2009. április 25., szombat, 8:30
Amerikai kutatók tanulmánya szerint a gyakori fruktózfogyasztás növeli a táplálékfogyasztást, ezáltal pedig az elhízás és a 2-es típusú, felnőttkori cukorbetegség veszélyét.
A tanulmányban összegzett, az elmúlt években napvilágot látott adatok szerint a szőlőcukor (glükóz) és a gyümölcscukor (fruktóz) különbözőképpen hat a hipotalamuszban található táplálkozási viselkedést és az étvágyat szabályozó agyi központokra. A két cukorfajta azonos jelátviteli úton hat, az úgynevezett malonyl-koenzim A molekula közvetítésével, ám a táplálkozásra gyakorolt hatásuk ellentétes: a glükózfogyasztás hatására csökken, a fruktóz hatására nő a táplálékfelvétel -
olvasható a ScienceDaily tudományos hírportál beszámolójában.
A fruktóz étvágyfokozó hatása különösen azért figyelemreméltó, mert ezt a cukorféleséget igen nagy és egyre növekvő mennyiségben fogyasztják a fejlett országok lakói. A legtöbb édesített élelmiszer, különösképpen az üdítőitalok nagy mennyiségben tartalmaznak magas fruktóztartalmú répa- vagy nádcukrot illetve kukoricaszirupot. Fontos hangsúlyozni, hogy a fehér de a barna kristálycukor fogyasztása is répa- illetve nádcukor bevitelét jelenti. "Az Egyesült Államok lakói évente átlagosan 73 kilogrammot fogyasztanak ezekből az édesítőszerekből, az üdítőitalokat kedvelő tizenévesek pedig ennél akár jóval többet. Több vizsgálatban is összefüggést mutattak ki a fruktózfogyasztás és a tinédzserkori elhízás között, bár az ok-okozati kapcsolat egyelőre nem bizonyított" - mondta M. Daniel Lane a Johns Hopkins Egyetem (Baltimore, USA) kutatója.
[origo] egészség