A mediterrán konyha étkeinek előtérbe helyezése enyhíti a korral járó kisfokú szellemi leépülés kockázatát, emellett annak az esélyét is csökkenti, hogy a természetes folyamat utolsó állomásaként Alzheimer-kór alakuljon ki.

Ajánló
Az [origo] egészség táplálkozással foglalkozó aloldala
Korábban:
Étvágycsökkentő zsírsav az olívaolajban
Mediterrán étrend és fizikai aktivitás: hosszabb élet
A téli hónapok fő vitaminforrásai
Tanácsok téli vitaminmegőrzésre
Interaktív
Az eredmények szerint azok, akiknek étkezési szokásai a legkevésbé feleltek meg a mediterrán szokásoknak, 28 százalékkal nagyobb valószínűséggel lettek a kisfokú szellemi hanyatlás áldozatai, mint akik étkezésükben a legközelebb álltak a mediterrán szokásokhoz. Még a köztes csoport tagjai is 17 százalékkal kisebb valószínűséggel számolhattak a kisfokú szellemi hanyatlás jelentkezésével, mint a mediterrán étkezési szokásokkal legkevésbé jellemezhető csoport tagjai.
A már a vizsgálat kezdetén is kisfokú szellemi hanyatlással élő 482 résztvevő közül az átlagosan 4,3 éves betegkövetési idő elmúltával 106-an lettek Alzheimer-betegek. Ezen résztvevők között is megfigyelhető volt azonban, hogy a mediterrán táplálkozási szokások csökkentik a szellemi hanyatlás kockázatát. A mediterrán szokásoknak legkevésbé megfelelően étkezők a "mediterrán módon" étkező csoporttal összehasonlítva 48 százalékkal nagyobb valószínűséggel lettek az Alzheimer-kór áldozatai, a köztes csoport tagjainál pedig 45 százalékosnak mutatkozott ugyanez a kockázatnövekedés - olvasható a ScienceDaily hírportálján.
A mediterrán konyhára a sok hal, zöldség, gyümölcs, hüvelyes, gabonaféle és telítetlen zsírsav fogyasztása, illetve felhasználása jellemző. Az így táplálkozók emellett jóval kevesebb tejterméket, húst és telített zsírsavat, valamint csak korlátozott mennyiségű alkoholt fogyasztanak. Ismert, hogy a mediterrán táplálkozási szokások csökkentik a vér koleszterin- és cukorszintjét, kedvezően befolyásolják a vérerek egészségi állapotát, emellett mérséklik a gyulladást - ezek a faktorok a kisfokú szellemi hanyatlással is összefüggést mutatnak. "Az alkohol, a hal és a többszörösen telítetlen zsírsavak fogyasztását, valamint a telített zsírsavak kisebb mértékű bevitelét már korábbi vizsgálatok is összefüggésbe hozták a kisfokú szellemi hanyatlás, illetve a kisfokú szellemi hanyatlás Alzheimer-kórrá való alakulásának csökkent kockázatával. Kutatásunk megerősítette ezeket az összefüggéseket" - írják a Archives of Neurology című neurológiai szaklap februári számában megjelent tanulmány szerzői.
[origo] egészség








