A háromnapos brokkolicsírák fogyasztása csökkenti a gyomorrák kialakulásával is összefüggésbe hozható Helicobacter pylori fertőzések súlyosságát - állítja egy új amerikai tanulmány. A brokkoliban előforduló szulforafán nevű vegyület rákellenes hatása ugyan már mintegy két évtizede ismert, azonban ez az első olyan kutatás, amelyben embereken is megvizsgálták a brokkoli Helicobacter-fertőzésekre gyakorolt hatását.

Ajánló
Táplálkozás - Az [origo] egészség dietetikai aloldala
Korábban
A brokkoli különleges táplálkozási értékei
Kiderült, miért olyan egészséges az olajbogyó
A sütőtök fontos vitaminforrás a téli időszakban
A téli hónapok fő vitaminforrásai
Eldöntetlen vitaminvita - Mikor szedjünk vitamintartalmú étrend-kiegészítőket?
Interaktív ajánló
A Johns Hopkins Orvosi Egyetem farmakológiai intézetének kutatói 48 Helicobacter-rel fertőzött japán férfit és nőt vontak be a vizsgálatba. A jelentkezőket két csoportba osztották: az egyik csoport tagjai nyolc héten keresztül naponta 70 gramm friss brokkolicsírát, a másik csoport tagjai pedig 70 gramm alfalfacsírát fogyasztottak. (Az alfalfa a takarmánylucerna, latin nevén a Medicago sativa angol megfelelője. A növény egyaránt gazdag fehérjében, kálciumban és más ásványi anyagokban, valamint vitaminokban is, emellett mintegy 1500 éve használják gyógynövényként: az utóbbi időben a gyógyászati célú felhasználással kapcsolatban Magyarországon is az alfalafa elnevezés terjedt el.)
A baktériumfertőzések súlyosságát először a vizsgálat kezdetekor, majd a diéta negyedik, illetve nyolcadik hetét követően mérték fel: a fertőzöttség állapotára a résztvevők lehelletéből, illetve vér- és székletmintáiból következtettek a kutatók (a fertőzöttség megállapításának lehetőségeiről korábbi cikkünkben olvashat részletesebben.) A brokkolicsírát fogyasztóknál mindhárom mérési módszer jelentősen alacsonyabb baktériumszámot mutatott ki, mint amit az alfalfacsírát fogyasztó csoportban tapasztaltak a kutatók. Az utóbbi csoportban egyáltalán nem változott a baktériumok száma - olvasható az EurekAlert beszámolójában.
A Helicobacter-fertőzések súlyosságának csökkenése várhatóan a gyomorrákos megbetegedések kockázatát is mérsékli. "Ez a vizsgálat is alátámasztja azt a formálódó bizonyosságot, hogy a brokkolicsíra nemcsak a laborállatokban, hanem emberekben is képes lehet megakadályozni a gyomorrák kialakulását" - mondta Jed Fahey.
A tanulmány az Amerikai Rákkutatási Szövetség Cancer Prevention Research című szaklapjában jelent meg.
Forrás: American Association for Cancer Research.
[origo] egészség








