[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW
 

 

KÖNYVAJÁNLÓ

A szabadtéri időtöltés javítja a gyerekek látását [origo] egészség 2009. február 9., hétfő, 21:35 Utolsó módosítás: 2009. július 16., csütörtök, 1:01

A bostoni Cornell Egyetem kutatói szerint a szabadban űzött foglalatosságokkal féken tartható a rövidlátás.

A kutatók nem állítják, hogy ténylegesen a négy fal között töltött túl sok idő vezetne a látásromláshoz, és még ha így volna is, nem kísérelték meg megmagyarázni, hogy miként. Azonban helyesnek tartják, hogy szabadtéri foglalatosságokra - és itt nem okvetlenül csak sportról lehet szó - buzdítsanak minden gyereket és fiatal felnőttet, mert eredményeik szerint ezzel késleltethető a rövidlátás kialakulása. Mindezt Howard C. Howland, a Cornell Egyetem neurobiológia és viselkedéstudomány professzora fejtette ki az Optometry and Vision Science című folyóirat legújabb számának hasábjain.

A közlemény egy másik szerzője, Jane Gwiazda arra hívta fel a figyelmet, hogy az amerikaiak mintegy harmada rövidlátó, és ez az arány Ázsia egyes országaiban még sokkal rosszabb. A látáshiba kialakulásában örökletes és környezeti tényezők egyaránt szerepet játszanak; az utóbbiak hozzájárulása különösen nyilvánvaló azoknál a rövidlátóknál, akik foglalkozásuknál fogva sokat kényszerülnek közelre nézni.

A kutatók 191 szülővel töltettek ki kérdőíveket, amelyekben egyebek között arról érdeklődtek, mennyi időt töltenek gyerekeik - akiknek az átlagos életkora 13,3 év volt - a számítógép és a tévé előtt, illetve könyvvel a kézben. Emellett a gyerekek látását évente ellenőrizték. Megállapították, hogy azok a gyerekek, akiknél a vizsgálati idő alatt rövidlátás alakult ki, a többiekhez képest kevesebb időt - hetente 12,6 óra helyett csak 8,3 órát - töltöttek a szabadban, viszont többet nézték a tévét (hetente 8,4 óra helyett 12,5 órát).

Gwiazda szerint az eredmények lehetséges magyarázata, hogy a szabad ég alatt inkább nézünk távoli tárgyakat, mint közelieket, és a "távolbanézéssel" töltött órák alatt legalábbis nem romlik a rövidlátás. "Részletes ismeretekkel rendelkezünk arról, hogyan alakul ki a rövidlátás a különböző állatokban, beleértve a főemlősöket is. A retina mögé fókuszált képek megnyúlásra késztetik a szemet, ami hosszabb távon rövidlátásra hajlamosít. Kísérletekből tudjuk, hogy elkerülhető a rövidlátás kialakulása, ha elég alkalmat adunk az állatoknak arra, hogy messze tekintsenek" - tette hozzá Howland.

Másfelől azért is jó a szabadban lenni, mert a napfény hatására összeszűkül a pupilla, ami a látott kép nagyobb mélységélességét eredményezi. A nézett tárgyak így kevésbé folynak össze a szemünk előtt, ami szintén a rövidlátás ellen hat. Egyszerűen szólva tisztábban látunk kinn a napfényen, és ez segít megelőzni a rövidlátást.

A könyvmolyokat magától értetődő módon szemüvegesnek képzeljük el, és valóban léteznek olyan tanulmányok, amelyek összefüggést mutattak ki a sok olvasás és a rövidlátás között. A mostani felmérés azonban erre nézve nem szolgáltat bizonyítékot: "Megfigyeléseinkben azok a gyerekek, akik több időt töltöttek a szabadban, nem feltétlenül olvastak vagy számítógépeztek kevesebbet a többieknél" - hivta fel rá a figyelmet Gwiazda.

Kapcsolódó anyagunk:

Nem tesz visszahúzódóvá a szemüveg viselése: A Melbourne Egyetem Szemészeti Központjának munkatársai legutóbbi kutatásukban egyértelműen megcáfolták azt az általános sztereotípiának számító vélekedést, miszerint a szemüveges, rövidlátó emberek között több a visszahúzódó, introvertált típus, mint a szemüveget nem viselők körében. A születési időpont és a rövidlátás későbbi megjelenése között viszont egyértelmű kapcsolat mutatható ki: egy korábbi tanulmány eredményei szerint a nyáron született babák nagyobb eséllyel válnak rövidlátóvá, mint akik a téli hónapokban születtek.

[origo] egészség
Új elnöke van a Magyar Rákellenes Ligának

Az elnöki teendőkért mostanáig felelős Dr. Vasváry Artúrné helyett Prof. Dr. Simon Tamás látja majd el az egyesület vezetői feladatait. A HER2-receptort gátló terápiáról, valamint az érképződést gátló eljárás mechanizmusáról Dr. Szentmártoni Gyöngyvér onkológus tartott előadást.

További hírek:

Az akut tüdőkárosodás is kezelhetővé válhat

Akut tüdőkárosodás a tüdő bármilyen eredetű fertőzése vagy sérülése esetén kialakulhat, erre azonban ma még nem létezik hatékony gyógyszeres terápia. Csontvelői őssejtek segítségével viszont már sikerült megakadályozni a tüdőkárosodás kialakulását.

További hírek:

Még több hír>>

Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás

Kutatók egérkísérletek keretében teszteltek egy olyan új eljárást, amely megóvhatná az egészséges sejteket a rák kezelése során alkalmazott sugárterápia káros hatásaitól.

További hírek:

Még több hír>>

Természetes gyógymód bélgyulladásra

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói egy mostanában egyre népszerűbbé váló kezelési módszerrel próbálják leküzdeni a gyulladásos bélbetegségeket.

További híreink:

Még több hír>>


Tisztelt Látogatónk!

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

- A szerkesztők

Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtette jelszavát?  |  Regisztráció

24 ÓRA HÍREI



AJÁNLÓ

Géndiagnosztika Géndiagnosztika Korszerű kockázatelemzés a magzati rendellenességek szűrésére.
Vastagbélrák, végbélrák Vastagbélrák Minden fontos információ a vastagbélrákról egy helyen.
Korszerű rákdiagnosztika A legkorszerűbb onkológiai diagnosztikai eljárások ismertetése

AJÁNLÓ



PARTNEREK

MTI AFP

SZAKMAI PARTNEREK

Medical Tribune Magyar Orvosi Kamara