[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW
 

 

KÖNYVAJÁNLÓ

A családi étkezések pozitívan befolyásolják a későbbi táplálkozási szokásokat [origo] egészség 2009. március 17., kedd, 8:30 Utolsó módosítás: 2009. július 16., csütörtök, 1:01

Helyes táplálkozási szokások alakulnak ki a kamaszokban, ha gyakran étkezik együtt a család. Kiderült, hogy akiknek tizenévesként részük volt rendszeres családi étkezésekben, felnőttként egészségesebb étrenddel és étkezési szokásokkal rendelkeznek, mint azok, akik kamaszkorukban nem vettek részt rendszeresen családi étkezéseken.

A kutatás az elsők között vizsgálta a rendszeres családi étkezések hosszú távú hatásait az étrend minőségére a korai és középső kamaszkor folyamán. Az adatok az úgynevezett EAT Projectből származnak, mely egy a tápanyagbevitelt és a testsúlyt is vizsgáló, kamaszok etnikailag vegyes csoportján végzett hosszútávú, egyéni és viselkedési elemeket is figyelembe vevő felmérés. A vizsgálat során 303 kamaszfiú és 374 kamaszlány 12-13 éves korában (első időpont) egy iskolai felmérés keretében kérdőívet töltött ki, majd 5 évvel később (második időpont) egy további felmérésben vett részt.

A rendszeres családi étkezések - azaz legalább öt étkezés hetente - az idő előrehaladtával ritkábbá váltak. A fiatalok 60 százaléka vett részt családi étkezéseken korai kamaszkorában, és 30 százalékuk középső kamaszkorában. A rendszeres családi étkezések mind az első, mind a második időpontban összefüggést mutattak azzal, hogy ezek a fiatalok gyakrabban fogyasztottak reggelit és vacsorát családjukkal közösen, valamint azzal is, hogy több zöldséget, kalciumban gazdag ételt, élelmi rostot és számos ásványi anyagot fogyasztottak (például kalciumot, magnéziumot, káliumot, vasat és cinket) még öt évvel később is.

Fontos eredménye a vizsgálatnak továbbá, hogy annak ellenére, hogy a családi étkezéseken részt vevő kamaszok étrendje kiegyensúlyozottabb volt mind az első, mind a második vizsgálati időpontban, a megfelelő étkezési minőséget azonban még ők sem érték el. Ezek az eredmények összhangban állnak az amerikai nemzeti fogyasztási adatokkal, melyek azt mutatják, hogy e korcsoport számára problémát jelent, hogy megfelelő mennyiségben fogyasszon gyümölcsöt, zöldséget, teljes kiőrlésű gabonát, káliumot, magnéziumot, E-vitamint és élelmi rostokat.

"Eredményeink azt mutatják, hogy a családi étkezések a korai és a középső kamaszkor során pozitívan befolyásolják a fiatalok egészséges táplálkozási szokásainak kialakulását. A jelen vizsgálat eredményei - összhangban más felmérésekkel, melyek a késői kamaszkor és a fiatal felnőttkor átmenetét vizsgálták - alátámasztják a rendszeres családi étkezések hosszútávú előnyeit. E kulcsfontosságú időszakban, azaz a kamaszkor során elköltött közös étkezések fontosságát hangsúlyozni kellene a szülők, az egészségügyi dolgozók és a pedagógusok számára egyaránt" - mondta Dr. Teri L. Burgess-Champoux, a kutatás vezetője.

A Minnesotai Egyetem Közegészségügyi Karának kutatói a Journal of Nutrition Education and Behavior (Táplálkozási Viselkedés és Oktatás Folyóirata) 2009 március-áprilisi számában közölték felmérésük eredményeit.

[origo] egészség

Új elnöke van a Magyar Rákellenes Ligának

Az elnöki teendőkért mostanáig felelős Dr. Vasváry Artúrné helyett Prof. Dr. Simon Tamás látja majd el az egyesület vezetői feladatait. A HER2-receptort gátló terápiáról, valamint az érképződést gátló eljárás mechanizmusáról Dr. Szentmártoni Gyöngyvér onkológus tartott előadást.

További hírek:

Az akut tüdőkárosodás is kezelhetővé válhat

Akut tüdőkárosodás a tüdő bármilyen eredetű fertőzése vagy sérülése esetén kialakulhat, erre azonban ma még nem létezik hatékony gyógyszeres terápia. Csontvelői őssejtek segítségével viszont már sikerült megakadályozni a tüdőkárosodás kialakulását.

További hírek:

Még több hír>>

Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás

Kutatók egérkísérletek keretében teszteltek egy olyan új eljárást, amely megóvhatná az egészséges sejteket a rák kezelése során alkalmazott sugárterápia káros hatásaitól.

További hírek:

Még több hír>>

Természetes gyógymód bélgyulladásra

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói egy mostanában egyre népszerűbbé váló kezelési módszerrel próbálják leküzdeni a gyulladásos bélbetegségeket.

További híreink:

Még több hír>>


Tisztelt Látogatónk!

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

- A szerkesztők

Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtette jelszavát?  |  Regisztráció

24 ÓRA HÍREI



AJÁNLÓ

Géndiagnosztika Géndiagnosztika Korszerű kockázatelemzés a magzati rendellenességek szűrésére.
Vastagbélrák, végbélrák Vastagbélrák Minden fontos információ a vastagbélrákról egy helyen.
Korszerű rákdiagnosztika A legkorszerűbb onkológiai diagnosztikai eljárások ismertetése

AJÁNLÓ



PARTNEREK

MTI AFP

SZAKMAI PARTNEREK

Medical Tribune Magyar Orvosi Kamara