A szívbarát és csökkentett kalóriatartalmú étrend, függetlenül attól, hogy milyen arányban tartalmaz zsírt, fehérjét és szénhidrátot, segíthet a túlsúlyos és elhízott felnőtteknek az egészséges testsúly elérésében és megtartásában, derült ki az amerikai National Institute of Health szív- és érrendszeri és tüdőbetegségekkel foglalkozó kutatóintézetének vizsgálatából.

Ajánló
Szív- és érrendszeri betegségek
Korábban
A legfrissebb ajánlások az egészséges táplálkozásról
Mediterrán étrend és fizikai aktivitás: hosszabb élet
A kalóriaszegény étrend javítja az emlékezőképességet
A magasvérnyomás étrendi kezelése
Interaktív ajánló
A résztvevőknek minden étkezésükről naplót kellett vezetniük egy online program segítségével, amely megmutatta, hogyan viszonyult a kalóriabevitel a célkitűzésekhez. A vizsgálat két éve alatt legalább havi két alkalommal csoportos tanácsadáson vettek részt, és 8 hetenként egyéni tanácsadásban is részesültek. Mindegyik résztvevő számára mérsékelt vagy intenzív testmozgást írtak elő, pl. legalább heti 90 perc élénk tempójú gyaloglást. (Megjegyzendő, hogy sok ember számára ennél több testmozgásra van szükség a fogyáshoz.)
A vizsgálat résztvevőit négy csoportra osztották, és mindegyik csoport más-más tápanyagösszetételű diétát követett: zsírszegény és átlagos fehérjetartalmú (20, illetve 15 százalék), zsírszegény és fehérjedús (20, illetve 25 százalék), zsírdús és átlagos fehérjetartalmú (40, illetve 15 százalék), vagy zsír- és fehérjedús (40, illetve 25 százalék) étrendet. Valamennyi diéta kedvező hatással volt a szívre: a telített zsírsavak és a koleszterin aránya alacsony, az étkezési rostok aránya magas volt.
Mindegyik diéta csökkentette a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát hat hónap, illetve két év alatt. Az alacsonyabb kockázat a triglicerid- és LDL-koleszterinszint csökkenésének, a vérnyomás csökkenésének és a HDL-koleszterinszint növekedésének köszönhető. Mindegyik diéta csökkentette továbbá a szívbetegségek kockázatát növelő metabolikus szindróma (túlsúlyoság, magas triglicerid- és vércukorszint, magas vérnyomás és alacsony HDL-koleszterinszint tünetegyüttese) gyakoriságát - olvasható a Sciencedaily beszámolójában.
Bizonyított, hogy már 5-10 százalékos testsúlycsökkenés is kedvezően hat a szívbetegség és más betegségek kockázati tényezőire. Ebben a vizsgálatban a résztvevők 15 százaléka 10 százalék súlycsökkenést ért el két év alatt. Érdekes módon a résztvevők hasonló testsúlycsökkenést értek el mind a négy csoportban: hat hónap diétázás után átlagosan kb. 6 kilogrammal, két év után pedig átlagosan kb. 4 kilogrammal voltak könnyebbek mint a vizsgálat kezdetekor, derékbőségük pedig 2.5-7.6 centimétert csökkent a vizsgálat végére. Az étvágy, a telítettségérzet, az éhség és a diétával való elégedettség is hasonló volt mind a négy csoportban.
“Ezek az eredmények azt mutatják, hogy többféle diétával is el lehet érni és megtartani az egészséges testsúlyt, ha ügyelünk rá, hogy a diéta szívbarát és kalóriaszegény legyen. A fogyni vágyók rugalmasak lehetnek a diéta részleteit illetően, és kiválaszthatnak egy olyan étrendet, amelyet a legkönnyebben tudnak végigcsinálni, és amely a legjobban megfelel személyes igényeikenk és egészségi állapotuknak" - magyarázta Elizabeth G Nabel, a kutatóintézet igazgatója. “Azt szerettük volna, hogy a résztvevők az egészséges testsúly elérése és megtartása mellett egyéb kedvező egészségi változást is tapasztaljanak. Eredményeink felhívják a figyelmet, hogy a szívbetegség kockázatának csökkentése érdekében rendkívül fontos a testsúlycsökkenés" - tette hozzá Catherine M Loria, a kutatás egyik táplálkozástani szakértője.
“Vizsgálatunk fő tanulsága, hogy a fogyókúrázóknak elsősorban a kalóriabevitel csökkentésére, és nem a zsír-, fehérje- és szénhidrátarányra kell koncentrálniuk. Ez az információ az egészségügyi szakemberek és az egészséges táplálkozásra ügyelő felnőttek számára egyaránt fontos" - hangsúlyozta a kutatást vezető Frank M. Sacks, a Harvard egyetem kutatója.
A vizsgálatok eredményeit a New England Journal of Medicine-ben tették közzé.
[origo] egészség








