor vagy a méhnyak rákos elváltozásainak gyakoriságát. Van viszont némi jogosultsága annak az állításnak, hogy a fokhagyma csökkenti bizonyos más rákfajták, így a vastagbél-, a prosztata-, a petefészek-, a nyelőcső-, a gége-, a vese-, valamint a szájüregi rákok kockázatát.

A kutatók megállapították, hogy az elemzett publikációk közül csak 19 olyan klinikai vizsgálat volt, amely megfelelt az amerikai élelmiszer- és gyógyszerbiztonsági felügyelet (FDA) által megkövetelt tudományos szempontoknak (az FDA ezen követelmények alapján végzi a különböző élelmiszerek egészségügyi besorolását). Így ahhoz, hogy a hivatal a fokhagymát a megfelelő élelmiszer-egészségügyi jelzőkkel láthassa el, elengedhetetlen a fokhagymafogyasztás és a rákkockázat összefüggéseinek további tudományos igényű vizsgálata.

A kutatók szerint nehéz pontosan mérni a fokhagyma rákellenes hatását, hiszen kis mennyiségben fűszerként is használjuk. Kérdőíves módszerrel így például nem ellenőrizhető, hogy a fokhagyma milyen mennyiségben jut be a vizsgálatokban résztvevők szervezetébe. Ezenkívül túl sok változó befolyásolja a szervezetünkbe kerülő növény kémiai minőségét: nem mindegy, hogy a fokhagymát nyersen vagy főzve fogyasztjuk-e, és az sem, hogy fokhagymakivonatot vagy magát a friss zöldséget választjuk. A termesztés módját szintén figyelembe kellene venni a rákellenes hatás vizsgálatánál - írják tanulmányukban Ji Yeon Kim és Oran Kwon a dél-koreai élelmiszer- és gyógyszerbiztonsági felügyelet kutatói.

[origo] egészség

A cikket az alábbi címen találja: http://egeszseg.origo.hu/cikk/0903/288699/