Ausztráliai kutatók átütő sikert értek el a mentális fejlődésükben veszélyeztetett koraszülöttek kezelésében. Kimutatták, hogy az anyatejjel vagy csecsemőtápszerrel nagyobb mennyiségben adagolt zsírsavak jelentősen elősegíthetik a csecsemők szellemi fejlődését.

Ajánló
Korábban:
A hirtelen csecsemőhalál és a gének kapcsolata
Gyermekgyógyászat: utolértük a külföldi kórházak színvonalát
Terápiás hűtés oxigénhiányos csecsemőknek
Az inkubátorok befolyásolják a koraszülöttek szívritmusát
Lehetséges komplikációk a magzat vérkeringésének kialakulása során
Annak érdekében, hogy kiküszöböljék ezt a problémát, az ausztráliai Adelaide Egyetem kutatóintézetének munkatársai tonhalolaj-kapszula formájában nagy dózisú - 1000 milligramm/nap - DHA-t adagoltak a szoptató anyáknak. Amennyiben szükséges volt, a csecsemőknek a megfelelő mennyiségű DHA-t tartalmazó tápszeres kiegészítést is adtak.
A Dr. Maria Makrides és Bob Gibson professzor által vezetett hatéves vizsgálatban 657 koraszülött fejlődését követték nyomon. A kutatók megállapították, hogy az omega-3 zsírsav magas dózisa - az alacsonyabb mennyiségű DHA-t tartalmazó étrenden tartott újszülöttek csoportjához képest - 50 százalékkal csökkentette annak esélyét, hogy a mentális fejlődés a normálisnál később induljon meg. A kezelés hatására különösen a leánycsecsemőknél lehetett gyorsabb szellemi fejlődést megfigyelni.
A kutatócsoport egyelőre nem tudja megmagyarázni, hogy a fiúcsecsemők, akik egyébként is hajlamosabbak a mentális fejlődés zavaraira, miért nem reagáltak a lánycsecsemőkhöz hasonló mértékben a kezelésre. "Lehetséges, hogy a fiú koraszülöttek gyorsabb anyagcseréje felelős a különbségért, ezért nekik még ennél is nagyobb dózisban van szükségük a DHA-ra ahhoz, hogy ellensúlyozni lehessen a mentális fejlődés késését" - mondta Gibson professzor.
További eredmény, hogy az 1250 grammnál kisebb születési súlyú koraszülöttek hasonló kezelése mintegy 40 százalékkal csökkentette a mentális fejlődés enyhe késését.
Az eredményeket a Journal of the American Medical Association (JAMA) január 14-ei számában publikálták.
[origo] egészség








